Hoe ga je hiermee om in de vakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 3xo, 25 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3xo

3xo Lid

8 sep 2023
    51
    37
    18
    Vrouw
    Onze oudste heeft behoorlijk intens gedrag. Krijgt nu onderzoeken en er is vermoeden van add (wellicht ass). In de vakantie heeft ze het echt moeilijk. Ze zit continue hoog in emotie, de ene dwarse bui na de andere, de ene grote mond na de andere, ruzie met andere kids in gezin, zich continu vervelen, niet tot spel komen.

Ik vind het heel zwaar. Over een poosje gaan we op vakantie, dat zorgt er meestal voor dat het gedrag alleen maar toeneemt.

Ik zou het voor haar, maar zeker ook voor de andere kids en mezelf zo graag anders zien.

Wie heeft tips?
    (Planbord, structuur, strakke bedtijd doen we al)

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Zorg dat ze in haar lichaam komt.
    Probeer elke dag een stuk te wandelen, fietsen of skeeleren. Even moe worden.

En momenten dat ze echt even ontprikkeld. Kleuren werkt hier goed. Het liefst even alleen op de slaapkamer.

Vakanties zijn gewoon zwaar. Sterkte!

Syane en 3xo vinden dit leuk.
  3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Rustmomenten creëren. Dat kan in allerlei vormen.
    Bewust 1 op 1 met de kinderen iets gaan doen.
    Aan haar vragen waar zij behoefte aan heeft en welke oplossingen zij heeft.

3xo vindt dit leuk.
  4. Angeliquek

Angeliquek Actief lid

24 mei 2011
    161
    58
    28
    NULL
    NULL
    En heb naast aandacht voor overprikkeling ook aandacht voor cognitieve onderprikkeling.

Hier maken we in de vakantie samen met de kinderen een weekplanning.

Dan gaan we samen zitten en bedenken we wat we gaan doen samen en individueel. We houden hierbij ook rekening met een ieders individuele behoeftes en dit onderstrepen we dan ook naar de kinderen (9 en 12 jaar).

Wij zijn nu op vakantie en we proberen elke dag een uitstapje te doen. De ene dag groot de andere dag klein. Naast schermtijd spelen de kinderen samen buiten of alleen (lezen, tekenen, pinpong) en doen we elke dag samen een spel (munchkin oid).

Zoon die moeite heeft met zichzelf vermaken leert deze vakantie koken. Dochter leert tekenen met behulp vd ipad. En de kinderen leren hardlopen. Man gaat om de dag invidueel met ze hardlopen (ieder heeft zijn eigen tempo) zodat ze voldoende bewegen maar ook zichzelf uitdagen.

Zo hebben we een balans tussen inspanning en ontspanning, over - en onderprikkeling en wordt er met een ieders behoeften rekening gehouden.

Dus geen super strak schema maar wel terugkerende elementen die zorgen voor voorspelbaarheid en rust :)

NiVa0230, 3xo, Rizzoli en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @Angeliquek wat grappig, wij doen ook hardlooptraining met de kinderen. Regelmatig sporten geeft sowieso heel veel structuur (nu de trainingen van hun sport helemaal stil liggen) en mijn jongens kunnen heel goed hun energie er in kwijt.
    En mijn oudste is ook aan het koken geslagen.

Angeliquek en 3xo vinden dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    In iets mindere maten maar herken het gedrag wel. Zoon is hb.

Wij maken elke vakantie een woordweb. Op het blad schrijft hij ideeën, dingen voor samen te doen als alleen. Met een vakje er voor om af te kunnen strepen.

Wij hebben verschillende onderdelen.
    Lezen
    Creatief
    Speelgoed
    Koken
    Dat zijn verschillende kleuren stel paars is creatief staat er bijvoorbeeld 3d pen, op zwart papier tekenen, hout, pen maken etc

Elke dag kiest hij daar wat van. Zo had hij de knex gepakt en 2 dagen er uren aan gewerkt. Wat hij eerder nooit deed, daarna afstrepen, opruimen en wat nieuws.

Zo hebben we ook al bagels en koekjes gebakken.

We lopen zelf al meer dan 50 dagen minimaal 5 km. Hij wist dus al weken dat we dat in de vakantie ook gingen doen. Dus elke dag wandelen we.

Heb je het idee dat ze onderprikkeld is of juist over?

Wat kan ze op haar kamer doen als ze even rust wil? Zoon heeft disco lampen en lampen die juist rustig zijn. Heeft luisterboeken, stapels donald duck, kan muziek luisteren en heeft ook de mogelijkheden om boven te tekenen.
    Kan op zijn bed zitten, onder zijn bed, heeft extra kussens dus kan ook hangen. Dit maakt hem rustig. Soms kiest hij zelf om naar boven te gaan soms moet het en is op dat moment boos maar komt daarna weer rustig naar beneden en is dan blij dat hij die rust had.

3xo vindt dit leuk.
  7. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    894
    638
    93
    Mijn oudste voelt na haar eindexamens ook zo'n groot gat van cognitieve onderprikkeling. Ruim 3 maanden leegte tot ze kan gaan studeren. En nu leest ze wel heel veel, doet veel research en weet genoeg creatiefs te verzinnen maar toch voelt ze zich onderprikkeld op dat gebied. Voor haar is het echt wel uitzitten deze periode, ze is gewoon zo toe aan studeren. Heeft ook al alle opdrachten voor het komende jaar op de site bestudeerd.

Jongste van 9 wil ook eigenlijk geen vakantie en hem geef ik thuis dus ook veel uitdaging op cognitief gebied. Maar niet in strakke schema's want hij geniet juist van de vrijheid blijheid die hem rust geeft om tot allerlei projecten te komen. En inderdaad allerlei fysieke en sensomotorische activiteiten. En met de hond spelen en knuffelen helpt ook erg goed.
    Ik ga maar 1 nachtje met hem weg en kan verder maar een paar uitstapjes met hem doen dus hij is bijna nonstop thuis deze vakantie maar de eerste 2 weken gingen erg goed op deze manier.

3xo vindt dit leuk.
  8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wow, lijkt wel of je het over mijn jongste hebt. Hoe oud is jouw dochter? Ik wijt het namelijk ook wel aan de puberteit (ze is 12).

3xo vindt dit leuk.
  9. 3xo

3xo Lid

8 sep 2023
    51
    37
    18
    Vrouw
    De onze is 9.
    Hier is het elk jaar, elke zomervakantie raak.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ah oké, dat is misschien wel wat vroeg om aan de puberteit te wijten.
    Hoe gaat het tot nu toe in de vakantie?

Ik merk dat onze dochter veelal op oorlogspad was. Veel haar zin willen doen en weinig rekening houden met een ander. Aan de andere kant heb ik ook weer even de ontspannen dochter gezien. Dus ik denk ook wel dat het misschien te maken heeft met de hoeveelheid prikkels. Die zijn op vakantie natuurlijk mega. Hier helpt het om ze regelmatig met rust te laten. Telefoontijd (ja ik weet het, niet optimaal) helpt haar even in haar eigen bubbeltje te ontspannen.

3xo vindt dit leuk.
  11. 3xo

3xo Lid

8 sep 2023
    51
    37
    18
    Vrouw
    Nee het is hier nog geen puberteit.
    Het gaat redelijk... Ze blijft hoog in emotie. En zegt vaak zelf: ik weet niet waarom ik zo doe, of: ik zit mezelf in de weg!

Maar voordat ze dat zegt, is er vaak een pittige dag aan vooraf gegaan.

Als school straks weer in beeld komt, verergert het hier. Ziet ze zo op tegen een nieuw schooljaar en alles war daarbij hoort. Herken je dat ook?

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als ze naar school moet dan is ze wel opstandiger. Ze heeft namelijk echt een hekel aan school. Wel vriendinnen en ze wordt niet gepest, maar het is de verplichting waar ze zo tegenop ziet. Sommige leraren die dominant zijn, huiswerk, soms lange dagen, in haar ogen onzinnige informatie waar ze mee opgezadeld worden, kan zich moeilijk concentreren. Ik herken dat dus wel een beetje, het gedrag is niet erger, maar het komt wel vaker voor. Ze komt bijvoorbeeld 's avonds ook heel moeilijk in slaap. Vaak pas na 23 uur, als ze dan om 7.00 weer op moet, is dat ook niet bevorderlijk voor de sfeer.

Deel Deze Pagina