Amai, wat een reacties allemaal! Fantastisch. Bedankt iig. Inderdaad IK ben de mama en zij is de oma. Ik wou ze alleen wat speling geven, als er geen misbruik van gemaakt wordt, natuurlijk. Maar ze zal dat ook niet slecht bedoelen. Mijn vriend heeft nog 2 oma's en die heten Ma (plaatsnaam). Het zal allemaal wel goedkomen, hoor. De tijd zal het ons leren
Dit doen wij idd ook. Al onze goede vriendenzijn gebombardeerd tot oom/tante *voornaam*. Dat mogen wel de bijnamen of afkortingen zijn (Patricia = Tries), maar iig altijd met tante ervoor. Zo ben ik ook opgevoed en zo hoort het voor mij dan ook
Oef nog niet eens over na gedacht! Ons kleintje zou dan veel omas en opas hebben! Mijn vader ( en zijn vriendin ) Mijn moeder ( en haar vriend ) Mijn schoonmoeder ( en haar man, die ik ook als schoonpa beschouw ) Mijn schoonvader Ik denk mijn schoonouders (alle 3 ) opa en oma of opoe en mijn vader en vriendin (pake en beppe) en mijn moeder oma. Met de vriend van mn ma heb ik persoonlijk niet veel. Goeie gast, maar verder niet echt een klik mee.
Ik ben daar voor Thijmen juist heel erg tegen Het zijn geen ooms en tantes, dus dan noemt hij ze ook niet zo. Hij noemt ze gewoon bij de voornaam. En zelfs bij ooms en tantes (voor nu alleen ooms ) noemt hij ze bij de voornaam. Dat is zo gegroeid. Ik noem een aantal tantes en ooms van mijzelf ook gewoon bij de voornaam en de vrienden van mijn ouders heb ik ook altijd bij de voornaam genoemd.
Oe!! Ik zou echt agressief worden als iemand zou zeggen dat mijn kind haar mama zou moeten noemen!! Hier slechts 1 opa en 1 oma dus zij krijgen die titel. Andere opa en oma hebben we het contact mee verbroken en het lijkt me niet in het belang om die mensen te leren kennen dus lekker makkelijk zo. Mijn oma's leven nog en die zullen in een andere taal met 'oma' worden aangesproken. 'Oma' en dan met de voornaam. Zo deden we het zelf ook en vind ik wel zo netjes. Het verbaasd me trouwens dat er mensen zijn die hun kind oma 'achternaam' willen aanleren. Klinkt mij persoonlijk zo stijfjes Maar iedereen lekker doen wat ze goed dunkt Mijn neefjes noemen mij btw alleen tante als ze iets van me moeten haha verder is het gewoon 'Maartje'. En daar ben ik blij om ook, vind dat we zo prettig klinken. Ik ben trouwens slechts 12 jaar ouder dan het oudste neefje Nog iets heel lolligs. Neefjes hebben ons dus nooit oom en tante genoemd (behalve nu gekscherend). Vroeger had een vriendje van neefje2 het eens over ooms en tantes. Heeft neefje2 (was toen 4 of 5 ofzo) gezegd dat hij geen ooms en tantes had. *proest* hij kende de betekenis daar niet van Had geen idee dat wij ooms en tantes waren Vond het zelf wel lollig dat hij echt vol overtuiging dat zei.
Gewoon opa en oma! Schoonouders probeerden onze dochter zijn voornaam te leren, maar dat willen wij niet. Dan iig opa X! Mama zou ik echt HEEL raar vinden...
hier gewoon oma en opa en mocht het kindje later vragen welke dan is gewoon de naam erachter. Maar verder gewoon opa en oma. Houd totaal niet van koosnaampjes e.d. en ik vind dat de opa's en oma's hier respect voor moeten hebben, tis toch onderdeel van hou JULLIE je kinderen willen opvoeden!
Ik heb ook zo'n leuke: Ik heb een dochtertje uit een vorige relatie. Nu een kleine op komst met mijn vriend. Nu zijn zijn ouders natuurlijk automatisch Opa en Oma van de kleine. Maar van mijn dochtertje dan? Biologisch gezien geen familie, maar als haar broertje/zusje Opa en Oma gaat zeggen... Wordt dat voor haar niet raar dan? Moet ik wel onderscheid maken of juist niet? Ik vind het een maffe situatie Verder heet iedereen hier Opa en Oma en daar hebben we er nogal wat van! En omdat het er zoveel zijn zit de voornaam er nogal vaak in (anders verwarring!) Mijn moeder is Oma, haar vriend Opa Dirk Mijn vader is Opa, zijn vrouw Lien (zij had bezwaar tegen Oma) exschoonmoeder is Oma Carla en exschoonvader Opa John. Daar hebben we dan strax ook nog eens een Oma Ans en Opa Werner bij... Dat worden dikke sinterklaasfeesten LOL xxxJanneke
Hier zijn het pake & beppe..... en beppe. Schoonvader leeft niet meer. Wel probeer ik voor het onderscheid de voornamen van de opa en oma's er aan te koppelen... ze hoeven ze zo niet te noemen... dus gewoon Pake of Beppe. Maar voor de duidelijkheid zeg ik bijvoorbeeld Pake voornaam en Beppe voornaam komen langs of we gaan naar Beppe voornaam Overgrootouders zullen er niet zijn... cq niet heel lang meer. Van vriendszijde zijn ze inmiddels allemaal overleden. En ik heb nog een pake van bijna 90.... maar die "loopt op t laatst", dus onze kindjes zullen hem verder niet leren kennen, verwacht ik.
Zouden oma en opa dat erg vinden, denk je? Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, denk ik dan. Ik hoop dat je anders een oplossing vindt. Oh, en hoe oud is je dochtertje? xxx
gewoon opa en oma al zegt de middelste standvastig mama maar die kan nog niet goed praten hahaha maar ze hebben maar 1 papa en mama dus gewoon opa en oa