Hoe aandacht verdelen tussen pasgeborene en oudere kids?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door julia80, 16 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Ruim twee weken geleden ben ik bevallen van onze derde. Mijn man is sinds gisteren aan het werk en het is best lastig nu om de aandacht verdelen tussen de drie kinderen. Op zich gaat het best goed al met de kleine man, maar in de praktijk ben ik ruim een half uur aan het voeden, dan bijvoorbeeld een poepbroek of even omkleden, dan mag hij even spelen en daar mogen de kinderen erbij. Lastige is dat hij niet makkelijk zelf in slaap valt, dus dan moet ik hem op de arm in slaap wiegen en na een minuut of 20 kan ik hem overleggen maar als het tegenzit wordt hij dan weer wakker. In dat laatste geval ben ik dan al lang met hem bezig en al die tijd krijgen de ouderen natuurlijk niet veel aandacht van me.
    Misschien is in de draagzak doen een optie, alhoewel hij nog een beetje klein daarvoor is. Of misschien is het gewoon even accepteren dat ze oudere kinderen minder aandacht van me krijgen. Hoe deden jullie dat ? @Jackie87 jij zit natuurlijk in precies het zelfde schuitje

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gefeliciteerd met de kleine aanwinst.

Draagdoek was hier dan de optie. Wij deden dat vanaf de geboorte.

Of je kleintje in de wandelwagen te slapen leggen en veel naar buiten.

Komt wel goed hoor, het is alleen even aanpassen.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ja ik zit in precies hetzelfde schuitje :)
    Vanaf morgen moet ik het ook alleen doen met 3 Kids.
    Ik heb een draagzak (tula free to grow), deze kan vanaf de geboorte. Het is echt een hele fijne draagzak en makkelijk te gebruiken. Hij is wel prijzig helaas.
    Hoe ik het doe is: baby voeden, verschonen en rechtop houden ivm boeren en spugen. Als de baby in slaap valt leg ik haar over in de box. Slaapt ze niet, dan gaat ze in de draagzak.
    Ik vind het best pittig, dat wel. Met name omdat mijn peuter zo ontzettend dwars is. Hij luistert niet, schopt zijn zus, maakt dingen kapot etc. Dit deed hij al voor de geboorte van zijn zusje, maar nu neemt hij vaker zijn kans als ik aan het voeden ben en dus geen kant op kan:rolleyes:

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mini heeft erg veel tijd in de draagdoek doorgebracht. Ze had ook ontzettend veel last van krampjes dus wegleggen was sowieso geen optie. In het begin dus geaccepteerd dat het gewoon eigenlijk allemaal niet gaat zoals je eigenlijk zou willen. Iedereen moet een beetje inschikken en dat gaat soms moeilijk. Tegelijkertijd werd ik steeds handiger en makkelijker. Ik werd erg goed in voeden en voorlezen tegelijkertijd. Dat gaf heel veel rust omdat je aandacht kan geven aan de grotere kinderen terwijl mini ook niet tekort komt. En ik kon ook prima voeden terwijl mini in de draagdoek zat, erg handig op pad. En niemand die een stukje borst ziet, dus niemand kan er iets over zeggen;)
    Maar geef jezelf ook gewoon wat tijd, dan zit er iemand wat langer voor de tv of huilt de baby wat langer dan gewenst. Je hebt maar twee handen en dus houdt het soms even op.

5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Dank voor jullie reacties!
    @Shakes ja gaat zeker goed komen
    @Jackie87 ik wil het ongeveer vergelijkbaar aanpakken zoals jij. Ik heb op zich ook wel een draagzak al, alhoewel ik die liever pas over een paar weken gebruik, lijkt me misschien toch iets beter voor de rug. Wel vervelend dat je zoontje af en toe lastig doet. Wel heel toevallig dat wij precies in dezelfde situatie nu zitten, hopelijk vinden we wat steun bij elkaar in de komende weken Haha
    @femkes je hebt helemaal gelijk, het hoort er gewoon een beetje bij dat het in begin allemaal niet volgens het boekje loopt. Ik had voor vandaag gevraagd of mijn zusje een aantal uur met de grote twee op pad kon gaan, naar een leuke activiteit. Maar toen mijn man einde van de dag vrieg wat mijn dochter het leukste van de dag vond zei ze het bellen blazen met mama, dat ik einde van de dag had gedaan... ze missen dus toch wel een beetje quality time met mij en dat is moeilijk te vervangen lijkt het.

Jackie87 vindt dit leuk.
  6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar simpele dingen (zoals bellen blazen) zijn ook quality time. En daarin word je echt handiger na een tijdje. Wij stoeien altijd samen voor het slapen gaan op ons bed. Dat kon ook prima met mini op mijn schouder. Maar dat kon wel pas na een paar weken, daarvoor was ik gewoon niet helemaal stabiel en mini echt te klein. Dus daarvoor vulden we het gewoon anders in. Om en om met man en mij of baby in het wiegje en wij op bed. Dan was mini even stil (want in de buurt en veel entertainment) en kregen de jongens even tijd. Alleen korter dan eerst.
    En ze kunnen ook bijvoorbeeld wat meehelpen met de baby. Een luier verschonen samen terwijl je liedjes zingt is ook heel gezellig. Teentjes tellen terwijl de baby drinkt en daarbij gedichtjes verzinnen. Heel simpel en toch leuk.
    En het is alweer bijna weekend. Ga dan eens samen boodschappen doen zonder baby. Duurt niet lang en kan ook leuk gedaan worden. Samen iets lekkers uitkiezen wat ze dan met papa koken.
    Kinderen hebben minder nodig dan je denkt. Ik snap je gevoel, maar kijk eens naar wat je wel doet IPV te letten op wat minder gaat. Ik denk dat ze echt niet te kort komen!

Jackie87 vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Kun je voeden er voorlezen tegelijk? Ik deed dat wel met het boek bij mijn oudste zoontje op schoot, en dan vertelde ik hem wanneer hij de bladzijdes om moest slaan.

8. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Nog wat dingen die ik kan aanvullen op bovenstaande:

Je kinderen zoveel mogelijk betrekken bij hun broertje, zolang ze dat zelf willen

Reeel zijn, verwachtingsmanagement: je hebt maar zoveel aandacht te verdelen...!

Gun jezelf en je kinderen tijd om te wennen en het samen uit te zoeken! Betrek je kinderen in dit proces.

Al dragend kan je een hooooop met je andere kinderen ondernemen, hier in begin dagelijks uren in de doek. Fijn juist voor je spieren, deden die ook nog wat ;)

Geniet er ook van dat je andere kinderen weer stappen maken in hun ontwikkeling. Ze krijgen ook de kans nu om meer samen te doen en zelfstandiger te worden. Hier heeft het zeker bijgedragen aan hun (goede) band onderling, ze zijn erg goed ingespeeld op elkaar.

9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.123
    113
    Home
    Betrek ze bij dingen zoals in bad doen dat vonb mijn oudste toen erg interessant
    Hij mocht dan kleertjes uitzoeken etc

Ik gaf vaak voeding met de oudste naast mij op de bank met een boekje

10. Juun012

Juun012 Bekend lid

30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Hier in hetzelfde schuitje! Al zie ik dat mijn kinderen jonger zijn. Oudste is 4 en de 2e is 1,5 jr ;) en de jongste ruim 5 weken.
    Ik doe het inmiddels een week of 3 alleen en het is soms even schipperen...
    Het scheelt enorm dat ik gewoon tijdens het voeden met de oudste kan praten en dus op die manier aandacht kan geven. Die van 1,5 jr vind ik meer een uitdaging:rolleyes: Ze is ontzettend ondeugend, wat natuurlijk helemaal bij de leeftijd past, en probeert vanalles uit tijdens het voeden haha. Inmiddels gaat dat wel veel beter! Ik laat haar kleine opdrachtjes uitvoeren, en dat vind ze geweldig:) maar ook boekje lezen tijdens het voeden en de andere keer is ze druk aan het spelen.
    Onze baby is is iets ouder als jou baby, en ik vind dat echt al verschil maken! In slaap komen gaat beter, voor voedingen komt hij nu redelijk op vaste tijden etc etc. Hierdoor kan ik de aandacht gewoon beter verdelen. Als ik weet dat hij om 10u voor voeding komt, krijgen de andere 2 daarvoor even wat meer aandacht. Zorg ik dat ze wat te drinken/eten hebben en ikzelf koffie:p, dan is iedereen even verzadigd en dat scheelt veel.

En ook ik gebruik de draagzak vanaf de geboorte! Maar aan de andere kant, het is even niet anders. Ik blijf ook gerust thuis zodat ze allemaal rustig kunnen slapen.
    Je moet maar denken, de 1e 3 maand zijn het meest pittig!Althans dat heb ik wel zo ervaren

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Dank voor alle reacties! Jullie hebben helemaal gelijk, vanochtend ben ik de hele ochtend alleen met ze geweest en hoewel de baby een moeilijke dag had ging het met de andere kinderen heel goed! Inmiddels kan ik ook gewoon voeden en met de kinderen aan tafel kleien of een puzzel maken en ondertussen met één hand nog helpen met iets. Ook in de draagzak doe ik regelmatig nu, want plat liggen gaat niet altijd goed helaas. En inderdaad ze hebben minder nodig dan je denkt, vanaf volgende week beginnen de scholen weer en is er wat meer uitdaging en ritme ook voor de kinderen.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dat multitasken tijdens het voeden word je op een gegeven moment heel handig in. En als je baby wat ouder is, is het voeden ook in 10 minuten gedaan. Dat scheelt ook.

13. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Mijn jongste is net 1 daarboven heeft ze een zus van net 5 en een grote broer van 6. Vorig jaar zat ik in het zelfde schuitje.

Ik heb wel een draagdoek maar nooit binnenshuis gebruikt omdat ik daar mezelf en de kleine niet aan wou wennen. Ik had haar prima vast met 1 arm en met die ander en een voet kun je meer als je denkt. Aandacht zit hem vooral in de kleine dingen.

Het benoemen van de gebruikte kleuren in een kleurplaat, benoemen wat ze getekend hebben. Echt luisteren als er wat gezegd of gevraagd word. Even een knuffel en een kus. Elke dag probeerde (en nog steeds) ik om even een momentje te hebben met elk kind apart. En al is dat naar 5 minuutjes!

En ze idd betrekken bij het geen je doet met de baby. En nu nog!

Lekker genieten van je kids en zeker nu ze nog zo klein zijn!

Deel Deze Pagina