Hoe ga ik hier mee om? (willen lezen en rekenen)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sarah84, 21 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@ZG: woordbeeldlezen wordt moeilijk wanneer woorden langer worden. Hakken en plakken geeft wel een goeie basis. Dat betekent dus niet dat woordbeeldlezen niet goed is maar dat het ook handig is om het systeem te leren.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja en nadeel van OO lezen...
    Is dat dochterlief van opa leerde "OO Puh AA"
    Dus bos is nu structureel boos.
    En met lezen heeft ze het snel genoeg door dat het niet klopt.. Met schrijven kost dat meer moeite :)

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, maar anders was t weer ohpah geweest...

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb de letters alleen maar met klanken aan zoontje geleerd. nooit als abc. verschillende lettertypes gebruikt, ook klein of hoofdletters. ook lange en korte klanken. ik denk dat t effectiever is zo. in turks klank en letter zijn identiek.letters kunnen samen geen nieuwe klanken vormen in turks, dus, je schrijft turks zoals je leest.in turks dus hoef je de klanken niet apart te leren. maar nederlands is anders.

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Nou ik ga maar gewoon eens kijken waar we uitkomen.

Vooralsnog heeft ie er ineens niet meer om gevraagd sinds ik advies heb gevraagd! Haha!

6. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Oh en de letters goed aanleren is een goede! Mijn klasgenoten loopt stage op de school waar hij heen gaat, dus ik kan wel eens vragen of ze de letterkaart wil kopiëren.

7. Saskia78

Mja hier ging dat vanzelf... Dankzij een of ander little people ding kende ze met 2 jaar het alfabet uit haar hoofd.
    Maar dan niet op de manier van leren lezen... Heb daar toen nooit zo'n probleem van gemaakt en moet zeggen... Ik geloof niet dat ze er echt last van heeft.
    Anders dan de OO van opa dus :)

8. Saskia78

Zo gaat dat hier ook altijd.. Ben je er net uit hoe en waar te beginnen.. Is ze er alweer klaar mee.
    Maar ik durf er geld op te zetten dat het nu gewoon in z'n koppie suddert en dat hij er vanzelf wel weer op terug komt :)
    En dan heb je wel je antwoord klaar........ :cool:

9. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

onze zoon heeft af en toe korte fases, letters oefenen en rekenen, 5 snoepjes, ik haal er 2 af, hoeveel zijn het er bv.

het is bij ons even en dan speel hij weer! als hij vraag bied ik het aan....

10. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is ook into het tellen, rekenen en schrijven! hij is er erg veel mee bezig. Ik help hem er gewoon mee... Klokkijken is nu ook hot! inm. heb ik hem de hele en de halve uren al geleerd. Hij wil zo graag leren en is enorm leergierig. We doen wel rustig aan, eerst met zijn naam schrijven, hier zijn mama, oma en opa bij gekomen inmiddels. Hij komt vaak bij mij met pen en papier en zegt dan wil je dit en dit even schrijven? dan schrijf ik het op en schrijft het na net zolang tot hij het zelf kan... gaat al weken zo hier haha.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Even denken maar ja dat doe ik ook. Het is omdat dan duidelijker is waar je moet beginnen. Omdat het buikje open blijft aan één kant, moet je daarna het steeltje erbij gokken. Dat is voor ons niet zo'n probleem maar kan het voor een kind wel zijn. Een stok is dan makkelijker en dan kan je het buikje eraan plakken.

Het maakt op zich natuurlijk niks uit, het is alleen vervelend als ze het op school later weer anders moeten leren... en tja, in groep 3 leren ze weer aan elkaar schrijven (op de meeste scholen).

Bij rekenen kun je ook denken aan het oefenen van begrippen zoals meeste, minste, vooraan, achteraan, middelste, meer, minder, evenveel. En het schatten van hoeveelheden is ook leuk en belangrijk. Hoeveel denk je dat het er zijn? En dan natellen. Krijgen ze ook een beetje idee van hoeveelheden en betekenis van getallen.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Van de a zijn er drie, de hoofdletter A, de leesletter a en dan heb je nog de schrijfletter, een rondje met een stokje eraan ;)
    Op school leggen we gewoon uit dat de A er verschillend uit kan zien. We lezen hem zo en we schrijven hem zo. Snappen ze best.

Zou idd niet als een schooljuf gaan corrigeren, lekker laten!
    Alleen als ze je vragen hoe je iets moet schrijven gewoon wel goed voordoen.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Zoiets dacht ik al ja. Wel logisch.
    Bedankt, goeie tips! Dat vindt ze idd ook leuk ja.
    Ze vraagt mij idd wel meestal iets voor te schrijven, hopelijk werkt dat al genoeg als goede voorbeeld dan.. :)

14. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Mijn dochter van 4,5 is ook zo'n leergierig meisje en ik heb een tijdje geleden op marktplaats een mini-loco set gekocht met allerlei boekjes op verschillende niveaus; ze vindt het helemaal fantastisch!! Misschien een idee?

15. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ons zoontje is verder in zijn ontwikkeling (cognitief ).
    Toen hij nog niet naar school ging leerde hij zichzelf ook alles aan.
    Ik heb wel eens contact gehad met zijn school voor hij er op zat om te vragen hoe en wat, maar ze zeiden ook dat als hij nu dit allemaal zo makkelijk oppakt hij het op school ook weer makkelijk leert.
    En dat klopt.
    Hij krijgt wel ander werk op school nu, want hij rekent bv zoals in groep 3 dus ze dagen hem wel uit met een hoger niveau aangezien hij anders of gaat onderpresteren en gefrustreerd raakt.
    Ons zoontje zit op de montessori, dat scheelt misschien ook.
    Wij hebben hem dus gewoon zijn ding laten doen, en uitdagende spelletjes gegeven toen hij 2,5/3 jaar was. Altijd iets voor ouder dan hij zelf was.
    Dit doen we nog steeds trouwens.
    Ik zou het niet tegenhouden, en dat gaat ook niet als hij het zichzelf aan leert;)

Gr MB2005.

Deel Deze Pagina