Hoe gaat dat met een evt. volgende zwangerschap als je bij de 1e een ks hebt gehad?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Polletjepiek, 14 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Hallo verloskundigen,

    Ik heb even een vraag omtrent een eventuele volgende zwangerschap. Ik ben nu nog niet zwanger en we zijn er ook nog niet mee bezig. Maar ik heb toch wel een vraag hierover. Ons dochtertje is met een keizersnede geboren, dit in verband met niet vorderende ontsluiting.

    - 01.00uur 1e weeën, direct al iedere 5 min. en vrij heftig
    - 04.30uur 4-5 cm ontsluiting en vliezen braken, naar z-huis voor pol.bev.
    - 08.00uur 8 cm ontsluiting
    - 10.00uur 8 cm ontlsuiting, duurde te lang volgens eigen vk, dus overgedragen aan z-huis. Infuus gehad, pethidine gehad, hielp allemaal niet.
    - 12.00uur nog altijd 8 cm ontsluiting. Gyn heeft toen besloten tot ks.
    Dit was zeg maar, de tijdlijn van mijn bevalling. Ik heb het idee dat ik vrij snel een ks heb gekregen, gebaseerd op andere verhalen die ik lees hier op het forum. Heb ik hier dan 'geluk' mee gehad? En hoe zal het een volgende keer gaan?

    Hoe gaat nu een volgende zwangerschap, qua controles?
    Kan ik dan zelf kiezen eerst vk's of gelijk z-huis? En als ik eerst onder controle bij de vk's kom, kan ik dan zelf een moment bepalen wanneer de volgende controles in het z-huis plaats vinden? Bij. na de 20-weken GUO?

    Sorry voor de het lange verhaal, maar ik denk er vaak aan. Ik hoop dat u mij wat meer kunt vertellen.
     
  2. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi saskia,

    De controles mogen gewoon bij de verloskundige worden gedaan vanaf 36 wkn ga je over naar de gynaecoloog. Eerder heeft eigenlijk geen meerwaarde. Maar de keus is bij jezelf. Als de gyn het goed vind mag je ook daar onder controle. Je moet deze keer in het ziekenhuis bevallen, je hebt een medische indicatie. Ik denk dat niet alllen het niet vorderen van de ontsluiting een rol heeft gespeeld in het besluit van de gyn maar dat is een goede om bij een controle eens te bespreken.
    Imke
     

Deel Deze Pagina