Hier zijn al veel topics over geweest. Wij zitten hier al ruim 2 jaar met hetzelfde probleem. Soms gaat het tijdelijk beter, dan weer gaat het slechter... Het enige dat ik inmiddels echt zeker weet: hoe meer aandacht, hoe meer problemen en ook dest te ongezelliger... Onze nieuwste aanpak: zelfs niets meer eisen. Met honger naar bed? Dat is jouw probleem. Dit is wat het is, we ruimen af als iedereen verder klaar is, je kunt nog een toetje krijgen, maarr niks anders. Wat het heeft opgeleverd? Iig geen drama's meer. Gezelligheid aan tafel en af en toe een experimenteel hapje van groente of andere dingen die moeilijk zijn. Wat ik ook weet: het is een machtsstrijd en heeft niet veel te maken met dingen niet lusten. Als kinderen ca. 2 zijn gaan ze smaken beter onderscheiden en eten ze niet meer automatisch bij alles hun bord leeg. Hoe meer aandacht je daaraan besteedt, des te sneller ze oppikken dat ze daarmee jou dus op de kast kunnen jagen. En sommige kinderen kunnen daar heel lang en heel hardnekkig mee doorgaan. Daarom laten we het nu los. De consequentie is voor hem. Hij hoeft iig niet meer te verwachten dat we hem 'steunen' in zijn gemier. Misschien dat dan nu eens de 'lol' eraf raakt en hij er mee ophoudt... We doen deze aanpak nog maar kort (een week) dus ik kan je helaas nog niets zeggen over latere resultaten. Maar hiervoor stelden we allerlei eisen en voorwaardelijkheden (dit MOET op, dat mag je nog meer en bord leeg voor een toetje) en dat gaf IEDERE dag strijd. Die strijd ging ten koste van de gezelligheid, maar het zorgde ook dat dochterlief na het eten niet eens meer effe gezellig naar buiten kon of echte aandacht kreeg, omdat we nog op broerlief zaten te wachten. Dat was voor ons de reden om alles los te laten. Daarnaast dachten we: wat willen we eigenlijk bereiken? Dat hij aangepast gedrag laat zien? Dat hij precies eet wat hij moet en nooit meer dan dat? Dat hij geen eigen keuzes meer maakt? Nee dus... Succes! Ik weet hoe zwaar dit kan zijn. Onze zoon is bijna 4 en weegt slechts 12,5-13 kilo. Dan zou je best eens willen dat er meer in ging....
onze meid is 5 en heeft het altidj al gehad slecht eten en drinken. ik maak me er neit druk meer om ze groeit goed en is niet vaak meer ziek. in het begin naturlijk toen wel maar jah extra vitamines gefen heltp goed. je hebt ze tegenwoordig al vanaf 1 jaar dus die zou ik er gewoon bijgeven. verder gewoon zo min mogelijk tussendoor of anders iets heel vitaminerijks. en wil ie melk drinken dan zou ik hem dat geven is jah gezond zolang het dan mager is. kan ie er echt wel wat meer van drinken hoor.