Hoe gaan jullie om met snoep/koek/fastfood etc.?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Doritos, 3 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kameleonn

Kameleonn Actief lid

14 jul 2018
    306
    297
    63
    Ik ben nog zwanger, dus misschien geen recht van spreken;). Maarrr ik ben wel van plan om niet zo moeilijk te worden met voeding. Ik vind het tegenwoordig allemaal zo overdreven. Beide kanten hoor, maar vooral de gezonde kant is aan het doorslaan. Zo snap ik ook niet waarom zoet broodbeleg niet mag, kaas/worst etc. is toch ook ongezond?

Maar ik zeg, misschien geen recht van spreken:p.

Adrianna vindt dit leuk.
  2. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    's Ochtends mogen ze van mij een paar snoepjes of een koekje als tussendoortje. ' s Middags fruit als tussendoortje. 1x per dag mogen ze ongezond beleg op hun brood. Ze drinken kc siroop, water en melk. Af en toe spa met een smaakje. Chips heb ik haast nooit in huis, heel af en toe vragen ze erom. Als ik dan boodschappen ga doen, neem ik een klein zakje voor ze mee. Maar meestal vragen ze er dus niet om.

1x per week eten we patat, daar eten we dan wel groenten bij.

Toetje mogen ze alleen als ze hun bord leeg hebben.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik ben vrij soepel denk ik. Door de week is het vrij basic en in het weekend wat meer wat lekkers
    Beleg is wel altijd hartig, hagelslag etc alleen voor de lekker en af en toe. Toetjes is yoghurt en in het weekend wat lekkers. Verder eet ze wel gewoon fastfood mee, ik denk 1 keer in de week zoals pizza, patat etc.
    Ze krijgt fruit en een keer een koekje op een dag. Daarnaast vaak nog tomaatjes en komkommer.
    Snoep heb ik zelf ook nooit maar bij overgroot oma krijgt ze genoeg te snaaien. Dat vind ik ook niet erg, wij komen daar 1 keer per maand gemiddeld. Het woord snoep kent ze wel erg goed, door oma haha.
    Drinken is water en melk ochtend/lunch. In het weekend wel eens groene ijsthee of een pakje drinken.
    Chips heb ik wel in huis maar meer voor ons in de avond dus dat gaat dan pas open en dan slaapt ze.
    Kortom ik denk een goede balans, en het weekend toch wat specialer maken. Vroeger zat ik ook met een zakje chips en cola voor de tv op zaterdag avond, echt wat speciaals.

4. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Nog geen ervaring. Ik wil wel graag het eerste jaar proberen zo weinig mogelijk troep aan te bieden.

De andere kleinkinderen van mijn schoonouders noemen mijn schoonvader opa snoepie dus dat word wat. :p

pietje1987 vindt dit leuk.
  5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Op dit moment te slecht naar mijn idee. We zijn ons huis aan het opknappen en gebruiken teveel zoethoudertjes en te weinig energie over om elke dag gezond te koken. We leven deels op voedsel wat houdbaar is zodat we wat klus werk af krijgen i.p.v. elke keer naar de super hoeven.

Qua beleg geef ik vaak hartig en mijn vriend die minder vaak bij de maaltijden is zoet. Hij geeft ze op zijn beurt de dagelijkse hoeveelheid fruit die de kinderen benoemen als snoep.

Normaal is het de bedoeling om 6 dagen per week gezond te koken en 1 dag soep, pizza of ovenfriet te doen.

Af en toe maak ik zo n snack schaaltje met groentes, vis en een dip.

Het eerste jaar krijgen ze geen snoep en het tweede jaar heel sporadisch, zo n 1x per 2 weken.

6. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Redelijk makkelijk. We eten nog wel eens een frietje en dan krijgt V. dat ook. Wel maak ik dat meestal met vlees en groente.
    Snoepje of koekje op zijn tijd vind ik ook geen probleem, wel wil ik dat hij eerst fruit gehad heeft. Met regelmaat krijgt hij ook wel een stuk komkommer ipv een koekje en dat eet hij ook.
    Water en thee drinkt hij niet zo denderend dus hij krijgt mij slappe limonade, de 0% variant van carvan cevitam.
    Voor zijn eerste jaar had hij wel pizza/friet/Nutella ed op maar daarentegen eet hij net zo lief broccoli en snoeptomaatjes. Balans is the key ;)

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ik ben niet heel moeilijk volgens mij. Gewoon met mate en een goed balans.

Bijna elke dag krijgen de kinderen wel iets lekkers zoals een koekje of rozijntjes. Maar er wordt ook elke dag fruit en rauwkost gegeten.

Nu in de zomer en met vakantie ben ik wel iets makkelijker. We borrelen meer, gaan vaker ergens lunchen en zijn vaker weg van huis. Dus vaker wat chips, een (water)ijsje of drinken zoals fristi.

Snoep en zoet broodbeleg hebben we eigenlijk nooit in huis. Netzoals toetjes. Ook fastfood eten we eigenlijk nooit. Qua drinken is het hier vooral thee, water, melk en roosvicee.

Ik had vroeger een hekel aan vriendinnetjes die helemaal losgingen bij mij thuis met snoepen omdat ik vroeger wel gewoon dingen mocht en zij thuis absoluut niks kregen. En ook op mijn werk pik ik gelijk de kinderen eruit die thuis weinig krijgen als er bijvoorbeeld een traktatie is. Dat wil ik echt voorkomen bij mijn kinderen.

8. Tienn

Tienn Niet meer actief

Snap ik ook nog steeds niet hoor:roflmao:. Jammer dat er geen antwoord op komt.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Dat snap ik ook nooit. Hier op de crèche moesten ze eerst een boterham met smeerkaas of smeerworst voor ze een boterham met jam mochten. Heb ze maar snel uitgelegd dat smeerkaas/worst in elk geval niet beter is (waarmee ik niet zeg dat jam zo gezond is, maar smeerkaas is zulke troep).

Tienn vindt dit leuk.
  10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Niet moeilijk, maar ook niet heel makkelijk.

Ik laat in de weekenden en in de vakantie makkelijk dingen doe als een ijsje, een extra koekje, etc. Maar de basis is bij ons drie gezonde maaltijden per dag. Brood: eerst hartig beleg, en dan evt. zoet. Tussendoor: fruit of rauwkost, incidenteel chips of popcorn. Qua drinken krijgen ze water, melk, heel soms Fristi of Chocomel en fruitsap/diksap. Snoep heb ik bijna nooit in huis en als ze dat meekrijgen van een feestje ofzo mogen ze dat gewoon opeten.

We eten nooit fastfood, friet is hier onderdeel van de maaltijd.

11. Tienn

Tienn Niet meer actief

Raar zo'n beleido_O. Volgens mij maak je zoet broodbeleg zo ook heel speciaal, terwijl het gewoon broodbeleg is.

chrystel73 en suus1983 vinden dit leuk.
  12. Doritos

Doritos Lid

2 jul 2017
    88
    111
    33
    Vrouw
    Bedankt voor de antwoorden! Zit wel wat verschil in:).

Dan ook even van mij de vraag: gaan kinderen dat zoete broodbeleg niet als bijzonder zien? Natuurlijk heb je dat al snel met iets wat af en toe mag.

13. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik ben heel makkelijk, maar alles natuurlijk met mate .

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Waarom is het bijzonder als je eerst een boterham eet met gezond beleg (geen smeerkaas, smeerworst of charcuterie behalve ham), en dan nog een boterham met wat zoets?

Ik koop hier trouwens geen chocopasta, maar wel vruchtenspreads. Is net zo lekker als gewone jam en er zit toch minder suiker in. Of ik maak zelf jam.

Ik eet zelf graag hagelslag, dus dat krijgen ze ook wel regelmatig. Maar dan meer boter dan hagelslag ;)

Mijn jongste van een jaar begint nu pas brood lekker te vinden. Ik geef haar dus regelmatig bruin brood met niks, of met een beetje boter, of een geplette avocado. Er is helemaal geen noodzaak zo'n jong kind al van alles te geven.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Het is al vaker uitgelegd hoor. Met zoet beleg is niet per se iets mis. Maar wel om pasta of hagelslag aan een baby van 9 maanden te geven. Ze kennen het helemaal niet, wat voegt het toe. Geef dan stroop of fruitpasta. Ook zoet maar met nuttige stoffen erin. Een kleuter of ouder kind kan prima een boterham met pasta eten als er ook andere dingen gegeten worden. Het is gewoon een feit dat kinderen (en ook volwassenen) te veel suiker binnen krijgen. Met 1 snoepje of koekje per dag en soms wat extra's is helemaal niks mis. Maar als je kijkt wat kinderen ongemerkt aan suiker binnen krijgen is dat enorm veel (broodbeleg, sauzen, drinken etc) dus is het goed daar kritisch naar te kijken.
    Kook je alles vers en eten ze nooit een koekje of snoepje en drinken ze enkel water dan kun je wat extra zoetigheid op brood geven als je dat nodig vindt. Een kwestie van balans.

En een goede basis is heel belangrijk. Bewezen is dat kinderen een voorkeur voor zoet hebben (met uitzonderingen) daarom is het slim om baby's daar zo min mogelijk kennis mee te maken. In fles en borstvoeding ontkom je er niet aan maar een boterham met hagelslag is onnodig en er zijn nog veel meer dingen die lekker zijn.

Liekje81, Nescio en Riverdale87 vinden dit leuk.
  16. maliro

maliro Niet meer actief

Ik ben niet moeilijk, mijn kinderen wel

Mijn zoon lust bijna alles maar eet alleen goed als de mensen om hem heen ook goed eten (dan heb ik het met name over de warme maaltijd. Brood heeft hij geen problemen mee). Doordeweeks krijgen ze sochtends fruit als tussendoortje. Smiddags wisselt het, fruit, kaakje, kaas oid

Mijn dochter is een drama-eter. Ze eet sochtends 1 beschuitje. Beleg kan me niet schelen, ik ben überhaupt blij dat ze eet. Brood houdt ze niet van en ze heeft onlangs besloten dat ze dat niet meer eet. Ze heeft dus een poos haar lunch overgeslagen en echt honger gehad. Maar ik heb haar niet wat anders aangeboden (vanwege haar relatie met eten en ook omdat eten niet wordt ingezet als manipulatie). Gisteren heb ik een wit brood uit de vriezer gehaald en dat eet ze wel. Ik ben dus erg benieuwd wat ze doet als ze moeten weer bruin brood krijgt.
    Avondeten slaat dochter vaak over. Ze weigert aan alle kanten en ik ga de strijd niet (meer) aan. Wil je niet eten, dan niet maar je krijgt niet wat anders en ik wil geen geklaag over honger. Toetje neemt ze dan vaak wel. Maar als zij niet eet doet mn zoon dat ook niet meer. Best lastig.
    Op vrijdag eten we pizza (1 diepvriespizza delen we met zn 3en), dat gaat bij beide kids goed.
    Zoon houdt ook van pannenkoeken en patat, dochter niet.

17. Tienn

Tienn Niet meer actief

Ik vond het hier niet duidelijk uitgelegd waarom men alleen hartig op brood geeft en in het weekend zoet, maar dat kan aan mij liggen. Daarbij vraag ik me af..kaas/worst is toch ook niet echt gezond? Wat valt onder hartig? Met pasta of hagelslag aan een baby van 9 maanden geven is natuurlijk ook niks mis. Het voegt niks toe, maar dat is met zoveel dingen in het leven. Ik denk dat die balans bij iedereen anders ligt. Ik kook niet alles vers, ze drinken niet alleen water, eten koek en snoep en krijgen zoetigheid op brood. Net als hartig, hier valt alles gewoon onder de noemer broodbeleg.

Ik zie geen kwaad in een baby iets van suiker geven, aangezien ze die voorkeur toch al hebben. Een broodje hagelslag of wat dan ook is dan niet erg.

18. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Mijn kinderen zijn nu 1,5 en 2,5. Op brood mogen ze qua zoet jam of hagelslag. Hagelslag wel alleen in het weekend omdat dat anders echt elke boterham gegeten word ;) Verder eten ze zuivelspread, vegetarische smeerworst (dikke hit), humus, avocado, kipfilet etc. Er is een vast snoepmoment in de middag na de slaapjes, dan krijgen ze van mij een koekje of een ijsje of andere snack. Met dit warme weer krijgen ze elke dag wel een waterijsje. Als we in de stad zijn of naar de markt gaan krijgen ze van mij ipv het fruitmoment in de ochtend een krentenbol, kaasstengel of croissantje, maar dan probeer ik in de middag wel rauwkost te geven ipv dan ook weer een snoepje, maar het is ook vaak genoeg 'dubbelop'. Echt snoepjes wat je in het snoepschap kunt kopen (tumtums, smarties etc) halen we nooit in huis. Als ze het krijgen mogen ze het van mij opeten.

Ik vind het wel belangrijk om de opa's en oma's mee te geven dat de kinderen geen leukere dag hebben door ze ook nog vol te stoppen met ijs en koek etc. Als ze een leuk uitstapje gaan doen is dat leuk genoeg, en hoeft dat van mij niet nog eens afgetopt te worden met allemaal snoep en snacks. Het maakt de kinderen echt helemaal niks uit nl.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Er is zoveel meer dan kaas of worst natuurlijk. Je hebt vruchtenspreads waar weinig tot geen suiker in zit, je kan avocado op brood geven, of een dun laagje roomkaas (dus geen smeerkaas) met rauwkost, ik noem maar wat. Er is echt wel meer mogelijk qua beleg dan de obligate boterham met kaas en (smeer)worst en zoete varianten.

Kinderen kunnen een voorkeur hebben voor zoet, maar een baby heeft toch niks aan hagelslag? Waarom moeten ze dat dan al kennen, als ze nog 100 jaar brood met hagelslag kunnen eten? Ik zie echt het punt niet. Mijn jongste is dolgelukkig met een broodje met een dun laagje roomboter of wat geplette avocado. Heerlijk toch. Er is genoeg tijd om te proeven van brood met hagelslag. Over een paar jaar.

20. Tienn

Tienn Niet meer actief

Ah ja kijk, dat eten we hier niet;).

Een baby heeft er niks aan, dat klopt:). Waarom? Gewoon omdat het kan, omdat het broodbeleg is. Ik zie het punt ook niet:p of je het nu geeft of met 4 jaar, maakt niks uit:).

Deel Deze Pagina