Weer een boeken vraag

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Q is behoorlijk kieskeurig in wat ze wil lezen. Het lezen zelf vindt ze super leuk, daar ligt het niet aan, maar boeken vinden die ze ook graag wíl lezen is moeilijker. Nu heb ik nog 2 boeken gereserveerd bij de bibliotheek, dan heeft ze alle Dolfje Weerwolfje boeken gelezen. We moeten dus op zoek naar een nieuwe serie.
    Van 'de Leeuwenkuil' heeft ze er 1 gelezen, die vindt ze leuk maar hier zijn maar een paar boeken van. Dat heeft dus niet veel nut.
    'Het geheim' vindt ze ook leuk, dus hier kan ze er nog een paar van lezen.

Nu vroeg ik me af of de volgende boeken echt te eng zijn of dat het wel mee valt:

De griezelbus, is vanaf 10 jaar, maar de leeuwenkuil vanaf 9 jaar en dat is ook niet echt eng. Maakt dit jaar verschil veel uit?

Kippenvel junior, ik was begonnen met voorlezen uit een 'normaal' kippenvel boek maar ben hiermee gestopt omdat ik het niet geschikt vond. Q vindt het zelf echter super leuk. Dus ik vroeg me af of er iemand iets over de junior variant kan vertellen.

Harry Potter, ik hoorde dat er 1 of meer van de Harry Potter serie zijn die niet eng zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en welke boeken zijn dan aan te raden?

Boeken als 'de waanzinnige boomhut' vindt ze echt niet leuk omdat hier veel te veel plaatjes in staan. Er mogen wel wat plaatjes in de boeken staan, maar niet te veel 'ik vind het veel leuker om er zelf iets bij te verzinnen'.

2. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Mijn dochter van 9 leest alles wat los en vastzit
    Zij heeft de hele harry potter serie gelezen en vondt ze niet eng. Zij is nu bezig met de madeliefserie van guus kuijer.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar wanneer heeft ze die boeken gelezen? Jouw dochter is 2,5 jaar ouder dan de dochter van TS ;)

Ik lees even mee, dochter is bezig met de Dolfje weerwolfje boeken, daar is ze nog wel even zoet mee. Ik vind Dolfje weerwolfje trouwens ook best eng soms (een half jaar geleden ging ze als je alleen het woord weerwolf noemde al huilen ;)) maar dochter vindt het nu wel helemaal geweldig :)

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn zoon was 6,5 toen hij deel 1 van Harry Potter heeft gelezen, hij vond het helemaal niet eng..
    Sindsdien is ie verslaafd aan HP haha, deel 2 en 3 heeft ie gelezen toen ie net 7was.
    Ook alle 3 films gezien, en we zijn naar HP Exhebition geweest. Dat was het toppunt van het jaar.
    Verder mag van ons nog niet, we hebben afgesproken dat ie deel 4 mag lezen met 9jaar.

Hij vindt de boeken van Roald Dahl ook geweldig, en Geronimo Stilton (dat is wel met plaatjes)

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, Roahld Dahl is leuk, veel keuze ook en niet eng, gewoon grappig.

De boeken van 'Lieke' zijn ook leuk voor die leeftijd. Tenminste niet van die puberale meisjesboeken met zaken waar ze zich nog helemaal niet bezig hoeven te houden.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon leest informatieve boeken tegenwoordig, over katten, over lichaam, aarde, geschiedenis om te leren. hij zat ook wekenlang aan Bosatlas. ik probeer zijn aandacht te trekken voor poezie(voor kinderen, je hebt verschillende niveaus).misschien ook een idee?

7. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Series die mijn dochter op die leeftijd leuk vond waren
    Heksje Lilly
    Het vrolijke dierenhotel
    Het magische dierenbos
    Mijn hamster is een...
    Superjuffie
    En vooral veel Geronimo Stilton maar daar staan heel veel plaatjes in dus niet vind jouw dochter waarschijnlijk niet leuk dan.

Harry Potter, de eerste delen kunnen inderdaad wel maar ze worden na boek 3 toch wel voor een wat oudere doelgroep.
    De Kippenvel en griezelbus boeken ben ik niet bekend mee.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Informatieve boeken leest ze vooral overdag, maar niet 's avonds in bed. De verschillende insider boeken zijn daarvan favoriet, voor haar verjaardag heeft ze Egypte gevraagd.

De Harry Potter boeken, staat daar ook op welk deel het is? Wanneer ik zoek op de site van de bibliotheek krijg ik alleen maar titels zonder deel ... erbij.

Stilton heeft ze een paar keer geprobeerd maar daar komt ze op de een of andere manier niet doorheen. Superjuffie en Mees Kees heeft ze 1 boek van gelezen maar dat was het ook niet. Heksje Lilly vindt ze niet leuk (wat op zich raar is omdat ze vorig jaar wel alle Foeksia boeken heeft gelezen). Dus zoals al genoemd, lastig...

9. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    'De brief voor de koning' en andere boeken van Tonke Dragt zijn leuk maar misschien meer geschikt voor oudere kinderen.

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Deel 1 = de steen der wijzen
    Deel 2 = de geheime kamer
    Deel 3 = de gevangene van aszkaban

Mijn zoon heeft het niet van een vreemde haha

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier vindt dochter Heksje Lilly ook heel leuk. Griezelbus lezen we nu uit voor en die vindt ze best spannend. Foeksia vindt ze ook leuk, net zoals alle boeken van Paul van Loon.
    Harry Potter wachten we nog mee, want ze is best gevoelig aangelegd.
    Super Juffie schijnt ook leuk te zijn.

12. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Mijn dochter was bijna 7 toen ze met de serie begon

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Super, dank je!
    Ik zal ze zelf ook maar eens gaan lezen, weet ik ook waar het over gaat.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Op die leeftijd en nu is hier favoriet:
    - foeksia
    - heksje lilly
    - superjuffie
    - tommie en lotje
    - vos en haas

15. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik kan me nog herinneren dat ik op die leeftijd helemaal weg was van de boekenserie van "de babysittersclub" waren wel 50 boeken van (misschien zelfs meer). Elke week haalde mijn moeder nieuwe delen bij de bieb.
    If ze nog te krijgen zijn en of ze nog van deze tijd zijn weet ik ook niet maar oh wat waren die boeken leuk!

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Die staan hier ook in de kast ja (onee in een doos op zolder, de hele serie + extra's) - maar ik las ze met 9/10 jaar volgens mij.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Oooo ja die vond ik ook superleuk!

18. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    De serie van De Boze Heks?

Mijn dochter is juist verslingerd aan Geronimo Stilton. Ze is 7 jaar en leest alles wat ze wil en is zelf heel duidelijk in wat ze eventueel eng vindt of toch nog wat moeilijk.
    Ze heeft al heel wat series helemaal doorgewerkt, ik zal ook een snaar die van Harry Potter gaan kijken (de eerste paar delen dan wel, de latere paar vind ik absoluut qua leeftijd nog niet geschikt).

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Foeksia heeft ze vorig jaar allemaal al gelezen, Heksje Lilly vindt ze niks (daar wil ze niet eens aan beginnen 'ik vind de titel al stom'), superjuffie heeft ze er een van gelezen en vindt ze niet leuk. Vos en Haas vorig jaar ook een boek van gelezen maar dat vond ze ook niks.

Ze wil echt in het verhaal kunnen duiken ofzo. Wanneer er in een boek iets staat wat iets van daarvoor tegenspreekt wil ze het liefst het boek weg leggen en niet meer verder lezen.. Boeken die heel dun zijn (zoals foeksia) hebben geen nut en zijn ook wel echt te makkelijk nu. Op school mag ze ook alles lezen, behalve de boeken van de bovenbouw maar dat heeft als reden dat die over hele andere onderwerpen gaan dan waar zij nu mee bezig zijn.
    Dit was dan ook de reden dat ik juist naar de genoemde boeken vroeg.

20. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Onze dochter is nu geronimo stilton aan het lezen van fantasia, dat vind ze erg leuk. Ze is nu ruim 7.5 jaar.

Deel Deze Pagina