Onze dochter van 22 maanden eet 's avonds niet zo goed. We geven haar happen en ze eet een paar happen en dan draait ze haar mond weg en wil niets meer. Ze krijgt dan wat eten in een bord maar speelt er mee i.p.v. opeten. Op zich mooi dat ze het eten ontdekt, maar ze stopt het niet in haar mond. Hoe moeten we dit aanpakken? Accepteren dat ze niet zoveel eet? Niet meer "voeren' maar alleen maar zelf laten eten? Juist wel 'voeren'? Toetjes eet ze altijd op en dat is ook absoluut geen probleem. Het gaat echt om het avondeten (warm eten).
Mijn zoontje is 20 maanden en eet 's avonds ook niet. Echt geen hap, al maanden niet. Tuurlijk zou ik het graag anders zien, maar ik ga het niet pushen. Hij eet cruesli met yoghurt, een volkorenboterham met kaas en 3 stuks fruit op een dag dus ik maak me niet al teveel zorgen.
Schrijf eens op wat je kindje wel eet (en dat zal tot je verrassing best veel zijn over de hele dag) Niet warm eten is vrij gewoon. Het beste kun je dit gewoon laten gebeuren. Je kunt bijvoorbeeld wel verlangen dat je kindje een tijdje aan tafel blijft en gewoon blijven aanbieden (maar voor een bepaalde tijdsduur). Een toetje mag altijd maar zorg dan wel voor een gezond toetje: yoghurt of kwark met fruit of een beetje diksap. Laat Danoontjes, vla e.d. even staan. Zolang je kindje overdag goed eet en lekker fruit eet, zuivel drinkt etc etc is er niets aan de hand. Geen strijd aan gaan en lekker genieten je kindje (of het nu warm eet of niet)