hoe gaan we het doen met slapen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Babbelbol, 10 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

optie 1 of 2?

1. optie 1. ouders na kraamtijd naar zolder

2. optie 2. zus bij broer kamer. broer later naar zolder.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Situatie:
    4 slaapkamers waarvan 1 op zolder. zolder is nu computerruimte en opag. Voor de slaapkamer is de wasruimte en ketel. Dus wassen hoor je daar erg goed. De trap heeft open treden.
    Zoon net 4 jaar tzt
    Dochter bijna 2 tzt
    Dochter baby tzt

Hoe zullen we het met slapen doen? Zo'n dilemma..

Ik vind mn zoon nog iets te jong om nu al naar zolder te gwan. Maar over eem jaar kan t wel.

De opties zijn dus:
    Wij (papa en mama) gaan naar zolder. Onze slaapkamer wordt na de kraamtijd babykamer. De kraamtijd slapen wij dus met de baby op deze kamer. Daarna verhuizen wij naar boven.

Zoon en dochter gaan voorlopig samen op een kamer. Zoon verhuist over een tijdje door naar de zolder. Baby op dochters kamer (nu ook babykamer).

2. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Ik twijfel echt enorm :)

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hadden eenzelfde dilemma alleen was onze oudste een jaar ouder dus toen wel gekozen om haar op zolder te laten slapen. Hebben daar een mooie ruime kamer gemaakt met twee bedden (of logeerbed of evt zusje erbij slapen tijdelijk), bureautje en genoeg speelruimte. Nu was de keuze hier verder vrij simpel want zij sliep in het allerkleinste kamertje waar net een hoogslaper, kledingkast en speelgoedbankje in konden, nummer 2 had al een knappe kamer en dat kleine kamertje zou een ideale babykamer zijn (naast onze net opgeknapte kamer met grote kast die nooit op zolder had kunnen staan).

Voor ons dus uiteindelijk heel snel duidelijk geweest hoe het zou worden: oudste naar zolder, haar kamertje de babykamer.

Zou zelf ook kijken wat je op langere termijn handig vind. Ik zag het niet zitten zelf op zolder te liggen terwijl de kinderen alledrie onder ons liggen (vooral de middelste en nu jongste zijn nog weleens wakker s nachts en dan moet je naar beneden of vervelender als ze uit het ledikant zijn en zelf s nachts wakker worden komen ze naar boven of gaan staan roepen in de gang bij het traphek. Had dan liever de oudste boven.

Mijn grootste angst was 'wat als er brand uitbreekt en eentje ligt boven of wij liggen boven en kunnen niet naar beneden':). Ook hierin uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat in onze situatie de oudste boven het veiligst is. Overal hebben we rookmelders, brandblusser en blusdeken op onze etage, vluchtladder op het zolderdak, noodverlichting en belangrijker met de oudste geoefend en besproken wat te doen in noodgevallen. Niet alleen brand, maar ook ander situaties. Klinkt misschien heftig maar voelde voor ons erg goed om afspraken te maken over hoe en wat.

Heel verhaal zo, maar doe wat goed voelt voor jullie.

4. adi

adi Niet meer actief

waarom vind je je zoon te jong?

hier precies dezelfde situatie en mijn zoon slaapt vanaf 20mnd op de zolder. Toen kon ie natuurlijk nog niet zelf van zijn kamer af.
    Maar hij is nu 3,5, kan prima omgaan met een open trap, weet dat de ketel, wasmachine en droger niet voor hem zijn bedoeld. En we hebben een koolmonoxide- en rookmelder zowel boven de ketel, als voor zn deur hangen.

waar ben je precies bang voor bij een 4 jarige? Zo kan ie lekker zijn eigen kamer hebben, en kunnen jullie vlakbij de jongere kindjes slapen.

5. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Mijn zoon zit nu precies in de fase dat hij bang is voor veel. Hij begint te beseffen dat hij alleen kan zijn en dat er gevolgen Itten aan wat hij doet. En dat geeft nu even een hoop angst bij hem. Hij komt iedere nacht/vroege ochtend aan ons bed. En als ik hem vraag wat hij het liefst wil dan wil hij met zn zusje op een kamer. Vandaar.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou de baby zo lang mogelijk lekker bij jou op de kamer laten slapen, en dan over een jaar of zo broer en zus bij elkaar, of zus en zus bij elkaar.
    Ouders op andere verdieping dan jonge kinderen lijkt mij persoonlijk niet veilig. Zolder voorlopig lekker zolder laten, ik vind het persoonlijk juist goed voor kinderen om een kamer te delen.

7. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    @Dirksmama: Ja de baby blijft sowieso 's nachts nog bij ons slapen zolang ze nog nachtvoedingen heeft. Maar overdag leg ik haar vanaf een week of twee op een eigen kamertje als ze dat dan al heeft. Maar hier hebben de kindjes al vanaf een week of 4/5 geen nachtvoedingen meer, dus dan gaan ze snel genoeg naar hun eigen kamertje. Mijn man slaapt heel slecht met een baby op de kamer.

Maar ik wil broer en zus dan nu al bij elkaar laten slapen zodat ze kunnen wennen voordat de baby er is. En mijn oudste naar school moet.

Ik denk dat we het toch zo gaan doen dat broer en zus dit weekend bij elkaar gaan slapen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen!!!

8. Bri

Bri Niet meer actief

Allebei onze kinderen hebben hun kamer één verdieping hoger dan wij. Het is geen zolder, maar ze moeten wel een open trap op en de wasmachine en droger staan ook op die verdieping.

Ik heb er geen enkel probleem mee. Vanaf ongeveer 10 weken oud slapen ze daar. Ik zie niet zo goed waarom je kind te jong zou zijn om op zolder te slapen. Is het gevaarlijk?

9. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    @Bri nee het is niet gevaarlijk hoor, anders zou ik het nooit doen! Maar zoals ik al uitlegde is mijn zoon nu in een fase dat hij nogal angstig is. Dat gaat ook weer over en komt wel goed, maar daarom stellen we het liever uit. En als hij 's nachts moet plassen vind ik het niet zo fijn dat die trap open tredens heeft. Hij kan het best en hoeft eigenlijk nooit te plassen 's nachts maar het voelt niet goed. Ook ben ik bang dat hij t gewoon nog niet durft en dan iedere nacht bij ons ligt ;)

10. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    hoi Babbel juist nog een kindje erbij en de leeftijd van zoon en dochter maakt dat ik denk dat ze graag willend at je dichtbij bent,
    als t bij ons tzt raak zou zijn dan gaan broer en zus op 1 kamer, beeb op broertjes kamer..Tot dat de kids snachts niet meer spoken, nachtmerries hebben en dochter gewoon gewend is op school enzo (want zoon krijgt nog al wat veranderingen voor de kiezen zoals je begrijpt..)
    ik zou dus kiezen voor smaen op 1 kamer, leuk stapelbed ofzo maken of hoekje zodat ze wel een eigen plek hebben. Vaak verminderd dit ook de nachtmerries en angsten...
    Dus als je mij vraagt..
    overigens heb ik geen geschikte zoldertrap dus dat speelt bij ons ook mee dat je niet wil dat dochter van 4 zomaar die trap op komt, is niet vertrouwd...maar dat is ons ding..haha

Succes!

11. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Sum ja geel vergelijkbaar. Zoals pok op Fb stond gaan de apen vrijdag bij elkaar op de kamer proberen! Hihi

12. Seit

Seit Fanatiek lid

12 feb 2011
    1.996
    0
    0
    Geldrop
    Lekker samen op 1 kamer! kei tof voor die 2 :D

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.038
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou je zoontje naar de zolder doen..
    Vind hem er oud genoeg voor, ondanks de angsten.
    Even de trap op en je bent zo bij hem!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen delen al jaren een kamer, vinden ze gezellig. De andere kamer gebruiken ze om te spelen, studeren etc.

Toen ze klein waren hadden we gewoon een familiebed: sliep veel lekkerder! (en geen gedoe over babykamers: ze kregen een eigen bed toen ze er om vroegen :))

15. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Gekozen voor optie 2. Zelf ook gedaan en nu slapen ze samen op een kamer. Gaat hartstikke goed. Jongste dochter slaapt zelfs beter, ze voelt zich minder alleen. Voorheen ging ze soms al vroeg op haar kamertje of de gang scharrelen. Nu ze bij haar grote zus ligt niet meer.

Wij hebben zelfs twee slaapkamers op zolder. En een daarvan is nu een speelkamer.

16. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    @Dirksmama: Oh heerlijk. Helaas wil mijn man dat niet ;)

Oh nee samen op een kamer is prima hoor!! Ik zie het ook niet als iets negatiefs. Maar we hebben die extra optie dus dat zit ook in je hoofd :)

17. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Zo ik heb net met mn zoon en dochtertje haar nieuwe bedje opgemaakt op zoons kamer. Ze kroop er meteen in! hihi. Samen haar knuffeltjes er in gelegd. Toen even een boterhammetje gegeten en toen mocht ze naar bedje. Even dikke tranen maar na een minuutje was t stil. Toen wat gestommel en nu is het echt al een poosje stil ♥ Ik ben benieuwd! Ook naar vanavond als broer er bij ligt! Moet ik ze dan tegelijkertijd naar bed brengen? Normaal gaat dochter een half uur eerder omdat ze nog wel eens kan praten en lawaaien voor ze slaapt... of meteen samen?

18. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    Zo! De eerste nacht ging niet goed, toen hebben we ze samen naar bed gebracht. Maar de tweede en derde nacht hebben we eerst mn dochtertje en daarna mijn zoon naar bed gebracht en dat gaat super! 's middags slapen gaat al vanaf het begin erg goed! Ik ben zo blij!
    Nu nog zoonlief uit mijn bed bannen om 5:00.. dan komt hij aangetrippeld en kruipt tussen ons in...

19. Babbelbol

Babbelbol Fanatiek lid

17 jan 2012
    4.226
    0
    0
    #19 Babbelbol, 15 apr 2013
    Laatst bewerkt: 15 apr 2013
    Oeps verkeerde topic

Deel Deze Pagina