wiegje bij ouders op slaapkamer?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fleur1980, 24 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fleur1980

fleur1980 Actief lid

15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ging er van uit dat mijn baby in z'n eigen bed zou gaan slapen. Heb dus ook geen wiegje. Nu adviseert de kraamzorg juist 'rooming in': de baby in een wiegje bij de ouders op de slaapkamer zodat dit voor de baby een veiliger gevoel geeft en je de signalen wanneer hij wil eten meteen kunt herkennen.
    Ik dacht dan gebruik ik gewoon mijn joolz wandelwagenbak. Maar blijkbaar 'mag' dit niet omdat zo'n afgelsoten ruimte te weinig ademt en er geen goed matras in ligt.
    Nu denk ik er dus over om dan toch nog maar een wiegje aan te schaffen. Heb er op internet één gezien, compleet voor 150 euro.
    Maar wat zouden jullie doen? Is het nodig of wat is jouw ervaring met kind bij je of juist op z''n eigen kamertje?
    Ben nu 37 weken, dus de tijd dringt...
    Ik zou natuurlijk ook het ledikantje bij mij op de kamer kunnen zetten, maar dat vind ik zo'n gesjouw en helemaal niet leuk... als mensen dan de babykamer willen zien is die niet compleet en bovendien neemt dit bedje op mijn kamer wel heel veel ruimte in,

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Als je er zelf ook achter staat, en het dus een prettig idee vindt dat de kleine op jullie kamer komt te liggen, dan zou ik het doen. Als je twijfelt, kun je misschien proberen het ledikantje op jullie kamer te zetten, als dat past? Dan ben je niet meteen 150 euro kwijt voor een wiegje.

Oh, edit :D Hmm, ja, als je liever het ledikantje op het kamertje laat staan, dan zou ik idd voor de wieg gaan. Die kun je daarna toch weer via MP verkopen zonder dat je erg veel verlies erop maakt.

Ik ben er zelf overigens ook over aan het twijfelen, ik wil wel graag dat ons kindje bij ons op de kamer komt te slapen, maar ik twijfel vooral over wel of geen wiegje (dus ledikantje naast mijn bed zetten, bijvoorbeeld).

3. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Mijn zoontje heeft de eerste paar weken dus wél in de wagenbak op onze slaapkamer geslapen... (was zelfs een tip van de kraamverzorgster!). Achteraf vond ik het ook niet het beste bedje dat we hem hadden kunnen geven...

Nu hebben we in ons nieuwe huis volgens mij genoeg plek voor het ledikantje, dus ik denk dat we dat doen.

4. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik ben zelf geen voorstander van rooming in. Onze zoon heeft vanaf het begin in zijn eigen kamertje in zijn eigen bedje geslapen.
    Zo hoefde hij niet te ontwennen als hij uiteindelijk wel terug zou moeten naar zijn eigen kamer. En hebben jullie allemaal genoeg rust.
    Met je baby op je eigen kamer sta je altijd recht overeind boven het wiegje bij ieder zuchtje, kuchje enz. Dat is zowel voor jullie als voor jullie baby onrustig. (de baby merkt dat vaak ook)
    Wij hebben een babyfoon met camera beeld aangeschaft die we beneden konen gebruiken en mee naar boven namen om naast onze bed te leggen.
    Ook liggen onze kamers dicht bij elkaar, dus zodra onze zoon ons nodig had, hoorde we hem gelijk.
    Maar je moet het natuulijk zelf weten. Maar laat je niets aanpraten door de kraamhulp hoor. Volg je eigen hart.;)

5. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik ben dus wél een voorstander van rooming in. De eerste paar weken vond ik het superhandig met borstvoeding geven, en ik vond het gewoon een prettig idee. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ons zoontje uiteindelijk naar zijn eigen kamer is gegaan trouwens...

6. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik heb mijn zoontje de eerste week niet bij me gehad omdat ik in het ziekenhuis beviel en daar moest blijven vanwege complicaties.

Toen hij thuis kwam heeft hij direct in zijn eigen bedje geslapen en wij hadden de ruimte er echt niet voor om een wieg ofzo neer te zetten (4x4 woonkamer en 1 3x4 slaapkamertje waar mijn zoon dus op sliep,wij lagen op een opklapbank in de woonkamer).

Nu wonen wij ruim genoeg maar ik heb het geld ook niet om even een wieg te kopen dus gebruik ik de eerste dagen als ik moeilijk loop en voor het gemak de wagenbak overdags op onze slaapkamer maar snachts gaat hij gewoon in zijn eigen bedje.
    Dus een beetje een gedeelde rooming in.
    De kraamzorg vond het wel beter en had liever ook snachts maar dat zie ik zelf niet zitten en mijn man ook niet.
    De babykamer grenst aan onze kamer en we hebben een goede babyfoon dus mocht er iets zijn zijn we direct bij hem als hij dadelijk geboren is

7. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoi!

Rooming in heeft voor- en nadelen.
    De voordelen voor ons waren:
    -makkelijk de baby pakken wanneer bv geven
    -alle "enge" geluiden kunnen horen, zoals spugen, verslikken.
    -de baby voelt zich veilig omdat hij/zij dicht in de buurt is van mama

Nadelen:
    -alle geluiden hoor je, kreuntjes, zuchtjes enz.

Wij hebben Jasmijn maar 2 weken op de kamer gehad, zij houdt van kreunen en zuchten hierdoor kon ik niet slapen. Wij hadden haar gewoon in de bak van de kinderwagen (mutsy) De kraamzorg vond dit prima.
    Misschien is jou bak anders?

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Beide kinderen hebben tot ongeveer een half jaar bij ons in de kamer geslapen. Het ieder zuchtje/kreuntje horen vond ik echt wel meevallen.
    Maar zoals gezegd oa mbt de BV vond ik het erg praktisch.

Ik heb voor 25 euro op MP een heel mooie wieg gevonden, mn moeder heeft er voor 35 euro een matrasje in gemaakt en de wiegbekleding die ze nog had van mn zusje is ietwat aangepast.... Dus duur hoeft niet persé... maar ja ik heb gelukkig wel een heel handige mama :D

9. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik hoor ook vaak dat mensen het gewoon in de kinderwagenbak leggen hoor. Als je de kap omlaag doet is het toch niet heel anders dan een wiegje?!

Wij hebben nu een wiegje kunnen lenen van familie, die komt op onze kamer. Maar ik wil inderdaad ook eerst kijken hoe het gaat, als ik zelf niet meer slaap omdat ik alles hoor heeft hij er ook weinig aan...

Succes met je keuze!

10. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik heb beide kinderen vanaf het begin op hun eigen kamertjes laten slapen. de kraamhulp hier vond dat ook beter voor moeder en kind.
    en waarom zou een kinderwagen niet mogen?
    je moet doen wat je zelf denkt dat het beste is, het is jouw kindje.

11. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    wij laten gewoon de kap naar beneden en het dekje eraf, daar zou de kleine weer onder kunnen kruipen.
    maar wel op onze kamer en in de kinderwagenbak.

12. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik dat een kinderwagen minder veilig is, om dezelfde reden als je ook geen hoofdbeschermers in bedje of wiegje mag gebruiken. Beklede zijkanten ademen natuurlijk minder makkelijk dan spijltjes (of alleen een laagje katoen van de wiegbekleding).

Het matrasje van een wagenbak stelt natuurlijk ook maar weinig voor.

maar goed, wij hebben het anderhalf jaar geleden dus ook gedaan....

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb beide baby's de eerste weken naast mijn bed gehad, héérlijk!
    De babykamer ligt een verdieping hoger dan de onze, en ik moest er niet aan denken om meerdere keren per nacht die trap op en af te moeten. Bovendien vond ik dit de ideale manier om mijn baby echt te leren kennen.
    Ze zijn naar hun eigen kamer gegaan toen ze nog maar één keer per nacht een voeding nodig hadden, dat viel samen met het moment dat de wieg erg krap werd (kleine wieg, flinke en beweeglijke baby's). Oudste was 7 weken, jongste 10 weken. Het wennen aan het andere bedje en de andere kamer kostte mij meer moeite dan hen ;)

Kinderwagenbak werd hier ook afgeraden door de kraamzorg en ik ben het helemaal met ze eens op dit punt. Te smal en te weinig ventilerend. Een slaapje op de dag kan wel, maar álle slaapjes is gewoon niet zo goed in die bak.
    Ik kon de wieg van mijn schoonmoeder lenen, dat vond ik heel fijn en bijzonder. Anders zou ik een 'mozesmand' hebben gekocht, denk ik of een ander wat goedkoper wiegje. Want het is maar voor kort (hier in elk geval), en dan is het zonde om er honderden euro's aan uit te geven.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier ook zeker een wieg.

ik hoor haar niet in de nacht en ze slaapt zelf ook gewoon door. ik vind het echt heerlijk dat ze bij mij ligd juist omdat de veel geborgener ligd. ik vind een ledekant voor z'n kleitje veelste groot.

hier trouwens bij de eerste geen overgangs problemen gehad die ging naar zijn eigen kamer en ging gewoon slapen

15. klein hummeltje

klein hummeltje Bekend lid

10 okt 2010
    528
    0
    0
    Brabant
    Wij zijn ook bezitters van een appartement met maar één slaapkamer. En daar slapen we gezellig met z'n drieën, G. in z'n ledikantje. Als we nog niet zijn verhuisd voor de volgende komt, gaat die ook in een ledikantje op de slaapkamer. (overigens moeten papa en mama dan wel gaan kiezen voor een hoogslaper of slaapbank...)

Voordeel is dat ik 'm gewoon kan horen als er iets is. Maar dat is meteen ook het nadeel, de kleine man sliep vrij vaak erg onrustig. Op een gegeven moment werd hij zo ongeveer ieder uur een beetje wakker, om daarna weer in te slapen. Erg fijn voor hem, maar ik sliep pas net weer voor hij weer wakker werd... haha! Nu gaat het gelukkig weer beter!

16. Dana

Dana Niet meer actief

hier past het helaas niet, we kunnen net langs de zijkant en achterkant van ons bed lopen, erg kleine kamer en groot bed, 200 x 220. onze dochter heeft een week tussen ons in gelegen in de wandelwagenbak maar dat was echt drama, wij konden niet meer liggen en ik kon er liggend niet bij omdat ik dan een lamme arm kreeg vanwege het "in de bak" reiken.

nu gaat mini dan ook maar gelijk in het ledikantje, dat wordt zeer vermoeiend heen en weer lopen maar het kan even niet anders.

ik zou het absoluut wel willen als het kon en veilig was hier ;)

17. CinCinCin

CinCinCin Actief lid

27 jul 2011
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Omgeving Utrecht
    Mijn zoontje heeft destijds een aantal nachten ( volgens mij heb ik het nog geen week volgehouden ) bij ons op de slaapkamer geslapen, maar ik werd kierewiet van al die kreuntjes en geluidjes ;)
    Nu gaat ons dametje, een klein beetje noodgedwongen ivm ruimte tekort, ook bij ons op de kamer. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat ..

We hebben overigens een wiegje. Deze heb ik van mijn opa en oma gekregen ( ze hebben 'm op een rommelmarkt gekocht en zelf bekleed ).. Ik vind het sowieso schattig, dus ook al zou mijn kind niet op m'n slaapkamer slapen, had ik er toch één gekocht ( ik vind die Mozes-mandjes helemaal geweldig, alleen zijn die echt voor korte duur ).

18. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Onze oudste heeft 2 weken bij ons gelegen toen vond ik het wel welletjes de 2e heeft 6 weken bij ons gelegen op de kamer ik kreeg er geen genoeg van maar hij sliep snel door en werd steeds wakker als wij naar bed gingen. Onze 3e moet wel bij ons slapen tot ze echt een lang nacht kan maken van 8 tot 8 of zo want ze gast bij onze.oudste op de kamer slapen en doen moet natuurlijk niet wakker worden van een huilende baby. Ik zou een mooi wiegjeje kopen en later weer verkopen of zo in Jou geval! Of de ledikant op jullie kamer als dat kan.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Je kiest zelf. Mijn zoon slaapt nog wel bij ons, wieg op mp gevonden voor 30 euro. We worden echt niet overal wakker van en ik vind het wel gezellig.
    Kinderwagenbak kan ook hoor, veel mensen doen dat.

Wat willen jullie? Da is eigenlink het enige dat telt.

20. inkie86

inkie86 Bekend lid

27 apr 2011
    982
    6
    18
    Vrouw
    Medewerkster bij de Lidl
    Goor
    bij mij precies het zelfde maar wij hebben besloten het niet te doen
    ons meiske heeft haar eigen kamertje en daarom blijft het zo

succes met de laatste lootjes;)