Wie is er zonder pufclub bevallen en heb je iets gemist? Ik heb eigenlijk niet zoveel zin in een echte pufclub, lees wel heel veel over alles rondom bevallng want wil wel op de hoogte zijn en weet vu yoga wel eea over ontspanningstechnieken. Wie heeft ervaringen/tips?
Als je van yoga houdt dan is zwangerschapsyoga wel een aanrader. Als je kan leren om je ademhaling aan te passen aan de weeën en je kan helemaal ontspannen helpt dat enorm. Zelf bij de eerste zwanger fit gedaan en heb er leuke contacten aan over gehouden dat vond ik erg leuk. Maar weet natuurlijk niet of jij dat zoekt. Met de 2e begonnen aan yoga leek qua info erg op de zwangerfit maar dan zweveriger. Het belangrijkste wat ik onthouden heb tijdens de bevalling was: go with the flow en ik was helemaal in mezelf en bezig met de bevalling. Geen tijd om te schreeuwen, vloeken of tieren en mijn vriend is maar gaan filmen Nu krijg ik vrijwel zeker een keizersnede.
Ik heb bij de eerste gezwommen ( dus geen pufcursus dat leer je daar niet haha ) De gyn vroeg waar ik had leren puffen want deed het zo goed.. Nou uuhhh niet.. Nu bij de tweede geen tijd/zin om te zwemmen dus ga nu lekker niks doen
Bij de eerste niks gedaan. Ik had daar toen geen behoefte aan. En mijn bevalling verliep vlekkeloos. Onze dochter was er zo! Ik ben er van overtuigd dat je lichaam een heel groot deel zelf kan. Maar dat het ook je eigen instelling is hoe het uiteindelijk in zijn verdere verloop gaat. ( Uiteraard zijn er uitzonderingen.)Nu ga ik ook geen cursus doen. Helaas niet op de dagen dat het bij mij aansluit. Had nu graag contact gelegd met andere dames in de zelfde zwangerschapsduur. Maar voor het "puf" gebeuren zou ik het persoonlijk niet doen.
Hier ook niet naar zo'n puf-club geweest. Je lichaam weet zelf heel goed wat te doen. Tijdens mijn bevalling zei de arts tegen me : mevrouw, u moet in ademen door de neus, en dan de adem in 3 teugjes via de mond uitblazen. Maar dat werkte voor mij totaal niet. Ik heb gewoon de hele bevalling tijdens een wee diep adem gehaald door mijn mond, en ook met kracht weer uitgeblazen via mijn mond. Ideaal vond ik mijn eigen techniek haha. Dus bij de 2e gebruik ik dat ook haha.
Wij doen wel de samen bevallen cursus, ik vind t juist leuk om er samen mee bezig te zijn. Ik vind t heel zinvol iig...
Bij geen van allen pufcursus gedaan en bij deze ook niet. Heb prima bevallingen gehad en dus ook niets gemist.
Hallo Dames, Ik twijfelde ook heel erg.. maar heb me alsnog wel ingeschreven voor zo'n cursus. Baadt het niet dan schaadt het ook niet... en je leert weer nieuwe mensen kennen.. Ik zie het als een soort back-up voor als het zo ver is..
Ik ben wel naar een zogenaamde pufclub geweest! Was wel een hippe cursus, volgens mij maar 1 avond aan 'puffen' besteed, verder gewoon allerlei dingen, ontspanningsoefeningen, vragen beantwoorden, kletsen, etc. Ik heb er 11 toffe vriendinnen aan over gehouden. 2,5 jaar later spreken we nog steeds af. De meiden zijn op mijn bruiloft geweest, etc. Ik woon hier nog niet zo lang, dus vond het de gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen. Oh ja en aan het puffen niks gehad. Een weeënstorm en in 4 uur bevallen, viel niet tegen aan te puffen.
Ik heb het niet gedaan en zou het de volgende keer weer niet doen. Heb ik wat gemist? Nee. Ik was er van overtuigt dat je lichaam zelf wat het moet doen. Dat het een oeronstinct was. En zo was het ook. Ik heb me heel rustig gehouden en mijn ademhaling had ik onder controle. En als je in het ziekenhuis bevalt staat er wel iemand naast je daar die je in 5sec een pufje leert Iedere bevalling is natuurlijk anders maar ik had het echt niet nodig. Just go with the flow!
Hier ook geen pufclub gehad, en ook niet gemist bleef rustig en was redelijk in mezelf gekeerd daardoor rustig kunnen adem halen en kwam zo de weeen goed door
Overigens leer je op een pufclub niet 10 lessen lang puffen hè. Bij ons was ook juist de insteek dat je op dat moment echt wel weet wat je moet doen. Het ging ook training van je bekkenbodemspieren, handige tips en weetjes voor rondom en na de bevalling. Hoe rugklachten voorkomen, hoe bekkenproblemen voorkomen, ervaringen uitwisselen, ontspanningsoefeningen/yoga (daarna sliep ik altijd heerlijk). Puffen kan vast iedereen wel, en anders leren ze je dat nog wel ff bij de eerste weeën. Maar ik hoor zoveel mensen met bekkenpijn, rugpijn. Ook deze zwangerschap heb ik weer veel aan de tips van de zgn.'pufclub'. Heb tot nu toe (vandaag 40 wk) geen rug of bekkenpijn etc gehad!
Voor het 'leren puffen' of om 'beter' te bevallen hoef je het niet te doen. Je leert wel dingen hoor, daar niet van, maar de dingen die ik op mijn pufclub heb geleerd, had ik ook op internet kunnen vinden. Maar toch ben ik wel blij dat ik het gedaan heb, vooral vanwege de sociale contacten met vrouwen in dezelfde fase van de zwangerschap. Ik had afgelopen maandag mijn laatste les, en we gaan met ons groepje op 3 mei nog samen een keer uit eten. Hebben elkaar als vrienden toegevoegd op facebook, zodat we elkaar een beetje op de hoogte kunnen houden. Dat vind ik iets wat ik anders waarschijnlijk wel had gemist. Je zit allemaal in dezelfde periode van je zwangerschap, dus kunt ongegeneerd klagen over kwaaltjes en buiken enzo vergelijken. Bovendien, voor vragen die je eigenlijk nergens echt wilt stellen, vond ik de pufclub ook wel handig. Zo was er in mijn clubje iemand die bijna van haar stoel viel toen ze hoorde dat het heel normaal is dat je gaat poepen tijdens de bevalling. Ze had geen idee! Maar door dat 'kletsgroepje' wordt het wel bespreekbaar. Voor haar dan, ik had er sowieso geen moeite mee om ranzige details te delen
Hier ook geen puf club. Ik heb niks gemist. Gewoon door mijn Neus ingeademd en uit door mijn mond, niet eens in pufjes, beviel prima
Ik vond de "pufclub" vooral erg gezellig we hebben nog steeds contact Bij de 2e niets gedaan en bij deze zwangerschap ook niet.
Dat deed ik ook, maar de gyn heeft me op een gegeven moment toch met klem gevraagd te gaan puffen omdat de baby te weinig lucht kreeg. Heb zelf zwangrschapsyoga gedaan tijden smijn eerste zwangerschap. Vond dat vooral een heerlijk relaxmoment. Op dinsdagavond sliep ik altijd als een roosje. En de ademhalings- en onstspannings-technieken heb ik nu nog steeds profijt van. Ben me nu aan het orienteren op een wat sportiever clubje. Zou graag een op pilates gebaseerde zwanger fit cursus doen, maar vind die niet hier in de buurt. Ik zoek iets wat gericht is op gezond, fit en actief blijven. Zwemmen vond ik ook wel fijn, vooral vanwege de tijdelijke gewichtloosheid in het water.
Niets gedaan bij de voorgaande twee en prima bevallingen gehad dus nergens voor nodig. Ik ben een paar keer gaan zwemmen maar kreeg het zo snel koud.. daar had ik snel geen zin meer in. Toen maar me laten masseren.. heerlijk!! hahahahaah
Zit niet bij een "pufclub". Ik doe cesar-therapie, maar dan voornamelijk voor mijn onderrug en bekkenbodemspieren te trainen. Onderrug is altijd een zwak punt bij mij, en aangezien ik ook een stijve hark ben en a-sportief, kan ik wel een beetje training gebruiken. Helaas doe ik dit wel alleen, hadden verder geen andere dames zich op gegeven. Jammer, had wel contact willen leggen met andere zwangeren. Maar prive-les is ook wel prettig hoor, hihi! Ik kwam bij deze zwangerschapscursus via de VK. Mss ook wat voor jou? je hebt er in ieder geval veel aan tijdens je zwangerschap, leert goede houdingen aan en spieren trainen die jouw groeiende buik moeten dragen. Ik krijg trouwens ook een aantal weken na de bevalling een les, goede houdingen aannemen tijdens voeden, optillen van je kindje etc.
Ik heb het wel gedaan en vond het in de eerste plaats al heel erg gezellig! Kletsen, thee drinken D), ervaringen, tips en ja ook ademhalingsoefeningen. Aan die laatste heb ik niks gehad want ik verkrampte volledig van de pijn, maar de contacten, het uitje, de gezelligheid, tips, dat schaamteloos een uur lang beppen over je zwangerschap, bekkenpijn, scheuren, knippen, slapeloze nachten, onderonsjes met je ongeboren kindje, verwachtingen, angsten, wensen, soorten bevallingen (bad, thuis, kraamhotel etc.), fijne oefeningen, do's en don'ts met meiden die op dat moment in precies het zelfde schuitje zitten... Daar kan voor mij geen forum of internet tegenop hoor De cursus na de bevalling was ook leuk. Vertellen hoe het is met de hummeltjes, hoe de bevalling en kraamtijd verliepen, maar vooral: aan de bak! Oefenen, spieren trainen (en zo ontdekken dat het bar slecht gesteld was met mijn bekken), het luie zweet eruit werken en na afloop genieten van een kop thee en de volgende club zwangere vrouwen zien binnen waggelen op weg naar een sessie "puffen"