Ik ben vandaag toch geschokt dus vraag me af hoe de meeste ouders hier nu eigenlijk mee omgaan. Wij hadden vandaag een schooluitje met groep 1/2 en verschillende ouders reden daarvoor (waaronder ik). Ik (en nog een paar ouders) waren verbaasd dat er toch heel wat kinderen op school afgeleverd werden zonder geschikt vervoersmiddel. Ondanks dat het via de regelgeving misschien mag met een schooluitje vindt ik het raar dat er zo mee omgegaan wordt. Is toch totaal niet veilig!!! Het ging ook nog eens om een rit van zeker 30min enkel. Hoe gaan jullie hiermee om? Geef je je kind een autostoel mee? Zou jij (als rijdende ouder) kinderen weigeren mee te nemen?
Ik denk dat ik als rijdende ouder niet zou weigeren om kinderen mee te nemen. Als ik, mijn man of mijn vader niet zelf kunnen rijden, zou ik wel een autostoel meegeven. Maar ik denk eerder dat wij ons in bochten zouden wringen om ervoor te zorgen dat gewoon 1 van ons rijdt. Ik moet er niet aan denken om m'n kind bij een vreemde in de auto mee te geven. Ik heb mijn medeweggebruikers wel eens bezig gezien... En er is toch een aanzienlijke groep die ik liever niet verantwoordelijkheid over m'n kind geef, Liefst zou ik dit soort dingen bij ons op school ook gewoon afschaffen. (Ben zelf juf) Er is totaal geen controle op bij wie je je leerlingen in de auto zet. Ja, 'de moeder / vader / opa /achternicht van ..." Geen idee of die persoon fatsoenlijk rijdt (of überhaupt in het bezit is van een geldig rijbewijs) Geen idee of die persoon verzekerd is en in welke trede die zit En je bent als school wel gewoon verantwoordelijk voor je leerlingen hè. Nee, ik vind het niks. Lopen, bus regelen en anders is 't jammer.
Op de peuter geven alle ouders een stoeltje mee, het kind gaat dan ook in zijn eigen stoeltje. Nu hebben we maar een kleine peuterschool met maar 12 kinderen van 10 ouderstellen dus alles is bekend. Met schooluitjes rijdt de oudercomissie vaak
Bij de kleuterklas was het ook de keus van de ouders. Ik stond dus braaf met een zitverhoger (niet zijn eigen) bij de klas. Misschien dat er nog 3 ouders eentje meehadden, maar meer niet. Het jaar erop reedt ik zelf mee. Toen had ik die reserve zitverhoger en nog eentje geleend van een andere ouder. Maar het enige beleid is dus: als je wil dat je kindje op een verhoger/stoel zit, dan moet je dat zelf meenemen.
Ik werk zelf op een naschoolse opvang voor kids met een beperking. Ik zet ze als de gordel niet goed genoeg over de borst loopt áltijd op een verhoger. Als ik kleintjes onder de 8 heb dan verhoger met rugleuning. We hebben er 3 vanuit het werk. Ik vraag ook altijd toestemming aan ouders om hun kind te vervoeren en op welke manier ze dat het liefst hebben (heb het idee echter dat ze bij mij veiliger zitten dan thuis....)
het begon hier al bij de peuterspeelzaal, ze gingen op een uitje en ik nam de stoelverhoger mee (nogal een spektakel want ik ben afhankelijk van mijn - toen nog- fiets) Daarop sprak de juf dat ik dat echt niet hoefde te doen omdat ze bij een andere in de auto daar dus niet op hoeven te zitten en dat dit per wet zo geregeld was. En dan wordt je ook nog raar aangekeken wanneer je antwoord dat je hiervan niet gediend bent en je eist dat je kind met verhoger vervoert wordt. Zelfs al een keer er achteraan gefietst met mijn kind omdat die met stoelverhoger niet in de ingedeelde auto paste. Nu op de basisschool al hetzelfde verhaal en de juffen en de directeur even haarfijn uitgelegd dat ons kind niet zonder verhoger vervoerd wordt (tenzij die natuurlijk een gat in zijn/haar hoofd valt en met spoed naar de dokter moet). Snap ook niet dat ouders ervoor kiezen hun kind door een relatief vreemde te laten vervoeren zonder verhogers, je weet immers lang genoeg van te voren dat je kind deze nodig heeft. Gelukkig zien mijn kinderen ook het belang hiervan in en weten ze dat ze me altijd kunnen bellen. Dus toen een moeder mijn dochter ervan probeerde te overtuigen dat ze zonder stoelverhoger ook bij haar in de auto mocht antwoorde mijn dochter (tot grote hilariteit van een andere moeder), ik ga op mijn verhoger en anders bel ik mijn mama wel (met ons telefoonnummer erbij) en dan brengt ze me wel op de scoot (heb een scootmobiel)
99% van de ouders denkt zijn/haar kind te vervoeren zoals het hoort. Slechts in 20% is dit het geval! 80% van de kinderen zit of in een stoel die niet juist geinstalleerd is, of in een stoel waar het niet in hoort (veel te vroeg in voorwaarts gerichte vervolgstoel of veel te vroeg op een verhoger), zit helemaal niet in een stoel of verhoger of de gordels worden gedraaid en/of veel te los vastgemaakt. Voor mij reden genoeg om mijn kind niet door een ander te laten vervoeren! De kans is té groot dat ze niet veilig genoeg zou zitten en dat vergeef ik mijzelf nooit als er wat zou gebeuren. Bij uitjes rijd ik dus zelf. Bovenstaande is tevens reden voor mij om zelf enkel kinderen te vervoeren in mijn auto waarvan de autostoel juist is geinstalleerd en dat het kind juist vastgemaakt is. Ik weiger kinderen die niet of niet in een juiste stoel mee moeten. Ik ben verantwoordelijk en zou er niet mee kunnen leven als een kind iets overkomt terwijl IK beter wist.
Heb er geen moeite mee als hij maar een gordel om doet. Ik ga er vanuit dat een andere vader of moeder niet als een d.ebiel met mijn kind rond gaat sjeezen... Tsja ik kan natuurlijk zelf ook een aanrijding oid. krijgen... als ik over alles na moet denken dan kan ik mijn kids helemaal niet meer uit handen geven... Maar de uitjes zijn hier nooit ver weg gelukkig.
Zeker tot 4 jaar vervoeren wij achterwaarts anders niet, dus hebben ook aangegeven bij de psz geen uitjes met de auto. Daarna zal ik altijd zelf een zitverhoger of iets dergelijks meegeven ..
Hier ook veel uitjes en ik ga eigenlijk een beetje uit van het verantwoordelijkheidsgevoel van de mede ouders. Overigens vind ik een bus helemaal niet veilig. Niet in de gordel en bij ongelukken vliegen ze net zo hard door de bus heen.
Bij ons op school nog nooit gebeurd. Ze gaan altijd lopend ergens naar toe, ook al is het soms dan een half uurtje lopen. Alleen het schoolreisje waren ze met de bus (maar daar zitten natuurlijk ook geen 30 zitverhogers in!). Ik weet eigenlijk niet of ik er zelf aan zou denken om even een verhoger mee te geven... Maar ik zou er vanuit gaan dat school dit met ouders communiceert!
ik vind een bus nog veel enger dan maar 30 min zonder verhoger. Ik neem aan dat de ouders die rijden zich heel verantwoordelijk voelen. Ik heb trouwens wel zorgen over busjes van de BSO, die rijden bij ons op school echt zo snel weg, en als ze nog een kind mee moeten nemen gaat het gewoon even voorin op de stoel
Hier een puntje wat momenteel speelt ze gaan een vrijdag op pad , en inderdaad er wordt om vervoer gevraagd, helaas kan ik niet rijden, geen auto, heb het geprobeerd maar niet te regelen, daarnaast ook geen oppas voor de jongste. Ik moet mijn kind dus meegeven met een "wildvreemde" ? Maar over een zitje wordt met geen woord gerept, ik weet nog steeds niet wat te doen.
Zorgen dat de autostoel van je kind bij degene komt waar het bij in de auto gaat. Of op school als je niet weet wie rijdt.
Ouders voelen zich vast verantwoordelijk. Maar een ongeval veroorzaak je lang niet altijd zelf. Als er iemand tegen hen aanrijdt, en jouw kind zit niet op een verhoger, kan de schade enorm zijn! De gordel loopt dan namelijk over de onderbuik en kan organen beschadigen, wat niet zelden voor levensbedreigende situaties zorgt of erger...
Ik doe er zelf niet zo moeilijk over, maar kan je niet gewoon een zitverhoger meegeven? Mijn dochter ging met 4 jaar 1,5 uur in de bus naar de efteling. Vond ik ook spannend. Weet eigenlijk niet hoe het daarmee zit?