Fruitvliegjes!

Discussie in 'De lounge' gestart door Saaya, 12 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saaya

Saaya Niet meer actief

Ik heb de hele keuken al schoongemaakt gisteravond en ze blijven maar aanwezig!
    Hoe krijg ik die vreselijk beesten weg? :confused:

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Heb je iets zoets of rottends in je vuilnisbak?

3. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Ja of aardappels die al lang liggen, ergens een stuk fruit in een hoekje, noem maar op... het is drama... ze gaan pas weg als je de oorzaak heb gevonden (weet ik uit ervaring).

4. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik heb ze ook een tijd gehad, geen idee waar ze vandaan kwamen en hoe ik ook poetste, ze waren niet weg te krijgen.

Op een gegeven moment heb ik een bakje water met azijn neergezet (tip van een website) en de vuilnisbak buitengezet. Verder ook vochtige vaatdoekjes e.d. goed uitspoelen en uithangen, want vocht zijn ze ook gek op.

Dit hielp allemaal niet gelijk, maar na verloop van tijd zijn ze bij mij wel verdwenen en -belangrijker- niet meer teruggekomen. De vuilnisbak staat nu overigens wel weer gewoon in de keuken, hoor!

Succes!

5. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    bah!

6. Saaya

Saaya Niet meer actief

Ik zal straks alles nog eens goed nakijken en schoonmaken, mn vuilnisbak mag ik morgen pas legen.. anders zit ik met etensresten in dat ding tijdens een weekend dat ik er niet ben..

En als ze dan nog niet weg zijn zal ik ook eens dat bakje azijn proberen :)

Het vervelende is ook nog eens dat ik alles in 1 kamer heb, dus ik kijk steeds weer tegen die beesten aan..

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Weet je zeker dat t fruitvliegjes zijn?
    Er zijn ook vliegjes die ongeveer even groot zijn als fruitvliegjes en die zich voortplanten in plantenpotten.
    Dat is dan een kwestie van even naar de plantenzaak gaan en daar kan je van die tja...soort kartonnen strookjes halen met n punt (meestal wit met rood) Die stop je dan helemaal in het zand en daar gaan de eitjes van kapot.
    Als je wat meer plantenpotten hebt is het best n prijs die je moet betalen. Maar t werkt echt prima. Er komen geen nieuwe vliegjes meer bij dus zodra jij van de oude af bent (en zo lang leven ze niet) dan ben je weer "fruitvlieg" vrij. En je plant merkt er niks van.

8. Saaya

Saaya Niet meer actief

ja dat weet ik wel zeker aangezien ik geen plantjes heb nog ;)

Maar ik zal hem onthouden voor als ik plantjes heb! :D

9. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    bakje witte azijn met beetje afwasmiddel. Binnen een minuut zaten ze al op het randje. En dan kun je er een sport van maken om ze erin te blazen of wachten tot ze zelf gaan :)

10. Niet meer actief

hier hebben we ze ook, ook alles schoongemaakt en een heleboel opgezogen met de stofzuiger :rolleyes:
    Nu is het gelukkig wat minder :D

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Zorgen dat je geen vuilnisbak binnen hebt helpt heel erg. Fruitvliegjes zijn vooral dol op iets wat gaat gisten. Zelfs als je de bron weg hebt kunnen ze nog blijven komen omdat de larvjes en poppen dan nog gewoon uit kunnen komen. Van eitje tot vlieg duurt ongeveer twee weken.

En toch zijn het wel leuke beestjes, heb 1,5 jaar onderzoek met fruitvliegjes gedaan. Wist je dat je de hersens uit een fruitvliegje kunt halen :-D

12. Andrea001

Andrea001 Bekend lid

9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Nooit geweten... Hahaha zal het eens proberen als ik er één zie.

13. Saaya

Saaya Niet meer actief

nou andrea, als je er 1 zoekt... :)

14. Niet meer actief

hahaha iell :)

15. Andrea001

Andrea001 Bekend lid

9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Hahahaha Saaya! Ja dan weet ik waar ik ze kan vinden...

16. Saaya

Saaya Niet meer actief

darn.. ik kom net thuis, kijk in de keuken, rammel alles, sla alles om ze op te fokken... niets.. ikke dus blij :D

ga ik net wat drinken pakken, en ja hoor.. wat zie ik daar? een fruitvliegje... :evil: schoonmaken heeft dus niet gewerkt.. :(

17. Saaya

Saaya Niet meer actief

Ja hallo! *kickt topic omhoog* (bij mij zijn ze inmiddels zo goed als weg)

gisteren ontdekt dat er in de gang nogal wat vliegende beesten binnen waren gekomen via de achterdeur.. Of eigenlijk, het raam daarboven.

Kom ik op de WC aan, zitten daar vrolijk zo'n 5 fruitvliegjes verdeeld over de muren/plafond. Hoe zijn die daar nou weer gekomen?!?

De WC is schoon, de douche is schoon... het enige wat ik me kan bedenken is dat ze uit de gezamelijke keuken van de andere huisgenoten zijn gekomen.. Kan dat? :confused: En zo ja, waarom blijven ze dan op het toilet/douche zitten?

18. Saaya

Saaya Niet meer actief

Pff... Oorzaak gevonden toen ik de achterdeur opendeed! :confused:

*heeft flink met heet water, afwassop en allesreiniger gegooid*

Het halve huis zat meteen onder de vliegjes, heb rode wijn gehaald en overal neergezet..

*heeft overal kriebels*

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ook je voorraadkast goed nakijken, het lijkt misschien dat ze alleen op fruit en zo zitten (vandaar de naam fruitvliegjes), maar ze kunnen zich ook wel degelijk in de voorraadkast verschuilen en wij hebben er zelf een bestrijdingsdienst bij moeten halen om ze ECHT weg te krijgen.

20. Saaya

Saaya Niet meer actief

Iemand enig idee hoe lang je de wijn kan laten staan?
    Ik ga zometeen polshoogte nemen, hopelijk zijn er veel verdronken :evil:

Ik zal het er met mn huisgenoten over hebben Loeki, het is immers hun keuken waar ze nu in zitten.. Bij mij zie ik maar 1 vliegje af en toe, die is vast een keer doorgevlogen na het openen van de deur..
    Ik hoop dat wij niet zo ver hoeven te gaan :)

Deel Deze Pagina