Kleuterschool: is dit raar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nescio, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ben toch wel benieuwd naar de meningen hier.

Maandag ging ik mijn dochter inschrijven voor de kleuterschool (ze mogen hier starten met 2,5). De ouders zaten allemaal te wachten in de gang en de school was gewoon begonnen.

Op een gegeven moment hoorden we gestommel op de gang daarnaast en werd een kind de klas uitgestuurd. De juf kwam mee en begon hem toe te spreken (ik kon niet zien welk leerjaar, maar in ieder geval geen kleuter).

De ouders die zaten te wachten konden woord voor woord volgen wat de juf zei. Ik zal het even neerzetten:
    "Zo, je blijft nu hier zitten tot je terug normaal kan doen. Nee, ga niet op de grond zitten, je moeder wil niet dat die broek vies wordt."
    (stilte)
    "Je weet waarom je hier bent he? Want jij hebt dat kind gekwetst, gewoon, door uw GEDRAG (hier ging de stem van de juf ettelijke volumes omhoog en sloeg zelfs over)
    "Dat is al een week aan de gang en ik ben dat BEU! En de andere kinderen zijn dat ook BEU! U kwetst de anderen gewoon, en dat moet NU stoppen. Dat is opvoeding!" (steeds hoger en schriller stemgeluid)
    "En de mama's en papa's, die op de gang zitten, kunnen dit nu allemaal horen! Want zo gaan wij NIET met elkaar om! Hier hebben wij RESPECT voor elkaar!"

Juf loopt weg.

Ik weet niet, aan de ene kant goed dat pestgedrag bestraft wordt, maar om het zo luid te doen, vol emotie, en ook nog zodat wij het konden horen, heel bewust dus, heb er een beetje dubbel gevoel over.

Heb mijn dochter wel ingeschreven hoor;)

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, het lijkt een beetje overdreven. Maar je weet natuurlijk niet wat de voorgeschiedenis is, en wat dat kindje precies gedaan had.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Blijkbaar zat het de juf heel hoog, en de andere kinderen ook. Maar door ons specifiek te noemen wilde ze wel even haar gezag laten gelden.

Voor de duidelijkheid: het is een kleuter- en lagere school. Dit kind zat dus al zeker in de eerste klas, ik denk nog hoger.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jeetje... ik zou er een heel naar gevoel aan overhouden en weet niet of ik mn kind had ingeschreven op een school die op deze manier opvoedt? Maar in weet niet in hoeverre dit nog bij cultuur hoort? Misschien zijn ze in België iets autoritairder dan in Nederland? En is dit op alle scholen normaal?
    Hoe reageerden de ouders op de gang?

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij keken allemaal een beetje schaapachtig naar elkaar en glimlachten ongemakkelijk. Er waren ook wel gezichten bij van: nou nou.

Er heerst hier wel een cultuur van discipline, maar ik weet niet of het zoveel verschilt van Nederland. Mijn tante is juf en ik weet dat zij echt streng (maar wel rechtvaardig) is. Maar of ze dit had gedaan... nee dat denk ik niet.

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nou, ik vind dat niet normaal, ongeacht hoe hoog het de juf zat, wat de voorgeschiedenis is en/of hoe lang e.e.a. al speelt. Ze zet dat kind gewoon te kakken voor al die mensen die daar aan het wachten zijn en dat vind ik echt heel onprofessioneel en kleinerend voor het betreffende kind. Ik zou het heel erg vinden als iemand zo met mijn kind om zou gaan.

De juf is de volwassene en had dit op een volwassen manier aan moeten pakken en dus het kind, op dat of een later moment, apart moeten nemen en hem streng toe moeten spreken en duidelijk maken dat bepaald gedrag niet (langer) getolereerd wordt.

7. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Klinkt alsof de juf er een beetje doorheen zit ;)

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Amethist, dat is ook mijn gevoel. Ze had dat kind apart moeten nemen en niet bewust gaan roepen terwijl iedereen weet dat er nieuwe ouders op de gang zitten. Heb geen glimp van de juf of het kind kunnen opvangen, maar als ze zoiets bij mijn kind zou doen...

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk had ze dat moeten doen. Maar de juf is ook maar een mens. Misschien lukte het vandaag even niet om kalm te blijven.

Of ben ik de enige die ook al wel eens tegen haar kind geroepen heeft voor iets onbenulligs?

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Respect? Iemand terecht wijzen met anderen erbij? Niet netjes nee.
    Klinkt inderdaad als iemand die er doorheen zit.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Iets onbenulligs was het niet, maar als leerkracht had ze beter moeten weten. Of deze zware aanpak nodig was laat ik graag aan haar over, maar dan had ze het niet ten overstaan van de hele gang ouders moeten doen.

12. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Als iedereen nu ja zegt dan bestaat het forum hier uit allemaal leugenaars ;)

Werk zelf in de zorg en roep echt wel eens (nutteloos) boos tegen cliënten omdat ze 'weer eens niet luisteren' om de kleinste dingen!

13. Amethist

Ik heb ook wel eens tegen mijn kind geroepen. Maar dit kind is niet haar kind en bovendien zet ze het kind bewust voor aap voor alle mensen die zitten te wachten. Ze zei "En de mama's en papa's, die op de gang zitten, kunnen dit nu allemaal horen!". Dat bewust voor schut zetten van een kind vind ik echt heel erg. Ondanks dat ik misschien ook wel eens te fel reageer naar 1 van mijn kinderen heb ik en zal ik ze nooit voor schut zetten tegenover anderen mensen. Dat vind ik echt zo kleinerend en kwetsend.

14. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik ben zelf juf en ik herken dit soort situaties wel, hoor. Ik vind de laatste zin overigens wel heel bijzonder, dat herken ik dan weer niet.

Ik weet niet of er verder een ruimte was waar ze het kind apart kon nemen? Als dat er niet is (of niet dichtbij) dan kan het inderdaad zo zijn dat het op de gang moet.

Ik ben als juf nogal betrokken bij mijn leerlingen. Ik kan ook best verdrietig zijn wanneer kinderen verdriet hebben of gekwetst zijn. En dan kan het dus voorkomen dat je soms wat emotioneel reageert als een kind voor de zoveelste keer iets gedaan heeft. En er kunnen lelijke dingen gebeuren of gezegd worden onder kinderen, hoor. Daar sta je als volwassene echt met je oren van te klapperen...;)

En dan lees ik hier:" als dit mijn kind was, dan was ik not amused geweest" of iets in die trant. Maar wat nou als het jouw kind was dat net het slachtoffer van dat kind is geworden. Of dat het jouw kind is dat aldoor door dit kind wordt gepest? Ik kan een heleboel situaties bedenken waarbij deze uiting van boosheid/frustratie helemaal zou passen. Misschien niet de meest tactvolle of pedagogische aanpak, maar soms wel de meest succesvolle.

15. Amethist

Natuurlijk is het terecht dat de juf het kind aanspreekt op het vertoonde ongewenst gedrag. Ik zou ook willen dat een juf mijn kind erop aanspreekt als hij/zij iets doet wat niet mag. Het gaat om de manier waarop, en dan voornamelijk het voor schut zetten van het kind tegenover anderen. Dát is wat mij vreselijk tegen de borst stuit.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dit niet de bedoeling is. Maar juffen zijn ook maar mensen. Om dan meteen te gaan zeggen 'op zo'n school zou ik mijn kind niet inschrijven', vind ik dan ook absurd.

17. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Dat begrijp ik. Maar sommige kinderen kunnen het zo bont maken, dat zo'n uitspraak eruit glipt voordat je er erg in hebt. Verdient geen schoonheidsprijs, maar ik weet dat zoiets kan gebeuren. Ik heb zelf ook wel dingen gedaan waar andere ouders waarschijnlijk met open mond naar hebben gekeken.

Zo heb ik wel eens een kind tegen de muur moeten drukken nadat hij compleet door het lint ging en meerdere kinderen pijn had gedaan. Dat ziet er heel heftig uit voor iemand die alleen ziet wat ik doe.
    Of dat er doodsbedreigingen geuit worden naar andere leerlingen, waarop ik een kind naar de gang sommeer. Desbetreffend kind weigert de klas uit te gaan. Andere kinderen huilen en zijn hartstikke bang. Dat is voor mij een hele goede reden om een vloekend en tierend kind, bij de arm te pakken en buiten de klas te brengen. Nou ben ik iemand die in dit soort situaties heel kalm blijf, maar ik heb ook collega's die flink uit hun slof schieten wanneer ze een dreun/ flinke klodder spuug/ lading verwensingen van een kind krijgen hoor. En ja, het kan zijn dat er op dat moment ouders zijn die getuige hiervan zijn, maar goed, leerkrachten zijn soms net mensen.....

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat heeft niemand hier gezegd, en ik heb mijn dochter gewoon ingeschreven hoor;) Vind het nog altijd een fijne school met heel veel groen en ruimte.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Alle begrip hiervoor. Beter zo optreden dan niet, een passieve leerkracht is pas dodelijk.

Maar deze juf had het wel een beetje zo opgezet, het kwam niet uit alleen emotie. Steeds harder gaan spreken en dan ook nog exclusief benoemen dat wij nu konden horen dat hij straf kreeg.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    toch wel, nescio

Deel Deze Pagina