Baby 1 jaar, geen flesvoeding meer??

Discussion in 'Voeding' started by Lovecouple, Nov 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovecouple

Lovecouple Bekend lid

May 27, 2008
    900
    1
    0
    Hallo dames,

Ik moet pas in januari weer naar het CB maar ik had een vraagje.
    Me dochter is vorige week 1 geworden, en nu hoorde ik dat ik dan mag stoppen met de flesvoeding en dat je dan gewone melk kan geven.. Maar moet je dan halfvolle melk of volle melk geven? En vult dat wel even veel als een flesvoeding dan?

Op dit moment drink mijn dochter elke ochtend als ze wakker word een fles, daarna krijgt ze weer een fles of brood, en tussendoor nog een koekje en fruitpotje, het avondeten en savons nog een pyamapapje voor ze naar bed gaat.

Hoe doen jullie dit?

2. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    halfvolle melk en volle melk zijn veel discussies over.

Ik dacht altijd volle melk, maar het cb zegt hier halfvolle melk... ik ben de draad ook kwijt!

3. mammma2

mammma2 VIP lid

Aug 13, 2008
    6,372
    0
    36
    Mijn cb zei: halfvolle melk vanaf 1 jaar oud. Wij maken nu ons laatste pak Nutrilon 2 op en stappen dan direct over op de halfvolle melk. We hoefden ook niet rustig aan over te stappen maar kon gewoon meteen, van de ene op het andere moment.

Vanaf 1 jr oud hebben ze minstens 300cc zuivelprodukten nodig. Ikzelf geef sowieso nog vit D extra, just in case...

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wij geven hier halfvolle melk. Onze man groeit prima en is goed gevuld zeg maar. Heb je een kindje wat iets minder goed groeit en evt. wel wat meer vulling kan gebruiken qua baby-spek, kun je ook kiezen voor volle melk. De vetten zijn belangrijk voor een kindje.

Een fles 'gewone' melk vult niet zoveel als opvolgmelk, je zult wellicht merken dat je kindje ook meer gaat eten, dat was hier wel zo.

Mijn zoontje kreeg met die leeftijd een bord pap 's morgens en aan het eind van de middag en voor het slapen gaan +- 100-150 cc lauwwarme melk. Ik heb de opvolgmelk en gewone melk eerst gemengd, omdat mijn zoontje niet in een keer gewone melk accepteerde. Sommige kindjes doen dit wel en er zijn ook kindjes die het gewoon koud drinken. Dat is even uitproberen!
    Je kindje heeft vanaf 1 jaar nog minimaal 300cc melk/zuivelproducten nodig.

Succes!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In volle melk zitten veel meer positieve eigenschappen dan in halfvolle melk maar halfvolle melk mag best als je die bijvoorbeeld in huis hebt.

300 ml is de richtlijn en dat is niet minstens maar ongeveer. De richtlijn is voor zuivel en is dus inclusief yoghurt, kaas etc.

's ochtends alleen een fles melk drinken is geen goed gevarieerd ontbijt / start van de dag. Pap of een boterham met een bekertje melk is wel een optie. Ook is een pyjamapapje vanaf 1 jaar niet meer nodig. Je kindje moet in principe voldoende hebben aan
    - drie volwaardige maaltijden (ontbijt, lunch, avondeten)
    - 2 of 3 gezonde tussendoortjes

Een aardig schema met ongeveer 1 jaar:
    - 200 ml pap / 1 -2 belegde boterhammen met 100ml melk
    - 1-2 belegde boterhammen met 100 ml melk
    - 200 - 250 gram warme maaltijd met de pot mee
    - toetje 100 ml yoghurt of kwark
    - 1-2 stuks fruit (uit de hand of vorkje)
    - 1 x koekje, rijstwafel, soepstengel, rauwkost etc
    - 2 x drinken (water, thee, diksap, vers sap etc)

6. Lovecouple

Lovecouple Bekend lid

May 27, 2008
    900
    1
    0
    Dames bedankt voor jullie reacties.

Ik kan dus gewoon het beste gaan kijken wat er allemaal is qua ontbijt. Zoiets als bambix ontbijt ofzo en dat dan mengen met melk.

Mijn dochhter eet over het algemeen wel goed alleen groente is ze een ramp mee.. maar ik blijf gewoon proberen.

7. mammma2

mammma2 VIP lid

Aug 13, 2008
    6,372
    0
    36
    Ik geef zelf nu als ontbijt de 8 granen pap van Nutricia (volgens mij), gemengd met 200cc Nutrilon 2. Straks dus met gewone melk...

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De richtlijn is 300 cc melk/yoghurt/kwark e.d. + 10 gram kaas (=boterham, blokje). En daarnaast nog 50/60 gram vlees/vis/ei/vleesvervanger. Een dreumes die uit de laatste categorie niks eet, mag wat meer melk of yoghurt.

9. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

Sep 6, 2008
    6,495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ryan wilt al geen fles meer sinds hij 11 maanden is. Ik geef hem nu s'avonds voor 't slapen gaan een bord pap van 180ml Peutergroeimelk met Bambix 8 granen. Dit omdat dit voor mijn gevoel nog de nodige vitamientjes bevat, meer dan de halfvolle melk. Maar het hoeft niet, puur voor jezelf.
    Verder krijgt hij s'morgens en bij de lunch een beker halfvolle melk/drinkyoghurt bij de boterham.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je had 3 maanden geleden al langzaam over kunnen gaan op gewone zuivel hoor!
    Vuistregel is dat je volle kinderen halfvolle melk geeft en halfvolle kinderen volle melk. Om en nabij de 300cc aan zuivel (en dat is alles, yoghurt, kwark, kaas, melk samen) is genoeg.

Ik heb de indruk dat CB's op het moment erg bang zijn voor overgewicht en daarom halfvolle melk i.p.v. volle melk adviseren. Jammer, want met volle melk profiteert een kind beter van het goeds dat in de melk zit. En met 300cc volle melk i.p.v. halfvolle melk kweek je echt geen overgewicht. Dat krijgen kinderen eerder doordat ze steeds TEVEEL en te zoet eten.

Als in de jaren 90 werd geadviseerd om rond 9 maanden het gebruik van een fles langzaamaan te vervangen door een beker. Dus ook op dat punt hoeft flesvoeding niet meer nu hoor.

11. zogelukkig

Vuistregel van wie?
    En wat is de definitie van een vol kind?

12. zogelukkig

Nog even de voordelen van volle zuivel op een rijtje:

In volle melk zitten meer vetten, die vetten heeft een dreumes nodig en daar zitten bovendien goede vitamines in. Die zou je ook kunnen supplementeren, maar halfvolle melk is niks anders dan een dieetproduct.

Straks gaat men nog adviseren om 30+kaas, magere yoghurt en magere kwark te geven aan je dreumes.
    Voor een opgroeiende dreumes moet 40 procent van het voedsel uit vetten bestaan, tegenwoordig met al dat light-geadviseer komt geen kind daar meer aan. Die vetten zijn oa van belang voor de hersenontwikkeling.

Als je een te dik (lees: TE dik, komt miz zelden voor) hebt, dan kan je beter wat meer gaan letten op de suikerinname en vet vlees of vleeswaren. Het klopt dat volle zuivel ook verzadigd vet bevat, maar het bevat tevens andere goede bouwstoffen die vet vlees niet bevat.
    Als je die 300cc niet overschrijdt is er helemaal niks aan de hand met volle zuivel; een normaal gezond kind kan volle melkproducten uitstekend hebben!

Share This Page