Een simpel toetje zou ik eventueel wel geven, maar ik zou 's avonds of 's nachts geen (warm) eten meer gaan serveren. En al zeker niet als ze al in bed ligt. Dan had ze maar moeten eten aan tafel en 's ochtends is er terug ontbijt. Binnenkort maakt ze er immers een spel van en moet het eten elke keer 's nachts opgediend worden . Bovendien zijn haar tanden waarschijnlijk al gepoetst ... Als ze dan terug gaat eten 's nachts, heeft dat ook weinig zin. TV zou ik er dan weer niet van laten afhangen. Wil ze niet eten dan is het maar zo.
Houdt ze van bijvoorbeeld komkommer of snoeptomaatjes? Hier is het woord snoep voor tomaatje al een hit en ze vindt ze heerlijk. Als ik weet dat we iets eten wat zij niet gaat nemen dan laat ik haar voor het eten lekker aan de snoeptomaatjes of komkommer. En dan weet ik dat als ze toch niet goed eet ze dat binnen heeft....... en geef ik er verder geen aandacht aan.
Er geen strijd van maken en er geen consequenties aan hangen. Jullie beslissen wat er op tafel komt, jullie dochter wat er gegeten wordt. Het gaat vanzelf weer over. Hier ook gehad en nu lust ze nog niet alles maar wel steeds meer en eet vrijwel altijd goed.
Nou er is nog hoop vandaag heeft ze echt gegeten als een bouwvakker! Aardappels, erwtjes en vis. Een flink bord haha. Nou kan het morgen wel weer anders zijn hoor Maar ik snap dat als ze niet eten je er geen aandacht aan moet geven, maar ik twijfel toch wel aan het wel of niet tv laten kijken. Als ze niet eet (en daar maken wij geen drama van) gaat ze gewoon al meteen zitten zeuren om de tv, boos doen, huilen, schreeuwen etc. Ik ga haar sowieso niet tv laten kijken als wij nog eten (ik vind echt dat ze aan tafel moet blijven tot iedereen klaar is) en in heb echt het gevoel dat als ik haar daarna toch tv laat kijken (terwijl ze dus continu gezeurd/gehuild heeft) dat ik haar echt haar zin geef en dan niet op een goede manier. Misschien moeten we dan als ze zo bezig is juist zeggen dat als ze zo blijft drammen dat ze dan geen tv mag kijken en dan zo het eten los koppelen?
Frannie: ja tomaatjes is ze dol op! Krijgt ze idd ook zeer regelmatig. Komkommer lust ze helaas niet. Ik heb laatst zelf eens rauwe (oranje) paprika op en dat vind ik echt lekker, dat ga ik haar binnenkort ook laten proeven (rood en groen hoeft ze niet)
Onze kinderen zijn hele goede eters, lusten alles en eten ook elke dag goed maar soms heect onze zoon ook wel eens een momemt dat hij niet wil eten. Vaak als hij moe is of ff niet lekker in zn velletje zit. Ik zeg tegen hem dan dat ik het prima vind dat hij niet eten wil maar dat hij wel aan tafel moet gaan zitten. En vaak eet hij dan wel gewoon mee. Ik vind het belangrijk dat we 's avonds met zn allen aan tafel zitten als afsluiter van de dag en gewoon gezellig met zn 4tjes even kunnen kletsen.
M. krijgt dan niks. Klinkt zielig, maar als ik daar aan ga beginnen eet hij straks nooit meer warm. Ik vraag hem of hij wil eten ik help hem en als hij echt weigert dan dwing ik hem niet en hoeft hij niet te eten. Hij krijgt moet ik wel zeggen een fles pap mee naar bed. Maar als hij dan avonds wakker wordt met ik heb honger dan zeg ik dan had je maar moeten avondeten lieverd. Morgen ochtend krijg je brood of een bord pap en een boterham. Dit heeft hij 2x gedaan en geloof me nu laat hij echt niet meer zijn avondeten staan. Als ik weet dat we echt iets eten wat hij niet lust, moet hij het altijd even proeven maar dan krijgt hij uiteraard wel wat anders!
Pap mee naar bed? Volgens mij is dat heel slecht voor de tanden. Niet betweterig bedoeld, maar daar zou ik echt mee stoppen in het belang van je kind zijn gebit.
Het is hier heel erg geweest met eten en nu nog maar af en toe. Hier is het gewoon met de pot mee eten en anders niet. We doen er ook niet moeilijk over, ze kan bijna alles zelf eten en als ze niet eet, dan niet. Geen straf, geen drama, geen aandacht. Toetje krijgt ze altijd, hoort gewoon bij de maaltijd.
Bij zeuren geen tv oké maar zou het loskoppelen van het eten ja. Als ze tijdens het eten zo huilt/schreeuwt kan je misschien haar stoel omdraaien en haar negeren, uitleggen dat ze wanneer ze rustig is ze er weer bij mag zitten....
Is het geen idee om haar voor het eten tv te laten kijken? Heeft ze dat moment vast gehad en kan ze na het eten nog spelen ofzo... Evt dan wat snoep tomaten ofzo op tafel zetten dat ze onder het tv kijken vast wat kan eten?
De tv gaat hier vaak op pauze. J mag tijdens koken tv kijken, maar we gaan wel eten wanneer dat klaar is, niet wanneer de tv klaar is. Als we allemaal klaar zijn mag ze weer even d'r filmpje afkijken. J krijgt ook altijd een toetje. Vaak Griekse yoghurt, dat vult goed. Als ze niet wil eten hoeft ze niet te eten.
Hier krijgt hij een banaan als hij zijn eten niet opeet. Dat eet hij dikwijls wel. Wil hij dat nog niet? Dan een fles pap, zo is zijn buik toch nog goed gevuld voordat hij gaat slapen. (Ja hij krijgt zijn pap nog in een fles, want uit een bord eet hij het echt niet.). Moeilijk doen is inderdaad niet goed en werkt vaak averechts inderdaad. Hier zijn het vaak periodes van een week, gevolgd door een periode dat hij echt heel erg goed eet. Dus ik maak mij niet te druk er over.
Idd, je kunt als ze dramt zeggen dat ze dan geen tv mag kijken, maar het los koppelen van het eten. Oudste kon hier ook slecht blijven zitten aan tafel dus als ze klaar was met eten mocht ze van tafel. Maar dan at ze dus wel goed Ik denk dat ze sinds haar 3e moet blijven zitten aan tafel tot we klaar zijn. Nu eten we ook snel dus we zitten max. 20 minuten aan tafel.
Jongste krijgt ook een fles pap als ze weinig heeft gegeten. Ze krijgen sowieso griekse yoghurt na het eten met een mini beetje cruesli. Dat zien ze mij s morgens eten en willen ze er dan ook door.
Hier zegt zoonlief ook steeds vaker klaar te zijn en willen spenen (spelen hifi..). Dan heeft hij nog geen hap op. Dan zeggen wij dat het prima is dat niks wil maar dat hij nog wel even moet wachten tot wij klaar zijn. Dat doet hij ook wel maar soms ook met veel kabaal. Niet eten prima maar wel aan tafel blijven. Tv en toetjes zou ik niet als beloning of straf gebruiken. Gewoon een klein toetje (is bij ons ook geen buikvulling maar echt voor het lekkere) en als iedereen klaar is dan afruimen. Bij echte honger in de nacht (wat hier nog nooit is voorgekomen) zou ik dan een half bekertje lauwe melk geven.
ik zou idd een "saai" toetje geven, dus gewone volle yoghurt of kwark. Verder niks, dus zeker geen brood, papflessen e.d wat ik hier lees. Over het t.v. kijken, ik zou geen straf geven voor het niet-eten. Dus als ze geen t.v. mag kijken omdat ze vervelend is, is dat prima, maar niet omdat ze niet gegeten heeft. Als je het slechte eten gaat bestraffen dan wordt het eten een dingetje dat de hele dag door gaat duren en die negatieve aandacht wil je juist niet.
Bij ons hoeven de kinderen ook niet te eten, maar moeten ze wel aan tafel blijven. Gelukkig hebben wij weinig tot geen problemen. Ze lusten (bijna) alles. En niet eten= ook geen toet, maar nu is het wel zo dat wij lang niet altijd toet eten. Wij hebben te vaak bij schoonzus gezien dat de kinderen daar als ze niet aten wel een grote bak vla kregen en die eten nu nog niet normaal. Afgelopen kerst waren we allemaal bij oma en had zwager gekookt. Toen we terug reden zei ik tegen de kinderen: We gaan naar huis en dan gaan we......... en jongste zei: Broodje eten!!!!! Ik bedoelde: Slapen! want het was al heel laat. Ze hadden dus duidelijk te weinig te eten gekregen, doordat ze met (oudere) nichtjes meeaten. k zou idd het wel of niet TV mogen kijken los koppelen van het eten.
Hier ook wel is zonder (of met amper) eten naar bed gegaan. Gelukkig komt dit amper voor. Dan ook geen toetje en ook Snachts niet. Van een beetje honger gaat ze niet dood en ze leert er dan maar van.
Als ze meteen na het eten naar bed wilde, was ze misschien gewoon te moe om te eten. Ik zou proberen om eerder te eten.