Ik moet het ff kwijt zeg.... vandaag met onze dochter bij het cb geweest. Onze vaste verpleegkundige is met zwangerschapsverlof en er zat dus een vervangster. Nou....sorry dat ik het zeg... maar wat was dat een botte hork. Nogmaals sorry. ze begon met, heb je vragen of iets anders. Nou nee, het loopt lekker. Dus ze vliegt door de vragenlijst heen, stelt bijv een vraag over of ze bij een KA is of nog loopt. Dus ik ja en wil vertellen over wat (zoals bij de verpleegkundige), verder dan ja kwam ik niet want ze ging meteen verder. daar kwam de voedingsvraag. Wat krijgt ze? BV. Gaat dat goed? Ja. Slaapt ze door? Ja. En daar komt het... krijgt ze bijvoeding? Euhhh nee. Waarom niet? Ja duh... ze is nog geen 4 maanden misschien en ik geef niet onder de 6 maanden, ze heeft tot nu toe voldoende aan de BV. Ja maar mevr het mag wel want ze is iets minder aangekomen. Ja, ze zit nu in de bekende 4 maandendip. Zegt ze... de wat?? Nou ik moest het haar uitleggen. Clusteren wist ze niet wat dat betekende, dus weer uitleggen. En daarom geen bijvoeding. geen gezellig babbeltje over de beeb, nee gewoon erdoorheen jassen. En dan die prikjes, daar ben ik over gevallen zeg. Normaal wordt het vloeistof rustig gespoten. Dit is altijd al zo geweest, en ik ben al vaak bij het cb geweest. Zei zette de spuit en spoot in 1 klap de vloeistof erin. Ik zei, dat moet je rustig doen (bij te snel kan de naald ook losspringen). Bij de 2de spuit deed ze dat wel want ze zag dat ik giftig aan het worden was. Onze zoon was er ook bij, en ik vond het gewoon sneu. Hij vertelde wat tegen haar over iris en zei reageerde niet 1x op onze zoon. En dat terwijl hij wel 3x iets vertelde (na de derde keer zei ik ook gewoon tegen hem, laat maar, ze hoort je blijkbaar niet). Zo kan ik wel doorgaan. Ik ben echt boos op haar. Het was echt nummertjeswerk. Zo van, niks te vragen... dan hup prikken erin en volgende. Sorry als het wat warrig overkomt, ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben een beetje overrompeld. is zoiets waardig voor een melding of klacht bij het cb? Never nooit problemen gehad met het cb.... maar vandaag :x. zo.... ademhalen en weer verder.
Ik zou het wel doen. Er kan ook van geleerd worden en dit lijkt me niet de juiste bejegening. Ik heb het laatst ook gedaan bij de hap. Ook naar bejegend en ze vonden het heel prettig dat ik het had laten weten.
Adem in adem uit! Zo te horen was je zelf ook niet helemaal netjes. Bij deze dame had je duidelijk geen klik. Wie van de twee ook met het verkeerde been uit bed was gestapt, laat het van je afglijden. Ik zou geen melding doen van 1 vervelend consult. Als het nu structureel zou zijn is het een ander verhaal. Wat betreft haar adviezen: hoef je niets mee te doen toch? En dat ze nooit gehoord heeft van een viermaanden-dip... Sorry, kan ik me voorstellen. Ik voed nu voor de derde keer en krijg echt de kriebels van het benoemen van al die zogenaamde dips, sprongetjes en andere hokjes waar kinderen soms ingeduwd worden. Al ben ik helemaal met je eens dat bijvoeden vanaf 4 maanden niet nodig zou hoeven zijn. Maar het officiële advies wat ze geeft is juist: het mag wel.
Ik denk dt de vk bedoelde dat ze vanaf 4 maanden mag bijvoeden? Beetje standaard advies voor fv kindjes. Niet iedere vk is gespecificeerd in bv. Dat je met iemand geen klik hebt is prima, van het spuiten mag je wel even melden! Want dat hoort echt niet.
Het mag vanaf 4 maanden, maar ons cb verplichtte het bijna... Ja dat moet wel hoor, want uit onderzoek is gebleken dat ze anders allergie krijgen... Tja, ik doe toch wat ik zelf wil En qua bv wisten ze hier ook niks. Vroegen steeds hoe vaak drinkt ze? Geen idee, als ze honger heeft. Hoeveel per keer? Pardon? Vind wel dat een cb wat meer mag leren over bv en ook een aantal termen mag weten die vrij standaard zijn.
Bij mij zijn ze nog nooit door een vragenlijst heen gegaan Het enige wat ze vroegen in het begin hoeveel flesvoeding ik gaf en of ik zelf nog vragen had.
Ze geven idd adviezen, dat weet ik. Maar haar manier van werken vond ik niet bepaald kindvriendelijk. Ze was in 4 weken tijd 500 gram aangekomen (daarvoor 2x een kilo en 1x 800 gram), en voor 3 a 4 maanden vind ik super met een merkbare dip (veel clusteren in de avond). Ze vond dat dus te weinig en adviseerde nu te beginnen. Tja, ik niet. Ze is een vrolijke blije baby die weinig huilt. Kijk, adviezen geven prima, daar zijn ze ook voor. Ik was gevallen over het feit dat ze zo... ja, hoe moet ik t noemen... bot, grof, onvriendelijk te werk ging. ik bel ze zo ff op met het verhaal van de spuit en de rest laat ik maar achterwege.
Sorry, niet met je eens. Dat het cb een grafiek gebruikt die gebaseerd is op de groei van kindjes die kunstvoeding krijgen, vooruit. Maar de BASISkennis van borstvoeding moet bij deze mensen aanwezig zijn, en up to date. Dit zijn de professionals waar je terecht komt als je vragen hebt, als het niet lekker loopt. Moeders die op spreekuur komen. mogen verwachten passende adviezen te krijgen. En dat betekend nu eenmaal dat die voor kindjes die kunstvoeding krijgen, soms anders zijn, dan voor kindjes die borstvoeding krijgen. Helaas, dat schijnt voor veel artsen/wvk's echt een stapje te ver te zijn. Lees de berichten op het borstvoedingsforum er maar eens op na. Tenenkrommende, borstvoedingsondermijnende adviezen. Voedingen afbouwen met 6 maanden, niet te vaak voeden, papflessen geven, en dan ben ik de meest bizarre verhalen vergeten, maar die zijn er, gezien de frequente topics. De meeste bv-kindjes hebben een groeidipje rond deze periode. Heel normaal, en, zoals TS al schrijft, geen reden om bijvoeding te geven.Daar heeft een baby ook niets aan. De calorie-bom is de borstvoeding, daar groeit baby van. Niet dat ene kleine hapje groente! Bovendien staat het advies van de WHO icm borstvoeding, nog steeds gewoon op 6 maanden. Dus er hoeft inderdaad helemaal niets, dat klopt. Maar adviseer ts dan, om wat extra aandacht aan de borstvoeding te geven. Een keertje extra aanleggen, een keertje extra kolven. Die kant op sturen, ipv altijd weer te twfijelen of het wel "genoeg"is. Als je als "babydeskundige"niet eens weet wat clusteren is, dan geef je een totaal verkeerde uitleg aan dit gedrag. Waarschijnlijk wordt er dan gedacht dat baby niet genoeg krijgt (qua ontevreden gedrag), en voor je het weet adviseren ze een flesje er bij. Met alle gevolgen van dien. Ik vind het echt belachelijk.
Ach, die snapt er gewoon helemaal niets van. Ja, dat ene hapje wortel, daar zal je dochter eens lekker van gaan groeien! Als je het dwars zit, gewoon bellen. Ik zou ook zeker aangegeven dat de aanwezige kennis mbt borstvoeding beneden peil is. Een arts die jou adviezen moet geven, maar niet weet wat clusteren is, en niet bekend is met een groei dip rond de 4 maanden, die moet echt hoognodig een opfrissingscursus gaan volgen. Tis toch bizar dat jij als nieuwbakken mama meer kennis hebt dan een professional? Dat ze van jou kan leren? Lekker zo doorgaan, jullie doen het prima samen!
Ik ben vandaag ook bij het cb geweest en mijn zoon is 1 dag ouder. Ik geef fv en omdat ik mijn kleine vaak moet wakker maken voor de fles, kreeg ik het advies om nog te wachten met bijvoeden. Het advies loopt dus ook erg uiteen. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Het zijn adviezen.