Hoi, Wat een feest....ons meisje is voor het eerst goed verkouden! Ik hoorde altijd al dat zieke baby's geen pretje zijn, maar damn....hier had ik niet op gerekend. Afgelopen nacht was de 2e nacht dat madame zich rottig voelde. Voelde erg warm aan, rode wangetjes, warm voorhoofd, continu gesnotter en gehoest. Ze kon maar niet in een diepe slaap komen, en als ze eindelijk sliep dan durfde ik niet te gaan slapen omdat ik wist dat ze zich binnen no time weer zou melden. En dat gebeurde ook....soms wel om het half uur. Ik werd er gek van. Rond 00.45 uur wilde ze helemaal niet meer neergelegd worden. Ik heb toen een uur met haar rondgelopen op de arm, toen kon ik niet meer (last van m'n arm en was zelf erg vermoeid aangezien ik ook ziekjes ben). Toen bracht ik haar naar beneden, lichten aan, getemperatuurd (37,6 graden) en uit wanhoop maar een zetpil naar binnen geduwd. Vijf minuten na het geven van de zetpil begint mevrouw te lachen en zelfs te babbelen. Ik was erg verbaasd, was dit hetzelfde kind dat eerder die nacht moord en brand gilde? Ik dacht "ha, zieke baby's babbelen niet" en maakte van de gelegenheid gebruik om ons avondritueel nogmaals te doen. Dus samen slaapzakje aandoen, samen lampjes uitdoen en rustig de trap op en dan het bedje in. En verrek, ze sliep als een roos. Helaas werd ze na 2,5 uur weer wakker, en later weer en toen weer.... Ik weet van mezelf dat ik vaak een ongeduldig persoon kan zijn. Ben niet echt geschikt om uren en uren met een gillende baby te sjouwen en dan volledig kalm te blijven. Een paar dagen geleden heb ik voor de zekerheid een arsenaal aan spulletjes gehaald voor wanneer ze zich niet lekker voelt: - babyneusspray - neuspompje - Luuf inhaleerzalf - kinderparacetamol (zetpil) - muziekje om te kalmeren - Puckabag, het is erg koud in haar kamer dus hopelijk heeft ze er wat aan. Wat ik me nu afvraag is: Hoe doen jullie dat, als je kindje van deze leeftijd (bijna 7 maanden) 's nachts niet wil slapen vanwege ziekte of verkoudheid? Ik ben op zoek naar tips die echt werken, niet die alleen maar in de boeken staan!
een gesneden ui op de kamer leggen, matrasje met iets klein beetje ophogen bij hoofdeinde zodat der hoofd wat meer rechtop zit voor betere ademhaling... Heb t gehoord en zag t niet in je rijtje staan... schijnt goed te helpen, vooral de ui. beterschap voor je kleine en succes! BIj mij hielp t goed 2x op een dag wearme douche lkkr goed laten stomen en tijdje lkkr eronder.
Thanks! Ik hoor idd van meerdere kanten dat een ui onder het bedje wonderen kan verrichten. Misschien een stomme vraag maar.....maakt het uit wat voor ui dat is? Ik heb alleen rode ui in huis, en omdat ik zelf ook wat ziekjes aan het worden ben heb ik niet genoeg fut om naar de supermarkt te gaan.
Mijn kleine man heeft het net achter de rug. Hier ging inderdaad het bedje iets omhoog. Borst licht in smeren met luuf. Uien had ik de eerste nacht niet in huis, dus heb kokend heet water in een bak gegoten en daar een klodder luuf in de gedaan. En die onder t bedje gezet.
Naast alle tips heb je het meeste aan aan acceptatie. Dit soort nacht zul je nog genoeg hebben, ook met doorkomende tandjes. Bedenk dat je kind zich veel ellendiger voelt dan jij, dat helpt. Ik probeerde altijd of ze op mijn buik wel wilden slapen, en dan zelf even zittend dutten en het kind lekker troostend tegen me aan. Dat helpt vaak, maar vaak ook niet. Voor de rest gingen we om de beurt rondlopen met de baby, ik een paar uur, en daarna manlief een paar uur.
Wat hier hielp was als ik een hete douche ging nemen, de kleine in de wipstoel in de badkamer zetten. Door het stoom ging hij makkelijker ademen. ( eventueel met zwitsal eucalyptys badderen, dat geeft ook verlichting) Ze slapen pas weer echt goed, als ze aan de betere hand zijn.
evt. voeding extra door het drinken trekken ze de neus leeg, helemaal als je eerst neusspray doet, dan doucht, en dan voeding.. vaak sliepen ze dan 3 a 4 uur .. dan even bij je nemen en weer evt weer wat drinken.. bij ons werkte dat alleen minder als voeding want roosvice enzo lieten ze staan, voeding wilden ze perse opdrinken.
Inderdaad neusspray (maar dan met een pipetje ipv sprayen), luuf op de romper smeren en als ze wakker werd dan legde ik haar tussen ons in neer of op mijn borst. Tot nu toe was dat altijd voldoende om redelijk snel weer te slapen
Ik heb eens gehoord dat je ook luuf onder het voetje kan smeren (ik geloof specifiek zelfs de grote teen) dat schijnt het neusje open te houden. Hier momenteel ook heel hevig verkouden (alles onder de snot + ontstoken ogen) maar hij slaapt wel redelijk * klopt hevig af* maar gewoon een stuk onrustiger met af en toe zitten in bed met daarbij flinke hoestbuien, maar hij "roept" me niet * klopt weer hevig af*. Wat ik dan doe is goed laten drinken, neusspray, homeopatische hoestdrank (maar daar is die van jou misschien te jong voor), luuf en dus ook onder het voetje en in de avond een zetpil om hem wat rustiger te laten slapen. Ow ja, en ik kleed hem nu juist niet te warm i.v.m. eventuele verhoging (wat hij tot op heden nog niet heeft). Ontstoken oogjes heb ik schoon gemaakt met warm water met een druppen babyshampoo. Ui onder het bed heb ik nog niet geprobeerd, dus misschien ga ik die straks even neerzetten. Waarom moet die ui trouwens onder het bed? En niet er langs?
Hoewel ik dit nooit heb mee gemaakt, heb je volgens mij het meeste aan 'accepteer het' in dit soort situaties. Ga erin mee.. je kindje heeft naast de hulpmiddeltje vooral ook mama nodig. Zetpilletjes hebben hier altijd goed gewerkt voor het doorslapen en het hoofdeinde wat verhogen.
Wat hiervoor al is gezegd: hoofdeinde omhoog en ui naast het bed. Werkt bij mezelf ook het beste als ik verkouden ben, krijg alleen wel trek in patat speciaal door die uien-lucht
Als je alle hulpmiddelen hebt gebruikt is het zoals cygnet al zegt, gewoon accepteren dat het lastige nachten zijn. Niet steeds uit bed halen, maar gewoon even laten huilen. Je kan het speentje geven, maar waarschijnlijk spuugt ze die snel uit. Misschien een knuffeltje geven dat haar troost geeft, maar meer kan je helaas niet doen. Wij zitten momenteel met dezelfde situatie en we hebben gemerkt dat het helpt om er niet teveel naar toe te gaan. Beterschap.
@ Yossie: druppel babyshampoo tegen ontstoken ogen zou ik echt niet doen!! werkt enorm irriterend en heeft absoluut geen enkele nut; maakt het volgens mij alleen maar erger!
Ik smeer haar in met Luuf, spray haar neus, zet een gesneden ui onder haar bed, zet haar bed schuin en dan houdt ze het wel even vol. Blijft ze onrustig, hou ik haar bij me. ''s avonds op de bank en 's nachts bij ons in bed. Ik leg haar op een hoofdkussen zodat ze schuin ligt en minder benauwd wordt. Dit is onze oudste toen ze een keer heel benauwd was: Facebook Enige manier waarop ze sliep je moet wat.
dit.. echt niet doen.. gewoon alleen gekookt afgekoeld water en een zacht ! gaasje dan deppen van buiten naar binnen..
Een druppel shampoo om de ogen schoon te maken??? Dat moet je echt niet doen! Gewoon afgekoeld gekookt water. Wij zetten hier het bed omhoog, spoelen haar neus met daro sticks flink door, een spray helpt voor geen meter vind ik. En meer kan je niet doen. Als ze echt last heeft geven wij paracetamol, omdat we dat zelf ook nemen bij een flinke verkoudheid, dan slaap je toch wat beter.
Ik kreeg de tip om een ui in melk te koken en dat brouwsel naast bed te zetten...werkt heel goed! Bij grotere kinderen kun je ook peperemuntolie op het kussen of laken druppelen. Niet bij jonge kinderen doen.
Als baby's ziek zijn dan slapen en eten ze nou eenmaal slecht. Mijn dochter is chronisch verkouden sinds ze op het kinderdagverblijf zit. De ene week is het heftiger dan de andere. De tip hoef je dus niet te verwachten want je baby gaat pas beter slapen als hij beter is Sterkte er mee.