****Ik besef dat dit onderwerp voor vele gevoelig ligt en wil jullie dus vragen om hier rekening mee te houden in je reacties.**** Wat mij betreft een dikke vette NEE!!! Ik ben gevaccineerd en zie nog steeds het nut van vaccineren in, voor 18+. 2G, vaccinatieplicht en het vaccineren van kinderen dus 18- vind ik veel te ver gaan. Het voordeel moet zwaarder wegen dan de (mogelijke) nadelen en dat is mijns inziens niet het geval.
Ik ben ook tegen vaccinatieplicht en 2G, ik wil terug naar het oude normaal. Ik ben wel voor de basismaatregelen van oa mondkapje en 1.5 meter afstand. Minderjarige worden onterecht nu beperkt in hun bewegingsvrijheid doordat ouders er bewust voor kiezen zich niet te laten vaccineren. Dit mag en moet niet kunnen vind ik.
Nee! Ik ben ook gevaccineerd, onlangs corona gehad en sta absoluut niet te springen om de booster te nemen. Ik vind het ronduit belachelijk dat hier alle gezonde mensen straks aan de zoveelste booster zitten terwijl er mensen zijn in andere landen die niet eens gevaccineerd kunnen worden.
Tegen beide, hele gedoe met groene vinkjes geloof ik niet in. Sterker, volgens mij liep het in de soep sinds de introductie daarvan want mensen waanden zich veilig...en verplicht vaccineren? Ik krijg werkelijk buikpijn van de gedachte alleen al!
Ik ben tegen beiden en ook vind ik jongeren van 18+ vaccineren veel te ver gaan en dit icm de QR code. Doe dit dan vanaf pak hem beet 40/50 jaar. Ik vind het inmiddels echt schrijnend om te zien hoeveel jongvolwassenen nu niet meer deel kunnen nemen aan de samenleving. Ze moeten hier echt mee gaan stoppen. Kinderen gaan vaccineren en boosteren? Hoe verzinnen ze het in godsnaam. Hou op hoor met die gekkigheid. Pak de risicogroepen aan en daarmee klaar
Beide nee. Zelf gevaccineerd en Corona gehad maar geen haar op mijn hoofd dat mijn kinderen een prik krijgen. Ook ben ik pertinent tegen een verplichting.
Ik heb nee gestemd, niet voor de hele samenleving. Maar een aanpak die gericht is op de risico groepen zou ik niet zomaar op tegen zijn. En moet dat dan een verplichting zijn? Nee, maar als uit de cijfers naar voren blijft komen dat de ziekenhuizen het meest druk zijn met ongevaccineerde patiënten die onderliggend lijden en/ of obesitas hebben, dan vind ik dat wel moeilijk te horen, als ik mij dan realiseer dat de zorg voor heel veel mensen die geen keuze hadden stil ligt.
Ik ben tegen een verplichting. Maar we zitten in deze situatie omdat de IC's en ziekenhuizen vol liggen met ongevaccineerden (om welke reden dan ook). Mensen die er bewust voor kiezen zich niet te beschermen maar vervolgens wel hulp (intensief en langdurig) willen en daarmee anderen verdringen (ook met ernstige of wellicht dodelijk gevolg). Natuurlijk zijn er ook gevaccineerden in het ziekenhuis. Maar dat zijn mensen met (ernstige) onderliggende ziektes. Dat aantal hadden we anders waarschijnlijk gewoon aangekund zonder de hele maatschappij stil te leggen. Als ik kijk naar de landen om ons heen zou 2G (in sommige landen met een test erbij) dus een prima oplossing kunnen zijn. Natuurlijk in combinatie met een medisch mondkapje en controle daarop. We kunnen niet continu met een kleine minderheid rekening houden. En iedere keer de maatschappij op slot gooien. Er zullen dus ook duidelijke keuzes gemaakt moeten worden waarbij je nooit iedereen tevreden kunt houden.
Ik vind een vaccinatieplicht (of iig sterk advies van eigen arts) voor 65+ en risicogroepen geen slecht idee. Hiermee zou de rest van de maatschappij behoorlijk ontziend kunnen worden. Andere vaccinatiesoorten worden in een groot deel van de wereld ook al jaren verplicht gesteld aan betreffende risicogroepen (kindervaccinaties voor kinderen als voorwaarde voor inschrijving op school bijv), en in Nederland worden RS-prikken bijv ook al jaren sterk geadviseerd aan kinderen in risicogroepen. En dat blijkt een goede preventieve maatregel ter voorkoming van ernstige ziektes. Voor de rest absoluut niet.
Tegen allebei. Mijn oudste is gevaccineerd maar vind het bezopen dat die een qr code moet laten zien overal. Toen het ging over boosteren bestempelde ze zichzelf dan maar als wappie, dat gaat te ver voor haar... Zelf tegen mijn zin in gevaccineerd maar ga absoluut niet boosteren. Hoop dat de qr er voor jongeren af gaat, dan kan zij nog leuke dingen doen, blijf ik wel thuis. Alleen jammer van die dure kaartjes voor de Sound of music...
Ook met qr en medische mondkapjes wordt het grote gezonde deel van de bevolking veel te veel beperkt. Gewoon alles loslaten en de natuur haar gang laten gaan. De natuur selecteert wel. Veel beter voor de samenleving dan dit gezeik, zeker psychisch gezien. Ik zie veel te veel jongeren kapot gaan aan alle regels rn onzekerheden en helpen doet het allemaal niets. De pandemie gaat alleen maar over als de natuur haar gang is gegaan....
maar moet wel kunnen vind ik! Dat kunnen zeggen dus! ik ben overigens tegen vaccinatieplicht! Vind dat iedereen die keuze zelf moet kunnen maken..
Ik ben voor 2G. Wil je volledig deelnemen aan de samenleving, dan gedraag je je prosociaal voor de mensen om je heen. Wil je dat niet? Ook prima, maar dan blijf je voorlopig even aan de zijlijn in ieder geval totdat Covid wat meer onder controle is. 2G zou uiteindelijk wel weer afgeschaft moeten worden, wanneer Covid op de lange termijn ook niet meer leidt tot overvolle ICs en ziekenhuizen. Ik ben uit principe niet voor de plicht, omdat ik vind dat mensen het recht hebben om hun eigen (onverstandige...) keuzes te maken, zolang deze keuzes de maatschappij niet al teveel benadelen. Om diezelfde reden dus wel 2G, want anders zou de keuze de maatschappij wel teveel benadelen.
Ik denk dat je 100% gelijk hebt dat de pandemie het snelst over zou zijn, als we niets zouden doen, maar dit heeft wel verstrekkende gevolgen voor de zwakste leden in onze samenleving. Is dat het echt waard? Hoe kijken we over 5 jaar of 10 jaar in de spiegel als we gezamenlijk een dikke middelvinger hebben opgestoken naar alle mensen, die niet op hun immuunsysteem kunnen vertrouwen. Ik ben ook niet voor lockdowns en ben het als moeder van een pre-puber 100% met je eens dat jongeren niet opgesloten moeten zitten. Mentale gezondheid is net zo belangrijks als fysieke gezondheid! Van alle kwaden denk ik daarom dat 2G op dit moment het minst kwaad is. Het is niet fraai, maar de andere opties zijn erger.
In basis klopt dit natuurlijk altijd. Geschiedenis heeft ons geleerd dat grote wereldwijde pandemien uiteindelijk altijd zijn uitgedoofd, incl hun gevolgen. En de natuur heeft al eeuwen gezorgd voor de beperking in de bevolkingsgroei. Pas met de uitvinding van antibiotica en vaccinaties tegen kinderziektes, en hygienische maatregelen die voorheen niet gebruikelijk waren (bijv regelmatig handen en lichaam wassen) is de expontionele groei van de wereldbevolking gestart. Was het beter geweest als medische wetenschap überhaupt niet zover is gekomen? Natuur had vast zelf ervoor gezorgd dat we nu niet met 7mln rond zouden lopen.
Waar. Maar we kennen allemaal wel een heel leuk, lief, grappig, slim mens dat er dan niet geweest zou zijn en dat nu als we covid de vrije loop laten het waarschijnlijk niet overleeft. Als we nu beginnen met het opofferen van de fysiek zwakken, wat let ons dan om straks bepaalde hele dure medicijnen uit verzekeringspaketten te gooien? Immers als we die eruit gooien, kunnen we beter zorgen voor de sterkere mensen. En wat is de volgende stap? Zolang de kosten voor de samenleving behapbaar blijven, moeten we wat mij betreft vechten voor de zwakkeren. Maar ik ben wel heel erg tegen lockdowns en snap helemaal dat deze het denken zoals je hierboven beschrijft in de hand werken, omdat de kosten dan ineens zo groot lijken - iedereen moet zoveel opofferen. De Nederlandse regering heeft er een flink potje van gemaakt en dit zet de mensen nodelooss tegen elkaar op. Zo'n stukje als hierboven had je vast niet geschreven als NL niet weer in zo'n nare lockdown zou zitten .