Te veel voeding en de gevolgen daarvan..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pomm, 2 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    #1 Pomm, 2 aug 2015
    Laatst bewerkt: 2 aug 2015
    Door mijn eigen toedoen (niet bewust) heb ik last van overproductie (vaak kleine beetjes gekolfd i.v.m. stuwing). Nu heeft mijn zoontje last van alle gevolgen daarvan. Onrustig drinken, groene spuitluiers, krampen, etc. Voor mij is het ook niet prettig, steeds volle borsten en zoon die niet rustig kan drinken aan de borst.

Snachts gaat het goed, terwijl ze dan het volst zijn. In de ochtend en avond gaat het wat minder, zodra hij een paar minuten drinkt (achterelkaar klokt) dan laat hij de tepel los omdat het dan te hard gaat.

Nu heb ik 3 dagen geleden en gister ochtend mijn borsten ''gereset'' en advies blokvoeden opgevolgd. De dagen dat ik ze heb ''gereset'' gaat het drinken goed en verloopt normaal. (wat een verademing voor beide) maar nu zijn we weer een dag verder en ik loop weer met volle borsten en zoon die onrustig drinkt.

Hij heeft veel groene spuitluiers, soms een mosterd gele luier tussendoor maar meestal groen. Daarbij ook veel krampjes.

De voedingen die onrustig verlopen onderbreek ik, kolf dan af en geef per fles.

Wat kan ik nu het best doen? Ik overweeg om morgen naar een LK te bellen voor advies. Hij groeit goed verder, was na 4 weken een kilo boven zijn geboortegewicht.

Voor iemand herkenbaar?

Mijn oudste heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven, bij hem was de productie normaal.

2. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb ook aardige overproductie gehad, nu is het wel beter in evenwicht. Eerste weken heeft hij erg last gehad van krampjes van teveel melk en verslikte zich in snelle tsr, veel spugen. In 6 weken 2 kg boven geboortegewicht... ;)
    Wat hier hielp was de voedingshouding, tegen zwaartekracht in. Ik meer liggend, hij meer overeind, bv fonteinhouding; ik op mn rug en hij op knietjes ernaast. Verder voed ik vanaf de kraamweek al maar 1 kant per keer. Blokvoeden helpt ook inderdaad. Met 6 weken ben ik speentje gaan geven, dit hielp goed omdat hij vanwege zoveel melk bij mij niet zuigbehoefte kan voldoen. Met 5 minuten heeft hij zn buik al vol...
    Je kan proberen je tsr weg te laten lopen en dan terug aanleggen, ik heb dat zelf niet gedaan maar hoor het vaak als advies voorbij komen. Inmiddels kan hij hier nu prima met snelle melkstroom omgaan.
    Ik heb van lk toen advies gekregen saliethee te proberen om productie wat te remmen, maar heb dit uiteindelijk toch niet gedurfd want schijnt best heftig te kunnen werken.
    Lk bellen om te overleggen is altijd goed idee denk ik, vond het wel fijn toen dat ze even met me meedacht en allerlei dips had.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Volgens mij zijn die krampjes en luiers heel normaal hoor. Normaal gesproken zit de piek van de krampjes rond de 6 / 8 weken, dus je hebt nog wel even.

4. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Hoi!
    Wat een herkenbaar verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat mijn zoontje ook veel klachten heeft gehad door mijn teveel aan voeding. Ik zou zeker een lactatiekundige inschakelen. Dat zijn toch de experts. Mij heeft het goed geholpen. Mijn zoontje is nu 18 weken en inmiddels heb ik het redelijk onder controle. Doorzetten! Het wordt echt beter als je kindje sterker wordt.
    Als ik kolf, doe ik dat met de hand. Dat stimuleert het minst. Ik heb nog steeds in de ochtend last van stuwing en als dat te erg is kolf ik dus met de hand een beetje af. Ik merk ook aan mijn zoontje wanner de TSR te heftig is. Dan 'koppel' ik hem even af en laat het in een doekje weglopen.
    Verder neem ik nog steeds een homeopathisch middel om de productie een beetje onder comtrole te houden. Dat heet phytolacca decandra D6 (van VSM). Dit gebruik ik op advies van de lactatiekundige. Voor mij werkt dit middel heel goed em het is helemaal veilig voor je kindje. Het is wel een beetje uitproberen hoeveel je ervan moet nemen. Dat merk je snel genoeg.

Heel veel succes! Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Als je nog vragen hebt stel ze gerust. Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet! De ideale situatie zal ik nooit bereiken, maar mijn zoontje krijgt nog steeds fulltime mammamelk en doet het daar super goed op! (geboren met 34 weken, 2740 gram en nu 18 weken en bijna 8 kilo :)

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik ga straks ook weer bv proberen maar moet het nu even vragen... wat houd blok voeden in? Zie het vaker staan. Lees het nu weer ;)

6. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Dat is dat je in een periode van 3 of evt 4 uur steeds als je baby wil drinken dezelfde borst aanbiedt ipv afwisselen. Doordat je dan de leegste borst geeft, wordt de productie geremd en krijgt je baby ook wat rustiger en vettere melk.

7. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Oke, maar na die 3a 4 uur bied je wel weer de andere aan?

Weet ik dat ook weer ;)

8. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ja klopt. Als je kindje wat ouder wordt en meer uur tussen voedingen laat is het dus niet meer zo van toepassing. Maar in het begin met veel clusteren en regeldagen gaat je productie omhoog door zo vaak aanleggen en steeds van kant wisselen en als je dan al overproductie hebt...

Deel Deze Pagina