wanneer eerste fruit/groente hapje?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by schoentje24, Dec 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Hallo dames

Ik lees verschillende dingen over wanneer te beginnen met het eerste fruit/groente hapje. Bij ouders van nu las ik dat je daar met 3 maanden ook al mee kon beginnen. Andere suites of bronnen zeggen 4-5maanden of 6.

Wat hebben jullie gedaan? En ik hoor ook wel eens dat ze rijstebloem toevoegen aan de flesvoeding. Wanneer doe je dat?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

2. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Wij zijn begonnen met 6 maanden. Dl had veel last van krampen en haar ontlasting. Voelde voor ons niet fijn om eerder te beginnen.
    Rijstebloem nooit gegeven. Werkt verstoppend en ze heeft al zo'n moeite om zich te ontlasten...

Doe vooral wat voor jullie fijn voelt en waar jullie achter staan.

3. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    Wij zijn met 5 maanden begonnen met proberen, vond ik een mooie tussenin leeftijd.

Zou sowieso niet voor de 4 maanden beginnen en daarna kan je is kijken of je kindje er behoefte aan heeft en is wat aanbieden, gaat het goed dan prima, zo niet probeer je het over een maand ofzo weer.

4. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
  5. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rijstebloem is ook bijvoeding trouwens

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Waar je voor kiest, dat kan je zelf beslissen. De medische wereld is het over 1 ding eens:ergens tussen de 4 en 6 maanden. Het gaat dan echt om BIJvoeding, dus geen grote hoeveelheden.

Wij zijn rond de 5,5/6 maanden begonnen, op het moment dat baby redelijk zelfstandig kon zitten, en een stuk voedsel in het mondje kon stoppen.
    Dat was voor mij her teken dat ze aan vast voedsel toe waren.
    Eerder was niet nodig, ze groeiden goed en waren tevreden.

Ik deed Rapley en prakte wat.
    Nooit gepureerd spul gegeven, dat vond ik geen toegevoegde waarde hebben.
    Gewoon pure smaken geven.

Gaf bv dus geen ervaring met rijstebloem

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    6/7 maanden mee begonnen.
    De meeste kinderen hebben het voor die tijd echt niet nodig.
    Ik lees hier geregeld dat mama's er mee beginnen omdat het hun zo leuk lijkt om te geven. Dan valt mijn mond echt open...

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    +1:)

9. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    6 maanden en ben blij dat ik er niet eerder mee was begonnen.
    Mijn hemel, wat een gedoe om al die hapjes in een schema tussen al die slaapjes te proppen, had het gevoel dat ik alleen nog maar met slaapjes/eten, slaapjes/eten bezig was en geen tijd had om nog buiten te komen!! ;)

10. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik ben wel met 4 maanden begonnen. Niet omdat ik t leuk vond maar omdat mijn zoon al aan het maximum flesvoeding (forte!) zat incl. een met pap en hij nog behoefte aan extra had. De papfles kreeg hij trouwens omdat hij de nacht anders niet door kwam. Mijn dochter heeft veel minder behoefte en ik sta niet raar te kijken als het bij haar allemaal langer duurt.
    De enige tip die ik dus kan geven is, luister naar je moedergevoel en kijk naar je kind.

11. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,467
    3,913
    113
    Female
    Met 6 maanden begonnen met aanbieden, maar met ruim 8 maanden ging ie voor het eerst echt wat doorslikken.
    Wij hebben ook direct stukjes gegeven, i.p.v. pureren/prakken. Tot 8 maanden ging hij daar dus alleen aan sabbelen.
    Zoontje deed het tot die tijd ook prima op de flessen, dus eerder was hier gewoon niet nodig.

12. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    5 maanden, en ik zal toegeven, vooral omdat ik het zo leuk vond. Wij begonnen met zelf gepureerde wortels gemengd met bv.
    En hebben het echt heel langzaam opgebouwd. Ze kreeg pas met 6,5 fruit. En met 7 maand stukken aangeboden, want mijn dochter vond dat gepureerde maar niks haha. Met 8 maand brood gaan toevoegen en toen ook gestopt met de bv live. Toen nog wel een tijd bv bij de lunch uit de vriezer.
    Vond op Fv overstappen meer drama qua poepen dan de hapjes

13. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Wij zijn ook al 2 keer heel rustigaan beginnen aanbieden op 6mnd. Stukjes, zodat ze het zelf onder controle hadden. Ook met de 3de gaan we het weer zo doen. Daar kijken de zussen mee naar uit. Tot die tijd krijgen ze hier uitsluitend borstvoeding zonder toevoegingen. Rijstebloem heeft geen enkele toegevoegde waarde, dus gaven we niet.

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hier ook met 6 maand begonnen! Gewoon omdat dit het beste advies is icm bv.

Een papfles geven met 4maand + bijvoeding omdat ie anders niet doorslaapt en niet genoeg heeft :( Daar valt mijn mond van open... maar ieder zijn ding natuurlijk.

Voor 4 maand zou ik in ieder geval NIET beginne

15. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

Apr 6, 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Er is net een onderzoek geweest van de WHO over beginnen met bijvoeding, en daar kwam uit dat na 4 maanden beginnen het beste is voor allergieën...

Maarja, volgende week weer een ander onderzoek dat weer wat anders roept.

Wij zijn hier met 4,5 maand begonnen, het was ook echt een hongerlapje. En lekker dat hij het vond. Het was bijna niet aan te slepen, met uitzondering van de bloemkool, maar dat vind hij nog steeds niet lekker, haha.

Gewoon kijken wat bij jouw kindje past. En beginnen met groente is beter voor de smaakontwikkeling

16. tuc

tuc Niet meer actief

Precies wat merah en zoe123 zeggen
    Hier ook alleen rapley gegeven (dus in stukken). Gepureerde groenten en fruit hebben voor mij geen meerwaarde als ze alles zo naar binnen kunnen slurpen.

17. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja inderdaad, daar snap ik ook niets van!

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Mee eens.
    Of deze (veelal gestimuleerd door de potjesvoedingsfabrikanten):
    - "hij begon op zijn handjes te sabbelen, te smakken en keek me het eten uit de mond. Dus hij was er aan toe....."
    Als ik dit voor waar aan had moeten nemen, dan had Finley bij 8 weken al groente en fruithapje moeten krijgen.....

Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat we bij Aiden met 4 maanden zijn begonnen met groenten en fruithap op advies van het CB.
    Bij Finley met 5 maanden begonnen.

19. vedagenevieve

vedagenevieve Niet meer actief

Ik zou niet eerder dan 4 maanden beginnen. EN dan nog eigenlijk pas wanneer het kind er aan toe is.
    Hier ook het advies met 4 maanden maar onze zoon deed er niks mee. Zijn flesvoeding was hem heilig en iets anders wilde hij niet. Met 5 maanden weer geprobeerd. Maar hij wilde het niet. En uiteindelijk dus pas met 6 maanden was hij er zelf ook klaar voor.

20. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Ik ben begonnen met 16 week. Heb het een week gedaan maar ze liet haar flessen staan dus wij wachten eerst nog eventjes

Share This Page