Groeilijnen blijven heeeeel langzaam afbuigen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Asley, 17 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal,

ik heb een gezonde, actieve, blije peuter. Volgende week wordt hij 3.
    Nu zijn we gister weer voor controle op het consultatiebureau geweest. Alles was goed, alleen lijkt de lijn van zijn gewicht dalende te blijven, maar heel lichtjes nu (hij is ooit van 0 naar -2 gegaan en dit lijkt nu heel licht dalend te blijven, hij zit niet echt meer op één lijn). Maar voor het eerst zie ik nu ook zijn lengte dalen. Hij zat altijd op de +1, maar nu zie je die langzaam naar de 0 gaan. Dat is wel nieuw…
    Hij heeft moeite met het eten van stukjes, hiervoor krijgt hij nu een verwijzing naar een logopedist. Maar ik heb niet het idee dat hij te weinig eet. Dingen die hij niet kan eten vermijd ik of pureer ik, zo krijgt hij naar mijn idee toch voldoende binnen.
    Naast de lijntjes die licht afbuigen merk ik niets aan hem. Hij barst van de energie:roflmao:.
    Komt het vaak voor dat ze rond deze leeftijd veranderen van lijn?
    En wat eten jullie peuters?

Geen dag is bij ons hetzelfde, maar hij eet nu ongeveer dit:
    Ontbijt: schaaltje optimaal yoghurt en choco pops + beker melk
    Tussendoor: banaan of smoothie (andere dingen lukken nog niet echt, dus maak ik er sap van)
    Middag: 1bolletje of 1,5 tot 2 boterhammen + boter + beleg (vaak chocopasta), regelmatig melk erbij, maar niet elke dag.
    Tussendoor: snoepje/koekje
    Avondeten: nogal variabel, kan soms beter denk ik + toetje

volgens mij een heel normaal eetpatroon? Op verjaardagen zet hij graag zijn tanden in een stuk taart. Het is wat dat betreft een echte snoepkont. Alleen is hij zelf nog vel over been.
    Moet ik mij zorgen gaan maken? Of zijn die lijntjes niet zo betrouwbaar? Voor hetzelfde geld gaat hij volgende week de lengte in….?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Misschien volle producten geven, roomboter op brood, volle melk ed.

En ipv het koekje zou ik nog een keer fruit geven

3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.158
    3.803
    113
    Logisch dat hij niet zo hard groeit dan :)

Misschien 's ochtends extra boterham erbij geven?

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw
    Optimel vervangen met een volle kwark of yoghurt?
    En bij zijn fruit misschien granen toevoegen zoals een ontbijtpap iets?

Zijn maar tips ! Geen verwijten ik heb niet het idee dat hij weinig eet maar als je je zorgen maakt zou je bepaalde dingen kunnen vervangen

5. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie tips! Fijn dat het voor jullie er ook als oké uit ziet:).
    Ik had het er gister ook even met mijn schoonmoeder over en zij zei dat jongens in spurten groeien. Dus dat de meting van nu niet zoveel zich over de meting van volgende week (bij wijze van spreken).

volle producten heb ik ook vaak aan gedacht, alleen is dat ook voedzamer.. ik heb een keer een onderzoek gelezen dat kindjes die volle producten eten over het algemeen slanker zijn omdat het zo voedzaam is. Dat is dan weer niet handig.. hij eet en drinkt nu gewoon met ons mee. Maar ik kan het eens een week proberen en kijken of hij hetzelfde blijft eten:thumup:.

ja fruit tussen de middag zou ideaal zijn. Alleen raakt hij er langer vol van waardoor hij zijn avondeten minder lust. Maar goed dat is al even geleden dat ik er om die reden mee ben gestopt. Misschien kan hij inmiddels meer eten.
    Een extra boterham bij zijn ontbijt wil hij niet, redt hij sowieso ook niet met de peuterspeelzaal. Dus we zullen het denk ik eerst vooral in volle producten moeten proberen:thumup:. En van de winter zal hij waarschijnlijk minder actief zijn, dat zal vast ook wel helpen.

6. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ik denk eerlijk gezegd dat er winst te behalen valt in wat hij eet. Zo zijn chocopops niet bepaald voedzaam, een bolletje ook niet.

Wat hier boven wordt gezegd; gezonde calorieën toevoegen. Dus extra romige boter ipv gewone margarine, roomboter, volle kwark, maar ook bijvoorbeeld olijfolie of roomboter toevoegen aan een hapje/smoothie. Dingen als avocado, pindakaas. Maar ook extra dik beleggen van brood etc.

Zuul en Vero0504 vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Chocopops heb ik hier toevallig ook, dat zet geen zoden aan de dijk. Ja als taartbodem kan ie aardig inhakken als je er een chocoladetaart op maakt.

Hier draaide de blender flink wat smoothies weg. Wat je daar al niet in weg kan werken. :cool:

Avocado is zo'n toppertje, niemand die t hier eet. Maar ik heb t wel in de vriezer en dr gaat nog aardig wat in zo'n smoothie wat men "nie luuuuus"

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Als hij nog zoveel energie heeft dan snap ik wel dat hij meer nodig heeft. Dan verbruikt hij inderdaad meer.

Andere mensen noemde het al je zou kunnen kijken naar volle producten en roomboter.

Met brood zou ik wel bruin brood geven. Choco pops is meer voor de lekker. Je zou er wat gewone muesli in kunnen stoppen, heb je gelijk wat vezels. Voor nu met wat choco pops. Heb je toch wat vezels.

We gaven onze knul tussendoor in plaats van extra brood een volkoren lu cracker, lu heeft voltarwe en die heeft geen extra suiker maar smaakt wel wat zoet. Eet onze knul nog steeds zo los tussendoor.

Onze knul had mega veel energie maar wij moesten juist opletten met de melkproducten omdat hij er juist van aan kwam, dus misschien juist tussendoor een klein bakje kwark of yoghurt. Klein glaasje melk.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Het is helemaal geen vreemd eetpatroon voor een peuter, al denk ik dat jouw kindje wat meer nodig heeft.
    Bij peuters lukt dat vaak niet in de maaltijden omdat ze snel weer andere dingen willen doen, zijn ze "snel" klaar met eten.
    Wat vaak wel heel goed helpt is een monkeyplatter, een schaal met allerlei verschillende hapjes waar ze van kunnen pakken tijdens het spelen.
    Wat je erop zou kunnen leggen: fruit, rauwkost, eitje, blokjes kaas, stukjes of rolletjes worst, crackertjes, soepstengels, ongemerkt krijgen ze zo een hoop extra's binnen. Je kunt ook af en toe zo een lunchbord inzetten.

Wat betreft de lijntjes, het is geen ramp als ze wat veranderen, de ene periode groeien ze harder dan de andere. Hou wel in de gaten dat de lengtegroei niet compleet stil komt te staan, dat betekend meestal dat er zo weinig in gewicht aankomt dat het lichaam in een soort stopstand komt.

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Als je een volkoren bolleyje hebt is daar toch niets mis mee.
    En ik zou zeker gewone volle yoghurt geven.

11. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.158
    3.803
    113
    Dat kan natuurlijk best wel eens maar één bolletje is wel minder voedzaam dan 2 volkoren boterhammen, dus wel handig om dan meestal voor gewoon brood te gaan toch?

12. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat er winst te behalen valt in betere kwaliteit voeding. Optimel is niet voedzaam en zoet.. chocopops is minimaal graan maximaal suiker. Gewone volle yoghurt en echte granen zonder suiker zou ik zeggen.
    Wij hebben smiddags ook nog een eetmoment. Van 12u lunch naar 18u avondeten met alleen een koekje tussendoor is weinig.. maar ik heb echte hongerlapjes.. dus meer fruit en nog een broodje. Dat zou ik doen ;)

Zuul en Jessi79 vinden dit leuk.
  13. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie tips! Ik ga proberen er meer in te krijgen. Hopelijk neemt zijn eetlust wat toe. Misschien kan hij 1,5 bolletje eten als we bolletjes eten. Een volkoren bolletje is niet minder gezond dan volkoren boterham. Maar hij eet het wel liever. Dus ik wissel het een beetje af. Met 2 volkoren boterhammen bij de lunch deed zijn gewicht niets anders. Chocopops mengen met gewone muesli is een goed idee:). Er zitten wel lekker veel vezels in die choco pops. En ik heb volle melk en yoghurt besteld. Suikervrij ben ik geen voorstander van. Liever dat hij wat meer eet van iets wat hij lekker vind dan dat hij alles laat staan.
    Tussen de lunch en diner deed ik bewust zo min mogelijk zodat hij het diner beter eet. Maar eens kijken of dat nu nog nodig is. (Ik hoor hem niet vaak over honger, mocht dat wel zijn dan mag hij altijd een boterham ofzo extra eten)

14. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw

3 gram op 100 gram is niet veel vezels hoor.
    Dit zou misschien wel een optie kunnen zijn

Holie Crunchy muesli chocolate #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi516885

21 gram vezels per 100 gram

15. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    oh in mijn hoofd zat 11gram vezels, maar zie nu dat deze er 7 hebben. Bedankt voor de tip:)

Deel Deze Pagina