Hoe gaat dat met vasthouden baby?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Ann80, 25 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Me schoonmoeder heeft de hoop dat als ons meisje is geboren dat we dan makkelijker zijn dan bij onze zoon Koen. Maar niks is minder waar. De kleine is net geboren en heeft gewoon rust nodig en als ze het niet prettig vind om steeds opgetild te worden en van hand tot hand te gaan dan zijn wij als ouders er verantwoordelijk voor om dit niet toe te laten.

Het is geen speelgoed en gelukkig denkt mijn vriend er ook zo over. Hij is feller dan ik hierin en zal als een waakhond waken over de kleine :D

Natuurlijk wordt je steeds makkelijker naarmate je kindje ouder wordt, maar dan kan hij/zij steeds beter aangeven of hij/zij het prettig vindt of niet.

Groetjes,

Kim

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Voelt het goed om de kleine aan familie te geven dan doen.. Voelt het niet goed.. dan NIET doen.

Je kunt het altijd nog op het moment zelf bepalen..

Ik wou vooraf ook niet dat iedereen haar vast had.. Heb dit dan ook beperkt tot bepaalde mensen..

Vooral schoonmoeder had er een handje van om haar wakker te maken en dan te zeggen.. Oh.. ze is wakker. Ik neem haar wel even..

1 keer heel boos geworden en toe was het over..

Als een kind slaapt, laten slapen ( esmee sliep al erg moelijk)..

Mijn moeder was vooral erg jaloers en hield iedereen die haar vast had in de gaten en gaf commentaar aan iedereen die Esmee vast had..

Ik vond het de eerste maanden dan ook helemaal niet leuk.. Zolang ze Esmee vast mochten houden was het goed, lag ze lekker te slapen dan was het mokken..

Op een gegeven moment hebben we ook gezegt.. Hallo wij zijn er ook nog hoor! Dit heeft een aantal mensen toch wel aan het denken gezet!

En bij sommige mensen ( oa. 2 vriendinnen en zusje) had ik totaal geen moeite dat ze Esmee vast hielden, ze voelden heel goed aan wat ik zelf prettig vond ten aanzien van Esmee..

Sommige mensen ( opa's en oma's ;)) zijn zo blind en zo gefocust op de baby dat ze hun eigen kinderen passeren.. Erg vervelend.

3. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik heb de kleine tijdens het bezoek gewoon steeds zelf vast gehouden. Niet aangeboden om hem vast te houden, en niemand heeft er om gevraagd. Naaste familie heeft hem wel vastgehouden, maar verder niemand. vinden ze dat niet leuk dan hebben ze mooi dikke pech!

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    bij alyssa heb ik het ook allemaal toegelaten, maar was er niet blij mee.
    nu ga ik gewoon strenger zijn en als ze beledigd zijn, pech dan.

de oma`s, opa`s oom en tante mogen de kleine best vasthouden als ze voor het eerst komen maar alleen als de kleine niet ligt te slapen of net lekker bij mij of mn man ligt.

de andere visite heeft gewoon pech als ik het niet wil hebben om welke reden dan ook.
    heb geen zin in een herhaling van de vorige keer.
    toen was alyssa vaak erg van slag als ze bij de visite had gezeten.

doe waar jij je prettig bij voelt en als dat iets anders is dan de visite vind, jammer dan.

liefs doris

5. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    #25 Lynn77, 26 jan 2010
    Laatst bewerkt: 26 jan 2010
    ik zag er ook tegenop in de zw.schap maar het is me heel erg meegevallen eigenlijk, mijn nichtje van 10 heeft haar wel vastgehouden op de tweede dag na de geboorte, maar oma was erbij, en nichtje was echt wel heel lief en voorzichtig met haar.
    Daarnaast heb ik niet iedereen haar vast laten houden, als ze in bed lag en visite kwam, dan liet ik haar in bed, en verder had ik verwacht heel bezitterig te zijn, maar dat bleek ik niet zo heel erg te hebben, toen mijn vader (met vrouw en met mijn halfzusje) kwam, hebben ze haar allemaal vastgehad, maar ik vond het niet zo'n ramp eigenlijk. Ik denk dat je er wel voor moet waken dat je niet iedere dag bezoek hebt, ik had 1 x per week bezoek en vond het misschien daarom ook niet zo erg als anderen haar vast hadden, want het gebeurde niet elke dag...

6. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier ook z'n leuke familie
    ik wil dat deze kleine ook niet van hand tot hand gaat
    opa en oma's mogen de kleine even vast houden als hij wakker is
    en voor de rest als hij ligt te slapen lekker laten slapen

wij vinden het niet meer dan normaal dat je ook dingen vraagt of je iets mag doen
    maar kennelijk vind me schoonvader dat niet want dat laat hij al blijken bij me dochter
    als mijn schoonzusjes iets willen doen met me dochter moeten ze dat eerst vragen en dat zeggen we dan ook en dan zegt schoonpaps
    gewoon tegen zijn kinderen dat hun dat vroeger niet deden en dat het niet hoeft

maar met deze uk gaat het toch echt anders en ik ga dat nog is goed bespreken met manlief

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier hebben we gewoon per bezoek gekeken van hoe wie en wat. Als ze lag te slapen mochten ze gerust ff kijken maar echt niet uit haar bedje halen. Als ze wakker was dan bepaalden we wat we deden, over het algemeen mocht bezoek haar wel vasthouden omdat ze er niet overprikkeld op reageerde. Maar het was dus elke keer verrassing of dat het wel of niet ging. Sommige gun je het natuurlijk wel iets meer omdat die speciaal voor je zijn. Ik ben er tevreden mee hoe het is gegaan hier en ik denk dat ik het de volgende keer weer zo doe.

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik had dat gevoel ook toen de uitgerekende datum in zicht kwam. Het gevoel dat je kindje dan niet meer helemaal van jou is! Maar uiteindelijk was het bij mij heel anders. Ik lag de eerste 10 dagen in het ziekenhuis, waar alleen mijn naaste familie kwam. Die mochten mijn zoontje allemaal gewoon vasthouden hoor. Toen ik eenmaal thuis was en het kwaambezoek op gang kwam, heeft ook iedereen hem even in de armen gehad. Voelde me dan zo trots! Maar we hadden nooit meer dan 2 mensen tegelijk, en maar 1 keer per dag. Dus niet dat hij een kring van 10 mensen rond ging. En slapen is slapen, heb hem nooit wakker gemaakt omdat er bezoek was. Dan was het gewoon wachten tot hij wakker werd.

9. Bloempjuh23

Bloempjuh23 Bekend lid

25 sep 2008
    726
    0
    0
    Grappig om te lezen hoe iedereen weer verschillend reageerde..

Ik was als een pauw zo trots op onze mooie kleine meid en iedereen mocht haar vasthouden of ze nou wakker was of sliep. Gelukkig liet ze dit allemaal toe.

Ze is nu nog steeds super makkelijk en sjouwen haar overal mee naar toe en het maakt nog steeds niet uit of een vriendin/vriend haar vasthoudt of haar eigen papa en mama. Alleen als er getroost moet worden dan zie je dat ze aan het zoeken is en neem ik of papa haar lekker op schoot.

Dan van het verhaal over schoonouders/ouders heb herken ik ook. Als ze Sarah vast mogen houden besta je gewoon niet meer voor ze. Ik kan me daar soms behoorlijk aan irriteren maar ze zullen haar gelukkig nooit zomaar uit mijn handen trekken of zelf uit de box trekken zonder het te vragen.

Bewaak voor jezelf gewoon heel goed je grenzen en als jij je er niet prettig bij voelt dan moet je het vooral niet doen!

10. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik had hetzelfde gevoel. Heb het er van te voren over gehad met mijn man en hij vond het ook niet nodig dat onze dochter van hand tot hand zou gaan. Er zijn best wel wat mensen geweest die haar vast hebben gehouden, maar alleen wanneer ik (wij) dat prettig vond en nooit lang haha.

Van te voren duidelijke afspraken maken met je man en met je kraamverzorgster. En ook duidelijk zijn tegen je kraamvisite. Ik legde onze dochter (toen 2 weekjes oud) in de box en de tante van mijn man pakte haar er zonder vragen uit. Heb toen toch wel even HEEL duidelijk gezegd dat ik daar niet van gediend ben.

Vind het nu trouwens nog steeds niet prettig om haar uit handen te geven, dus met een beetje pech gaat dat gevoel nooit meer weg ;). Achja, 9 van de 10x brult ze de tent toch bij elkaar als ze bij een vreemde 'moet' zitten, komt vanzelf een tijd dat we er allebei aan toe zijn :D

11. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Hier heeft tot nu toe bijna iedereen onze kleine man wel vastgehouden.
    en het maakt hem echt niet uit bij wie die nou op schoot zit, hij vind het wel prima. en dat hoop ik ook zo te houden.

ik ben van mening dat je er makkelijkere kinderen van krijgt, ik zie dat om me heen nl ook enorm, kinderen waarvan de ouders ze alleen zelf op schoot hielden enz enz, zijn kinderen die erg terughoudend enzo zijn naar anderen.

kinderen waarvan ze gewoon gelijk bij iedereen op schoot lagen, zijn nu ook kinderen die absoluut niet wereldvreemd zijn en bij iedereen wil komen. ik zie dat zelf veel liever.

maar dat is persoonlijk natuurlijk, er zijn ook ouders die het niet prettig vinden als hun kinderen veel naar anderen toe trekken. maar vaak zie je dat dus al terug in de kraamtijd en leren die kinderen dat niet, en gebeurt dat dus ook niet.

maar dit is wat ik in mijn omgeving zie hoor.

12. Aura

Aura Niet meer actief

Ooh ik heb dat helemaal niet...heb er nu al zin in om mijn moeder te zien 'omaaen' en mijn zusje haar nichtje voor de eerste keer vast heeft....
    Iedereen (natuurlijk geen onbekende) mogen haar straks ook gewoon oppakken...alleen wel eerst handen wassen.
    Zal er alleen bij mijn oma heel voorzichtig mee zijn omdat ze nogal dement is en eigenlijk niet eens normaal een glas melk vast kan houden....maar ze krijgt die kleine opschoot hoor al is het maar voor spek en bonen....Denk persoonlijk dat het goed is voor een kind.

13. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik vond het ook verschrikkelijk om mijn poppetje uit handen te geven. Hij was zoooo klein.
    Maar ja, ik vond ook dat ik het niet kon maken om familie die van de andere kant van het land naar de baby kwam kijken te weigeren hem vast te houden.
    Ik hield hem echt als een leeuwin in de gaten en was zo blij dat ik borstvoeding gaf. Geen gezeur dat anderen hem een flesje wilden geven enzo.
    Ik ging lekker even met mijn kleintje naar boven om hem te voeden.

Nu hoeft al die drukte en van schoot naar schoot nog steeds niet hoor van mij (en hij is al 8 maanden), maar gelukkig kan hij zelf nu heel goed aangeven wat hij leuk vindt en niet leuk vindt.

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat "mijn" gevoel had ik ook heel erg.
    Had sowieso van te voren al met mijn man afgesproken dat Levi de eerste 24 uur rust zou krijgen. Werd dus alleen maar vast gehouden door mij,mijn man, de kraamverzorgster en de verloskundige.
    Hij is in de kraamperiode sowieso weinig vast gehouden omdat ze vaak net na een voeding kwamen en ik dan een goed excuus had omdat hij bij mij in slaap viel. Of ik liet hem op bed liggen als hij sliep, en dan zei ik tegen de visite dat ik hem liever liet slapen.

Eigenlijk werd hij dus alleen door anderen vast gehouden als hij wakker was.
    Het is jullie kind en jullie bepalen wanneer en door wie hij/zij wordt vastgehouden. Echt jullie eigen gevoel in volgen

15. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Toen Julia net geboren was (30-11-2009) kwam mijn schoonfamilie eerst op bezoek in het ziekenhuis. Niemand pakte haar, maar er werden veel foto's gemaakt met FLITS....later op de avond kwam mijn familie en Julia ging bij iedereen op schoot en weer werden er foto's gemaakt met FLITS. De flits heeft mij enorm geirriteerd, Julia van hand naar hand niet. Maar toen ik eenmaal thuis was en het druk had met Julia, huishouding, huisdieren en mezelf kon ik mijn (schoon)familie wegkijken. Ik had totaal geen behoefte aan kraambezoek. Als er een 2de komt geef ik van tevoren aan, 1 of 2 weken te willen wennen aan de nieuwe situatie..dus geen bezoek!!

16. hbbeestje

hbbeestje Actief lid

8 jun 2009
    311
    0
    0
    Ik heb gelezen dat dit ook mogelijk is:

je geeft een kraamfeest. na 6weken oid.
    dan hebben alleen opa\s en oma\s het kindje vast en iedereen kan bewonderen.

maar na het eerst als de opas en omas komen dan zou ik al bij voorbaat zeggen GEEN GEFLITS!!! lijkt me niet echt goed voor die oogjes... waarom weet ik niet maar het gewone daglicht is natuurlijk al vel voor het kindje wat net op de wereld is. en
    zou ik voordie tijd afspreken met je ouders en zijn ouders, dat je de eerste weken alleen jij en je vriend het kindje vast willen houden en als ze vragen waarom zeg je gewoon.. Het is voor ons ook wennen en het kindje leeft wel langer dan vandaag. na een paar weken is het vertrouwd en vertrouw ik jullie me kind ook toe.

Naaja vertrouwen. maar het is toch jou kind, tuurlijk hun hebben jou ook op de wereld gezet maar voor jou is alles nieuw!!.. :)

ja toch???

17. hbbeestje

hbbeestje Actief lid

8 jun 2009
    311
    0
    0
    en nog wat,, als iemand mijn pasgeboren kindje toch wilt vast houden of zo of tijdens die kraam feest. dan geef ik ieder die m vast wil houden een hydrofiele luier,
    wie weet heeft die persoon net met zn hond of kat lopen knuffelen,
    of rook
    bah wat dat betreft moet het wel hygienisch zijn :)

wat word ik een kribberige moeder zie ik al hahahhaa

18. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Onze 1ste zoon is vanaf dag 1 van hand tot hand gegaan. Met als gevolg een overprikkelde baby.
    De 2de is de eerste paar weken alleen bij ons op schoot gebleven. Toen hij een week of 4 was mocht het bezoek hem vashouden. Uitgezonderd de opa's, oma's peetoom en peettante.

19. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Ik was hier juist te makkelijk met het laten vasthouden :)
    In het ziekenhuis al, ik was zo trots en gelukkig en wilde dat iedereen dat gevoel zou krijgen..
    Mijn vriend duwde haar zo ongeveer in m'n vaders armen (die durfde niet haar vast te houden hihi)
    Tot dag 2 ongeveer toen kwam de verpleging zeggen dat we haar écht beter konden laten liggen (na bv de voeding) omdat het veel te druk voor haar was..
    Daarna thuis merkte we ook dat al dat vasthouden veel te druk was en hebben we haar gewoon laten slapen.. als er visite kwam en ze sliep was het pech voor de visite (konden ze d'r geld terug vragen of ruilen voor een herkansing :p) en als ze wakker was mochten mensen haar wel vasthouden (na het wassen van de handen hihi)

Nu dus alleen de naaste familie, en de gezondheid van de baby gaat voor alles !!
    En zeker geen kleine kinderen !!!!! (en met klein bedoel ik onder de 18 hahahaha)

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hier ook een ziekenhuiskindje, de eerste 6 dagen op de neonatologie. De instructie bij het naar huis gaan was: laat haar niet van hand tot hand gaan, ze is snel overprikkeld. Nou, dat heb ik tot een uiterste door weten te trekken, zodat zelfs mijn moeder -met wie ik een HELE goede band heb- haar de eerste drie weken niet mocht vasthouden. Daar heb ik achteraf wel echt spijt van hoor, ik draafde er echt een beetje in door. Hormonen he? ;)

Maar sinds die tijd: iedereen bij wie het voor mij goed voelt (en dat is bijna iedereen want ik ga niet om met mensen bij wie ik me niet goed voel :)) mag Mini vasthouden. Ik ben zo trots op haar hoe makkelijk ze is! Ze huilt nooit, ze vindt alles en iedereen interessant, ze is zo makkelijk in de omgang met mensen, ik vind het heerlijk! En ik vind het ook prima als anderen haar de fles geven als zij rustig genoeg is, dat geeft mij ook soms even een adempauze.
    Trouwens, ook hier: als ze slaapt, dan wordt ze niet wakker gemaakt, voor niemand. Die tijd vind ik wel heilig en dat blijft!

Deel Deze Pagina