Door veel kattenliefhebbers/bezitters word beweerd dat katten echte buiten dieren zijn en ze dus niet binnen kunnen worden houden.Waarom is dat volgens jullie kattenbezitters zo? En waarom is een hond/konijn/cavia/geitje/vogel/kip etc etc dit niet en moeten die in een kooi of binnen blijven? En vooral waarom mogen deze dieren niet overal poepen/plassen en een kat wel? (Discussie maar graag met RESPECT!!)
Ik ben het er niet mee eens dat een kat een buitendier is... Tuurlijk, van oorsprong leven katten in het wild buiten.. Maar dat is met ene cavia, konijn, hamster, vogel etc etc net zo.. Ik vind eigenlijk dat je katten binnen moet houden, net als alle andere dieren die je in een 'kooitje' houdt (konijn etc).
Hmm mijn katten zijn duidelijk geen buitendieren Die liggen bij voorkeur in de verwarming namelijk. Nou kan het zijn dat het ras abessijn van oorsprong uit Egypte komt natuurlijk.... Ze vinden het hier vast gewoon te koud buiten. Zomers liggen ze graag in de tuin. Gewoon te loungen in de zo'n, onder een stoel of vangen wat vliegen, wespen etc. Maar hun behoeftes doen ze alsnog gewoon op de kattenbak. Blijkbaar zit die gewoonte er dusdanig in dat het niet in ze op komt om in de tuin te gaan zitten. En de ene komt de tuin niet uit.. De ander wipt soms even bij de buurman binnen of gaat daar op de schuur liggen. Zwart dak.. Dus extra doorgebakken tegen de tijd ze eraf komt. Mijn vorige kat echter... Was niet binnen te houden, graaide er lustig op los in ander,Ans tuin en ik maakte zeker zomers de kattenbak erg weinig schoon. (Schoon is schoon tenslotte) En ik moet zeggen.. Ik vind binnenkatten toch veeeeeel leuker! Gewoon puur uit egoïstisch oogpunt gezien dus.
Oh en konijnen... Horen net zo min in een klein hok. Dan gaan ze heel vroeg dood.. Soms al met 2-3 jaar terwijl een konijn met leefruimte de 10 jaar vaak wel haalt.
ik vind ook al is een kat een buitendier je er toch maar voor moet zorgen dat hij niet bij een ander in de tuin gaat zitten kleien. als ik iets goor vind is het kattekak.
Ik heb katten, twee. De eerste twee jaar dat ik ze had woonde ik op een appartement in de binnenstad, ik dacht wat een kat niet kent ( buiten), zal hij ook niet missen. Maar een van de twee was een echt houdini, zodra hij de kans zag vloog hij door een kiertje het raam uit en struinde over de daken. Steeds proberen tegen te houden maar hij stond alleen maar bij het raam te schreeuwen. Binnen had ik twee kattenbakken en daar bleef hij zijn behoeftes doen, das ook wat lastig op daken . Daarna verhuisden we naar een appartement met balkon, maar dat balkon zat aan een gallerij. We woonden 1 hoog, dus acceptabel. Daar stond in de zomer wek eens de deur open als wij buiten zaten, en kwamen ze bij ons zitten. Verder durfden ze niet en ze bleven alles op de bak doen. Nu wonen we in een eensgezinswoningmet ruime tuin. Ze zijn eerst maanden binnengeweest, maar in de zomer lukt dit gewoon niet. Ze willen erg graag, staan te mauwen voor de deur. De tuin was rondom vrij hoog afgezet dus de eerste tijd bleven ze er in, maar later werd dat minder. We hebben toen gaas geprobeed, opstapjes weggehaald enz. maar steeds vonden ze wel een weg uit de tuin. Op een gegeven moment heb ik het opgegeven en geaccepteerd dat het echt buitendieren zijn... Er lopen bij ons veel katten in de buurt, ook in onze tuin. Ik heb daar zelf geen problemen mee, dat zou een beetje hypocriet zijn. Alleen die katten poepeno.a in de tuin van de buurvrouw, maar zij geeft alleen onze katten de schuld. De discussies zijn flink opgelopen, ze heeft zelfs laatst een emmer ( jawel) kattenstront over de schutting gegooid. Ik zal verder niet zeggen wat ik daar van denk, maar het is nogal een primitieve reactie. Ik heb binnen nog steeds twee kattenbakken die dagelijks worden gebruikt. Dus hoewel ik nooit zeker kan zeggen dat mijn katten nooit in andermans tuin poepen, weet ik wel dat het nooit emmers vol zijn.... M.a.w, mijn katten hebben zelf besloten om buitendieren te zijn. Andere dieren zoals vogels en konijnen enz zijn dit m.i niet omdat zij nietterugkomen en niet zo zelfredzaam zijn als katten.
Bouma... Die van ons komen nauwelijks uit de tuin.. Maar ik ken nog wel wat buren waar ik die tips graag mee zou delen
Dat meen je toch niet he? Sjongejonge, wat vreselijk kinderachtig Ik moet zeggen dat ik nog nooit last heb gehad van andermans katten. Misschien zijn hier in de buurt weinig katten, ik zie er eigenlijk nooit eentje. In mijn vorige woonplaats waren er wel heel veel, maar kwamen ze simpelweg niet bij mij in de tuin. Ik had toen zelf wel katten, die ook de schutting over gingen. Wij hadden een leuke schuin-achterbuurman die vuurwerk gooide naar elke kat die over het stenen muurtje langs zijn tuin liep, of met z'n luchtbuks of tuinslang aan de gang ging Inmiddels zelf (gelukkig) geen katten meer, maar wij hebben katten ook nooit binnen gehouden hoor.
Ik kan hier de deur uren wagenwijd open zetten, maar onze kat gaat echt niet naar buiten. Hooguit een heel snel rondje door onze tuin en dan weer lekker binnen. Daar heeft gelukkig helemaal niemand last van. Maar zelf heb ik geen problemen met katten die wel lekker buiten rond lopen.
@sallie: heeel herkenbaar. Die van mij wil soms naar buiten soms niet. Dat gedrag zie je bij een schildpad niet bijvoorbeeld en ik heb een cavia ook nog nooit eigenhandig deuren zien openmaken. En wat een idioot van een buurvrouw zeg. Wat denkt zo'n mens wel niet. Bizar! Ik snap dat kattenkak niet fijn is natuurlijk, maar ik ken eigenlijk geen buurt waar geen katten zitten. Of vogels die schijten. Of kinderen die zooi en herrie maken. Of aso's met brommertjes en vijvertjes die herrie maken. Of mensen die van lelijke schuttingen en totaal geasfalteerde tuinen houden, waardoor er geen leven meer in een wijk zit. Dus ik denk altijd: wat maakt dat mensen vinden dat ze over katten denken te moeten zeuren? En hoeveel denken ze dat een kat schijt...
@loussa: emmers vol begrijp ik net (Je zou bijna een emmer vieze kattenbakzooi terug gooien.. Gewoon als bewijs dat jouw kat gewoon thuis poept dus)
volgens mij kunnen bijna alle dieren prima buiten zijn, zolang hun vacht maar de kans krijgt om zich daarop in te stellen. Niet midden in de winter een dier ineens naar buiten doen. Al ben je bv een cavia natuurlijk wel heel snel kwijt als je hem los laat buiten dus dat lijkt me geen goed idee maar in een goed afgesloten ren kan toch prima? Ik denk dat ze daar gelukkiger zijn als in een klein hokje binnen. Wij hebben een hond die graag binnen is, prima maar dan moet hij wel op zijn kleedje liggen. Rennen, vliegen en spelen doen we buiten. Hij slaapt in de schuur, niet in huis want hij breekt de boel af. Vroeger thuis had ik een konijn, ik zette vaak het hok gewoon open en hij ging dan zelf de tuin door en kwam ook netjes weer terug ( s nachts wel het hok dicht trouwens ivm katten en andere roofdieren).
Ja, helaas meen ik dat wel. Maar het is gewoon een chagrijnuge weduwe van half 70. Al vanaf dat we hier kwamen wonen is het raak en toen wist ze nog niet eens van de katten. Wij hebben ons netjes voorgesteld, hebben veel verbouwd maar altijd op nette tijden en als het veel herrie was eerst aangebeld. Nooit zei ze een onvertogen woord maar zomers hoorde ik haar bijvoorbeeld praten in de tuin met vrkendinnen, alleen maar geklaag over ons. We waren aaaaltijd aan het verbouwen, hadden noooit interesse en zo ging het verder. Nooit aandacht aan besteed, ik had geen zin om zo te doen als zij. Ze heeft een keer mijn fiets die ik even tegen de heg jad gezet omdat ik bijna weer weg moest tegen de voordeur aangezet. Ipv even aanbellen.. toen kwam de tijd dat de katten de tuin uitgingen en begon ze daarover te klagen tegen iedereen die dat maar wilde horen, behalve tegen ons. Dus toen ik har voor de zoveelste keer hoorde klagen hebben wij ( vriend en ik) overlegd dat we langs zouden gaan om te vragen wat nu het probleem was omdat we geen gedoe wilden. Vriend is erheen gegaan, die is iets rustiger dan ik . De katten liepen wel eens in haar tuin en dat was vervelend vond ze. Met vriend afgesproken gaas te plaatsen, en ook nog even over de fiets gehad. Wat nou haar punt was. Ze konniet over de stoep langs de fiets. ( dat ding is, en ik overdrijf niet, 5meter breed). Ook hebben ze afgesproken dat buurvrouw aanbelt als er wat is. Nooit meer wat gehoord ( alleen buiten geklaag over dat we zoooo jong zijn (25 en 27 ), nu al een kind en ook nog een werkende moeder, het is een schande.... Maargoed, tot die emmer stront dus een paar maanden terug. Toen was voor mij de maat vol. Ik wilde het eigenlijk teruggooien, maar vriend hield me tegen. Wel ben ik naar haar toe gegaan om verhaal te halen, maar dat is niet helemaal gelukt. Ik ben naar haar toegegaan met de vraag of het klopt dat zij die poep had gegooid. 'Ja'. Dus mijn volgende vraag was vindt u dat zelf normaal? Dat vond ze, want het was poep van onze katten. Toen ik haar vroeg of ze hun naam erbij hadden geschreven keek ze me aan of ik Chinees sprak... In ieder geval, zij was er van overtuigd dat het alleen poep van onze katten was. Ik nog keurig uitleggen dat ik volle kattenbakken heb. Hetboeide haar niet. Toen werd ik wel boos, en vroeg ik of ze stront gooien een normale manier van communiceren vond,aar daar wenste ze geen antwoord op te geben. Toen durfde ze nog te zeggen ' nou, nu weet je dat ik een probleem heb met je katten, en kan je er wat aan doen'. Ik voelde dat ik heel boos werd . Dus heb uitermate kalm gezegd dat als zij niet het fatsoen heeft om als een fatsoenlijk iemans aan te bellen en haar problemen duidelijk te maken ik avsoluut niet van plan ben om 'er iets aan te doen' en heb haar een zeer fijne dag toegewenst. Hetresultaat is dat ze me nu al drie maanden niet durft aan te kijken...
we hebben eerder twee poezen gehad maar die liepen beiden gewoon buiten rond. Had wel een kattenbak maar daar werd geen gebruik van gemaakt. Overdag lagen ze wel vaak binnen maar s nachts waren ze meestal buiten. Heb wel geprobeerd het luikje dicht te houden maar dan waren ze de hele nacht aan het mauwen en krabben, ook geen succes.
Zie nu dat het ietwat warrig getypt is, zit op mijn tel. Sorry! Maargoed, ondanks alles zie ik wel op tegen de zomer, als de katten weer veel buiten zijn en zij dus ook.
Katten kunnen heel goed wennen aan een binnenleven. Nu hebben wij 2 ragdolls, en zijn dat niet echt katten om buiten te laten, en ze weten gewoon niet beter. Met lekker weer wandelen ze fijn de achtertuin door ( waar ze niet uit gaan ). Ze zouden de schutting over kunnen, maar ze doen het gewoon weg niet. Het zijn hele fijne binnenkatten. Ik vind andere katten op straat niet storend. De poep hier in onze voortuin vind ik wel vervelend, maar het gebeurt gelukkig niet zo vaak. Als het gebeurt, ruim ik het op. Zie ik een kat poepen, dan krijgt die een emmer water over zich heen ( mits het niet heel erg koud is ). Katten in de straat vind ik erg gezellig, even lekker aaien en knuffelen. Maar ik zou het niet erg vinden als ze binnen werden gehouden
Wij hebben 3 katten. 1 daarvan komt niet graag buiten, 1 wil graag eens een ommetje buiten maken om daarna binnen een half uur weer naar binnen te willen en de laatste is erg graag buiten en begint overal te poepen en te plassen als je hem toch binnen wilt houden. Teken van stress, en daar heb ik geen zin in. Dus mijn katjes mogen naar buiten als ik thuis ben, als ik weg ben zijn ze (in ieder geval 2 van de 3) weer binnen