eetprobleem peuter 2

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kimi1, 15 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Hallo dames!

Ik heb 'n peutertje van 2 die eet heel graag en ook echt vanalles, fruit, komkommer paprika gaan er zo over dag zonder moeite in, bruine boterhammen met beleg ook... Alleen 's avonds wilt ze dus niks eten dan vraagt ze dus voor 'n boterham... Heb vaker wat strenger proberen te zijn en 't ook zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt gewoon iedere dag fatsoenlijk koken, maar mevrouw eet paar hapjes en wilt haar boterhammetje... Tja en met honger na bed laten gaan zie ik niet zitten... Ik wil graag wat tips om haar toch te laten eten 's avonds! Alvast bedankt!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

je kunt 2 dingen doen of je geeft wel een boterham of je geeft geen boterham en blijft consequent. Een 2-jarige is heel goed in je uitproberen en zijn/haar zin proberen door te draven.

Als je toch toe geeft kun je net zo goed meteen een boterham geven, dan hoeft zij er ook geen strijd van te maken. hier kan dochter eten wat de pot schaft en verder niets, dochter eet nog steeds niet alle avonden, maar ze komen heus niets te kort hoor. Als ik met boterhammen ga aankomen zal ze nooit meer warm eten en elke avond brood eten. Dus dat is niet de bedoeling.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Eens met Yolanthe. Persoonlijk zou ik niet toegeven. Na een paar dagen krijgt ze wel door dat ze toch niets anders krijgt en zal ze misschien gaan eten. En wat betreft met honger naar bed - mijn oudste eet al maandenlang 's avonds niet meer dan een paar hapjes en ze wordt nooit wakker 's nachts ;). Zeker als ze overdag goed eten is het niet zo'n punt.

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Eens met voorgangers!
    Hier nooit een alternatief geboden voor het avondeten. Zeker rond deze leeftijd (en ook al eerder!) hebben ze dat écht wel in de gaten hoor, dat ze iets anders krijgen als ze hun groenten niet opeten!

Paar avonden drama gehad en nu eet ze iedere avond zonder mokken haar bordje leeg. Als ze niks wil eten, ook prima, en ze is er nog nooit van wakker geworden!

Even consequent volhouden...

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Peuters hebben maar één machtsmiddel: zelf bepalen of ze eten. Dat ga je dus nooit winnen en dus beter niet de strijd aan gaan. Of je geeft haar een boterham (je geeft dus toe) of je accepteert dat een peuter prima zonder warme maaltijd kan en dat als ze trek heeft, ze echt wel gaat eten wat de pot schaft. Wij hebben nooit een alternatief gegeven behalve als het overduidelijk is dat een kind iets echt vies vindt (dat mag namelijk best) en het toetje (volle kwark of volle yoghurt of fruit) mogen altijd. Vitamine pil erin voor het geruste gevoel van mama en hup naar bed. Nooit gedoe gehad.

6. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    ok bedankt voor de reacties! ik zal 't zeker proberen om concequent te blijven :) zal af en toe wel moeilijk worden maar idd de aanhouder wint..

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh ja, die fase hebben we ook gehad. Die heeft welgeteld 3 dagen geduurd. Toch niet zo fijn om met een lege maag naar bed gaan, blijkbaar. En nog steeds hebben we heel af en toe zo'n avond. Dan weet hij het weer en is er de volgende dag weer niets aan de hand;)
    Ik zou dus ook geen alternatief aanbieden en consequent blijven. Van een paar dagen een met lege maag naar bed gaan krijgen ze niks.
    Succes!

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier duurt de niet eten fase al een tijdje, niet eten is pech voor haar.

Het enige wat ze niet hoeft te eten is spinazie maar daar gaat ze echt van kokhalzen..

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Zolang je een boterham blijft geven als ze niet eet...

Oftewel, consequent zijn, geen boterham meer. Dan maar een iets groter toetje. Julia gaat regelmatig zo naar bed, zelf weten! Wij hebben 3 maaltijden, en 2 daarvan zijn al brood, die derde is gewoon warm eten!

Wat je eventueel kunt doen is de maaltijden omdraaien, dus tussen de middag warm eten, dan gaat ze 's avonds niet met een lege maag naar bed. Maar dan nog, niet iets anders geven als ze het niet wil!

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben denk ik wat losser in dit soort dingen :) Als ze proeft van wat ze krijgt en een paar hapjes eet, dan zou het mij niet zo uitmaken als ze daarnaast nog een boterham eet.

Misschien moet je beginnen met jezelf afvragen hoe belangrijk je het daadwerkelijk vindt dat je dochter nu 's avonds hetzelfde eet als jullie. En wat je dan vooral belangrijk vindt (dat ze iets proeft bijvoorbeeld, of dat ze alleen dat eet wat jullie ook eten of dat ze bij jullie aan tafel zit etc).
    Als ik zie wat ze allemaal wel eet, gaat het je waarschijnlijk niet om de vitamines enzo maar meer om het principe.
    Als je weet wat je het belangrijkste vindt, kun je je daar op richten.

@degene die pertinent willen dat hun kindje eet wat de pot schaft: waarom vinden jullie dat zo belangrijk? Voor mijn gevoel blijf je dan in die strijd met eten. Thijmen eet wel warm mee, maar ik zal hem geen schep saus op zijn spaghetti geven bijvoorbeeld want dat vindt hij erg vies. Kale spaghetti met ham is voor mij dan ook goed. Verder houdt hij niet zo van warme groente, dus ik geef hem vaak nog wat komkommer en paprika erbij. Nu merk ik dat hij steeds wat meer van de warme groente eet. Het is dus niet zo dat hij er in blijft hangen, hij moet van mij ook altijd alles even proeven.

11. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen elke dag gevarieerd eten, dus veel verschillende groentes, vlees, vis, rijst, aardappels enz enz. Dat bereik ik niet door 3 broodmaaltijden te geven of alleen 1 of 2 soorten groenten. Dat is de reden dat wij warm eten heel belangrijk vinden.
    Overigens eten wij (als het beter uitkomt) soms ook tussen de middag warm, daar ben ik minder strikt in.

Hier komt het zelden voor dat ze niks eten s avonds, en dan krijgen ze voor het slapen nog fruit + koekje oid en een grotere beker melk. Maar dat is echt 1x in 2mnd of zo.

12. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hier mag mijn zoontje ook kiezen: of zijn eten opeten, of zonder eten naar bed. Wel mag hij altijd een toetje.
    Ik maakte me er eerst ook erg zorgen over, was bang dat hij te weinig binnen zou krijgen, maar dat doe ik niet meer. Als ze honger hebben dan eten ze echt wel. Kinderen hongeren zichzelf niet uit.
    Ik vind het belangrijk dat hij eten probeert, en niet gelijk al zegt dat hij het niet lust. Als ik weet dat hij iets wel lust en hij wil niet eten dan heeft hij pech, dan maar zonder eten naar bed.
    Als we iets nieuws hebben, wil ik dat hij het op zijn minst probeert. Als hij dat doet en hij lust het echt niet, dan mag hij wel wat anders. Maar het proberen vind ik wel belangrijk. Anders leert hij nooit wat nieuws eten.

13. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Als je kind overdag voldoende en gevarieerd eet dan kan een keertje de avondmaaltijd overslaan geen kwaad.

In mijn geval heb ik een peuter die al vanaf de geboorte slecht eet dus ik ben al blij als er uberhaupt iets gegeten wordt, of dat nu een aardappel is of een boterham, fles pap of wat dan ook.

Als je een kind hebt die altijd leker gegeten heeft en ineens het eten weigert wat hij/zij normaal gesproken wel at zou ik toch proberen om een beetje consequent te zijn.

14. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Hoi dames! Bedankt voor de reacties ik doe vanavond even uitgebreider reageren ben op mn telefoon haha... Groetjes!

Deel Deze Pagina