Hier gaat 't precies hetzelfde. Bij mijn ouders thuis vroeger ook. Maar voordat we in dit dorp woonden, woonden we in een stad en daar was 't toch wel anders. Hier komt trouwens ook altijd iedereen achterom, das volgens mij ook echt iets dorps.
ja wij zijn ook zo gastvrij alleen was t op t laatst zo dat als we 1 minuut samen lekker wilde zitten de buurjongen alweer voor de deur stond toen heb ik vriendelijk verzocht ofdat hij dat niet IEDERE avond wil doen want we hadden geen moment meer samen
Toen ik nog op kamers woonde was ik zeker wel zo gastvrij maar ik heb ADD en nu ik verantwoordelijkheid heb voor man, dochter en huis kan ik hier niet zo goed meer tegen. Iedereen is altijd welkom(na aangekondigd te zijn en mits ik weet dat ik ze ook de deur weer uit kan sturen) Soms vind ik het wel jammer dat ik niet meer zo losjes ben als vroeger maar anderzijds is het wel prima zo!
het is niet raar, maar voor mij hoeft het niet, Wij hebben leuke buren die zomaar binnen vallen,en wij bij hun, en ook gewoon achterthuis dingen pakken enzo, vrienden pakken hier zelf gewoon hun drinken, maar bij een ander buiten bij mijn ouders thuis om zou ik zelf geen drinken pakken. maar dat zomaar mee eten..... tja.. ik kook voor ons 4 inprincipe, en vooral met vlees houd ik daar rekening mee, en dat het een keer voorkomt dat maakt mij niet uit, maar avondeten vind ik toch eigenlijk ons "gezinnendingetje" maar we nodigen soms best iemand uit om mee te eten, ik weet het namelijk liever van te voren zodat ik met de hoeveelheid rekening kan houden, vind ik persoonlijk gewoon prettiger en dat binnenkomen lopen... tja het moet niet te vaak voorkomen, bijv dat ze 3 a 4 keer in de week onverwachts op de stoep staan, dan heb ik liever aankondiging
haha ja sorry kan ik niks aan doen. Moet je ff in Lelystad gaan wonen. Maar ik vind het zo echt heerlijk, heb het ook zo meegekregen thuis. Hier standaard de deur open laten gaat soms niet omdat Lelystad tich een stad in en er wel eens word ingebroken. Mijn ouders wonen in een heel gemoedelijk plaatsje in overijssel en daar kunnen we serieus de auto gewoon open laten staan zonder dat er iets mee gebeurt. En over de buren, we hebben sowieso heel veel contact met ze en zitten regelmatig een avondje bij elkaar. Ze nemen zelfs altijd gewoon de hond mee hier naar toe ( vind de hond heerlijk, aangezien we altijd koekjes in huis hebben voor hem. En nee we hebben zelf geen hond hihi ) Liefs
Mijn broer dacht goede vrienden te hebben, en hij was erg goed/ gul naar hen toe. Ze waren ook kind aan huis zeg maar. Later lieten ze het afweten toen hij ging scheiden. Hij had dat nooit verwacht, voelde zich erg teleurgesteld. Dat noemde ik 'bedrogen'. Natuurlijk hoop ik dat het bij anderen beter gaat!
Nou het is hier ook wel de zoete inval maar niemand gaat hier in de kasten of pakt zijn drinken zelf uit de koelkast (tenzij ik het zelf zeg). Dat gaat mij net een stap te ver eigenlijk. Verder komt iedereen via de voordeur omdat je bij ons bijna niet achterom in de tuin kunt komen (heerlijk, moet er niet aan denken haha).
Ik vind het niet raar, toen ik klein was woonden we aan een pleintje en daar ging het ook zo. Later zijn we verhuisd en daar was het een stuk minder. Zelf vind ik wat contact met buren en vrienden leuk, maar ik ben ook graag alleen met mijn gezinnetje, dus zo nu en dan koffie drinken, borrelen of bbq-en vind ik gezellig, maar ik heb geen behoefte aan mensen die de deur plat lopen.
Heerlijk vind ik die gastvrijheid. Al moet het niet te ver gaan. Buren mogen toch wel netjes aanbellen of me aanspreken als ze iets nodig hebben. Familie en beste vrienden kunnen/mogen alles pakken wat ze willen al gebeurd dat niet altijd.Familie zoals broers,zussen en ouders pakken zelf meestal wel drinken als ze er lang zijn en andersom ook.Vrienden niet.Alleen zomer's als we buiten zitten of met een verjaardag.Voor de rest verzorgen we ze toch altijd wel. Mijn moeder is zo vrij dat ze mijn was/afwas gewoon automatisch doet..nou ik zal de laatste zijn die er wat van zegt
Als mensen vooraf bellen heb ik er geen problemen mee. En als mensen af en toe eens spontaan langs komen ok niet, maar echt niet altijd, zou echt gek worden.
Ik vind het totaal niet prettig als mensen onaangekondigd langskomen. Als we al een feestje oid hebben en er komen meer mensen dan verwacht, prima, maar ik vind het wel fijn als visite van tevoren even belt. Langskomen mag altijd, maar laat het wel even weten. Kasten opentrekken moeten mensen hier echt niet proberen, bij hoge uitzondering mijn moeder maar dan houdt het ook op. Zelf drinken uit de koelkast pakken vind ik wel prima, we zitten vaak op maandagavond hier thuis met wat vrienden en die pakken gewoon zelf hun drinken uit de koeling. Maar echt kasten openmaken, nee dat vind ik niet nodig, dat zijn privé spullen. Wil ook absoluut geen mensen boven in de slaapkamer of in de badkamer of zo hebben. Dat is ónze slaapkamer, ons privéterrein en daar heeft verder niemand iets te zoeken. In de kraamweek probeerde ik ook zoveel mogelijk beneden te zijn als er bezoek was, alleen familie en close vrienden mochten boven komen.
Spontaan langskomen leren mensen bij mij vanzelf helaas wel af, omdat wij er vaak gewoon niet zijn. Als ze bellen dat ze in de buurt zijn en even een bakkie willen komen doen zorg ik als het even kan wel dat ik snel naar huis ga om er voor ze te zijn. Mijn broer en goede vriendinnen pakken gewoon uit de (koel)kast wat ze hebben willen, geen enkel probleem. Dat vind ik alleen niet bij iedereen prettig, maar dat heb ik nooit hoeven zeggen eigenlijk. Ook ongevraagd dingen opmaken heb ik nog nooit meegemaakt gelukkig, daar zou ik niet echt vrolijk van worden. Mensen die hier geen kind aan huis zijn, zijn "gewoon beleefd" (ik verzorg ze wel goed hoor! ), dat zelf pakken groeit gewoon, of zo. Als mensen willen blijven eten wil ik dat wel van te voren even weten ivm boodschappen, maar ik zal nooit zeggen dat het niet kan of zo. Ik zorg gewoon dat het kan, vind het altijd heel gezellig om te koken en te zorgen voor mijn dierbaren en doe het met alle liefde van de wereld.
Ik ben heel gastvrij,iedereen is hier welkom MAAR ik vind het prettiger als ik het van te voren weet. Ten eerste kan ik er dan voor zorgen dat ik iets lekkers in huis heb en het drinken dat zij lekker vinden, ten tweede kan ik er dan voor zorgen dat ik een bh aan heb D) en ten derde kan ik dan nog even de bank stofzuigen ivm kattenharen (doe ik vaak maar geen 10 keer per dag natuurlijk). In de kasten zitten doet eigenlijk niemand hier,alleen mijn moeder en dat vind ik prima! Ze zit overigens niet in de kast waar de papieren e.d. in liggen,meer in de keukenkastjes. Bij ons is het normaal dat iemand meteen drinken aangeboden krijgt als hij/zij binnen komt en anders is het: "Mag ik alsjeblieft wat drinken pakken?" Dat doe ik zelf overigens alleen bij échte vrienden/bekenden,niet bij kennissen ofzo..
Wat dat betreft ben ik niet zo gastvrij. Vind ik zelf wel eens jammer maar zo ben ik nou eenmaal. Ik ben erg op me privacy gesteld en kan er slecht tegen als mensen onverwachts langskomen. Ik moet er ook niet aan denken om bij elkaar over de schutting te klimmen. Vorig jaar kwam de buurman in de zomer eens onverwachts met z'n hoofd over de schutting heen om vrolijk 'hoi buurvrouw' te zeggen. Nou dat kon ik eigenlijk niet waarderen. Heb het niet laten merken hoor maar vond het eigenlijk nogal asociaal. Zelf zou ik zoiets nooit durven. Je weet ook niet of de ander er behoefte aan heeft of wat de ander aan het doen is. Misschien lig je wel met weinig kleding aan te zonnen.