Hoe ga ik dit vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door SharonR, 19 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0

Bedankt voor je reactie. Ik heb veel nagedacht over hoe en wanneer ik het zou gaan vertellen. Daarom heb ik er ook voor gekozen om het niet meteen te vertellen, maar eerst te laten zien wat ik kan.

Het klopt dat de kans dat je eruit gegooid wordt groter is als de functie makkelijk te vervangen is door een ander. Erg jammer, want ik vind het allemaal al lastig genoeg. Ik ben gestopt met mijn rechtenstudie om te werken en geld te sparen voor de kleine en om daarna eventueel mijn studie af te maken en dan krijg je dit.

Of ik recht heb op ww weet ik eigenlijk niet. Ik ben er nog niet zo mee bezig geweest. Waarschijnlijk heb ik al een baan gevonden bij een callcenter waar ik vanuit huis kan werken. Hierbij is mijn zwangerschap geen belemmering voor de werkgever en kan ik na de bevalling ook geld verdienen en thuis zijn voor mijn kleintje.

Ik hoop dat dit beter uitpakt! :) :)

2. Bri

Bri Niet meer actief

Wat slecht zeg van die werkgever. En succes met je werk bij het call center.

Verder valt mijn mond open over een paar dingen die ik hier langs zie komen.

Ik vind het gigantische onzin dat het alleen open kaart zou zijn als je het eerder had verteld. Wanneer moet je dan vertellen dat je zwanger bent; is een positieve test vroeg genoeg of willen ze het weten wanneer je onbeschermde seks heb gehad?

Verder ben ik geschokt dat er personeelsfunctionarissen en zelfs juristen zijn die het 'niet vertellen' zien als een gebrek aan vertrouwen. Zwangerschap mag op geen enkele manier meewegen in een beslissing om iemand wel of niet in dienst te nemen of te houden, en is dus volkomen irrelevant in een zo vroeg stadium. Je bent pas verplicht om het te zeggen als je een heel eind verder in de zwangerschap bent, en dat is om je werkgever voldoende tijd te geven om je vervanging te regelen. Niet om je de deur te wijzen, of je anderszins lullig te behandelen.
    Als een werkgever het ziet als gebrek aan vertrouwen, zegt dat meer over hem/haar dan over de zwangere. Zij ontneemt zichzelf nota bene het recht op aangepaste werktijden (meer rusttijd bijvoorbeeld) en -omstandigheden door het niet te vertellen. En een werkgever zoals die van SharonR bewijst dat vrouwen helemaal gelijk hebben om het niet te vertellen in hun proeftijd.

Ik word hier echt ongelooflijk boos van, maar dat is misschien wel duidelijk.

3. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Wat mij irriteerde was dat het eigen belang zou zijn?!
    Sorry? Ik heb het niet verteld omdat het uit mijn belang was, maar uit het belang van mijn kind! Ik heb een baan nodig om te sparen voor mn kind. En mijn vk zei nog dat er nog steeds veel gediscrimineerd word.

OT:
    SharonR: ik hoop dat je het naar je zin hebt met je nieuwe baan! En bovenal je kunt genieten van je zwangerschap!

4. Sweetheart86

Sweetheart86 Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.139
    0
    0
    Asisstent hypotheekadviseur
    Jeetje wat een gezeik zeg.... Mijn god ik hoop dat dat mij bespaart blijft.

Heel veel succes met het vinden van een baan waar je als zwangere WEL welkom bent.

er word van alles verwacht van de zwangere maar de werkgever kan alles maken.
    Klinkt inderdaad als discriminatie, helaas zie je dat te veel in Nederland.

5. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Toch nog even een reactie.

Wij discrimeneren zwangeren juist niet. Nemen ze zelfs aan zonder enig probleem. Wij verwachten ook heus niet dat iemand het voor de 13e week openbaar maakt. Maar wachten tot je proeftijd erop zit en het dan bij 18 weken of later vertellen is voor ons een no go. Wij zullen altijd medewerkers beoordelen op hun kwaliteiten en een wederzijds vertrouwen hoort daar bij.

Ik snap dus niet dat er sommigen geschokt reageren, het lijkt mij bijzonder fair en normaal werkgeversbeleid.

6. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Laurie: misschien bij jullie niet, maar ik hoor het vaak genoeg.
    Maar dat het zogenaamd eigen belang is gaat te ver, het is crisis. Ikzelf deed er alleen al 3 maanden over om uberhaupt een baan te vinden. Ik ben veels te bang om het te verliezen en dan kom ik in de problemen voor mijn baby.
    Dus ik snap heel veel mensen die stilzwijgen! Proeftijd is maar 1 a 2 maanden, daarin kan je niemand vertrouwen.

7. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Waarom is dat dan een no go als je langer wacht dan 13 weken?? (of alleen in combi met wachten tot proeftijd over is?) Ik heb het vroeg verteld, omdat het anders liep dan verwacht, maar anders weet ik ook niet of ik het al met 12-13 weken had verteld. Ben nogal bangig aangelegd en bang dat het misgaat, voor mij zou 17 weken een betere grens zijn (vanaf dan daalt de kans op miskraam/doodgeboren kind drastisch). En ik kan ook echt mensen begrijpen die bang zijn hun baan te verliezen en daarom wachten, je krijgt wel een kind en dat heeft hoe dan ook financiële consequenties!

Sharon: goed dat je een baan bij een callcenter hebt gevonden! Ik heb ook rechten gestudeerd trouwens :)
    WW heb je alleen recht op als je een tijdje hebt gewerkt volgens mij, maar misschien zijn er wel andere mogelijkheden (als het met het callcenter toch niets wordt), bij het UWV kunnen ze je daar vanalles over vertellen (of hier op de site, heb je ook een onderdeel van het uwv, daar kun je het ook vragen).

Verder misschien nog een tip qua werk: www.annie.nl
    Ook callcenter vanuit huis :) Hoe dan ook, veel succes en wens je alle goeds!

8. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik bedoel alleen na 13 wachten totdat de proeftijd over is.

Daarbij zijn wij ook gewoon echt een goede werkgever en bereid de werktijden/werkzaamheden aan te passen zodra we weten dat iemand zwanger is. Bij is (zorgsector) is het dus ook heel gebruikelijk dat werknemers het vroegtijdig (ronde de 13 weken of soms nog eerder) vertellen.

9. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Laurie: heb ook niks over jouw of het bedrijf. maar heel veel werkgevers zijn gewoon niet zo. In de horeca en detailhandel je gewoon vaak dat je eruit getrapt word. Mijn werkgever zit nog 11 maanden aan me vast of ie t nou wel of niet leuk vind. Ik werd ontslagen in mn "proeftijd" (wat ik niet heb, nu ook toegegeven door hun) omdat ik me ziekmeldde omdat ik zowat van mn stokkie ging op werk, dit was woensdag. zaterdag vertelde ik dat ik zwanger was en maandag bekende ze hun fout en willen me nog weghebben. maar dat kan niet meer.

10. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Wat balen dat je je proeftijd niet doorgekomen bent! Ik zat in een soortgelijke situatie:
    23 november 2011 aangenomen bij een ander bedrijf (wist niks van een evt zwangerschap)
    31 december onverwachts (door de pil heen) zwanger
    11 januari begonnen bij mijn nieuwe werk. Ik zat in dubio wanneer ik het moest zeggen want ik wilde niet wachten tot mn proeftijd voorbij was (vind ik uitgekookt) maar ik wilde toen op dat moment eigenlijk ook nog niks zeggen want het was toen nog maar 7weken ofsow) Ik vond het heel erg want ik wam erachter dat degene die ik zou vervangen op 4juni is uitgerekend (ik 20augustus) Uiteindelijk toch gekozen om eerlijk te zijn en met 9weken zwangerschap ik het verteld. Hier een hele positieve reactie, ze vonden het belangrijker dat het goed ging met mij en mijn kindje en wat ze in juli/augustis doen als we beide op verlof zijn dat zien we dan wel weer.

Mijn proeftijd ben ik doorgekomen en het gaat prima hier. Het enige wat hier nog zou kunnen gebeuren is dat mijn contracht niet verlengd wordt: die loopt 12juli af, dit is 11dagen voor mijn verlof... maar daar probeer ik maar niet ana te denken, voorlopig zijn ze heel erg tevreden.

Ik hoop dta je veel plezier zult hebben in je nieuwe baan!! En natuurlijk met je zwangerschap! xx

Deel Deze Pagina