In mijn buik zit een leeg vruchtzakje en moet weggehaald worden. Het is maar 2 cm op dit moment. De gynaecoloog heeft het gehad over weeenopwekkers of curretage. Ik moet zeggen dat ik het een naar idee vind als ik alles op het toilet ga verliezen. Dus eerlijk gezegd heb ik liever dat ze het weghalen, zodat ik ook zeker weet dat de baarmoeder helemaal leeg is. Wat gebeurd er bij een curretage? Op welke afdeling gebeurd dit? Ik neem aan dat dit niet gebeurd bij de gynaecoloog in de stoel, maar gewoon op een verpleegafdeling of zo? Hoe gaat dat met onder narcose brengen? Hoelang duurt de ingreep zelf en wanneer kom je bij? Hoe voel je je na die tijd? Ik heb een overgeeffobie en ben zo bang dat ik daarna kotsmisselijk zal zijn. Ik ben ook nog nooit geopereerd of iets, dus het zal mijn eerste narcose zijn. Ik vind het maar eng allemaal. Wie kan mij er iets meer over vertellen?
ik ben bijna 2 wkn terug gecuretteerd. niet onder narcose, maar gewoon plaatselijk verdoofd. op de poli. dan krijg je van te voren cytotec zodat je baarmoedermond wat open gaat. en wat pijnstilling om in te nemen. daarna verdoven ze je baarmoeder. dat is wel even pijnlijk. wat flinke krampen krijg je, maar goed te doen! ik zag er erg tegen op maar is me echt meegevallen. het curetteren duurde maar 5 min of zo. ik stond zo weer buiten! niet in elk zknhuis doen ze het zonder narcose, maar ik zou niet anders willen. en je bent daarna ook niet misselijk!! heel veel sterkte!! xxxx
Dankje Treske voor je antwoord en voor jou ook nog heel veel sterkte met het verlies. Ik hoorde ook het verhaal dat het heel erg naar is als je bij bent, en plaatselijke verdoving hebt, en je dan een slurpend geluid hoort als de inhoud van je baarmoeder weggezogen word. Dat wil ik liever niet horen. Heb jij dat ook gehoord of niet? Dan toch liever die algehele narcose dat ik daar niks van meekrijg.
Hoe een curettage gaat, is ook een beetje afhankelijk van het ziekenhuis. Ik heb tweemaal een curettage ondergaan, tweemaal onder alghele narcose. Als ik jou was zou ik gewoon aan de gyn vragen hoe het in zijn werk gaat, want wat wij zeggen hoeft niet te zijn wat jij eventueel mee gaat maken. Sterkte!
de gyn zei tegen mij ook dat ik dat slurpende geluid zou horen, maar is me nauwelijks opgevallen! maar er stond ook iemand bij om me af te leiden. daar praatte ik gewoon mee. ik wilde eerst ook liever onder narcose, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. ik hoop niet dat er een volgende keer komt, maar als dat zo is zou ik het zo weer doen. ik ben er niet meer bang voor. het enige vervelende zijn de verdovingsspuiten maar de keus is aan jou, natuurlijk. je leest vreselijke verhalen van allebei. plaatselijk verdoofd of onder narcose. is allebei niet leuk natuurlijk. maar ik ben ook graag bij, zodat ik zie wat ze doen enz. narcose vind ik eigenlijk enger...dan ben je toch even 'weg' xxxx
Ik heb geen ervaring met een curretage. Je zou evt. een ipod met muziek kunnen opzetten als je plaatselijk verdoofd wordt. Bij volledige narcose kunnen ze je een medicijn geven waardoor je niet hoeft over te geven nadien.
Ik heb helaas in juli een curretage moeten ondergaan. Was hier erg zenuwachtig voor, maar achteraf nergens voor nodig. Bij mij ging het onder algehele narcose, dus op operatiekamer. Dus niks van mee gekregen. Na een klein half uurtje werd ik alweer wakker op de uitslaap kamer, helemaal niet misselijk geweest. Het is daarom ook verstandig om niet te eten voor die tijd. Dag ervoor had ik cyotec tabletten mee gekregen van de gyn, 3 stuks. Deze moest ik thuis zelf inbrengen. Heb ik hier wel krampen van gekregen, maar geen bloedverlies. Dus vandaar dat ik volgende dag ge-curreteerd moest worden. Bij iedereen is het anders natuurlijk, en elk ziekenhuis ook weer. Maar algehele narcose vond ik prettig. Sterkte!
Ik heb er ook eentje onder plaatselijke verdoving gehad, erg fijn want je man mag er bij zijn en je bent 2 uur later weer buiten. Ook geen narcose troep in je lijf. Het slurpende geluid vond ik ook wel meevallen, en het deed ook geen extreme pijn. Ik zou altijd voor een plaatselijke verdoving gaan als ik kon kiezen, maar het verschilt per ziekenhuis hoe ze het doen. Dat moet je even met je gyn overleggen. Qua o vergeven, sommige mensen worden heel misselijk van een algehele narcose maar ik heb er nog nooit van over hoeven te geven.
Als je ziekenhuis de ingreep enkel onder algehele narcose doet, heb je weinig keuze. Mjn ziekenhuis doet het enkel onder narcose, vanwege het emotionele aspect aan het gebeuren. Het is mij de eerste keer enorm meegevallen: ik werd ergens tussen half 11 en kwart voor elf van de verpleegafdeling weggereden naar de OK en was om kwart over 11 alweer terug, helemaal bij en nergens last van. Paar weken terug een tweede curettage moeten ondergaan en dat ging minder: veel last van de narcose gehad, (moe en misselijk, niet overgeven trouwens), en veel napijn van de curettage. Zal wel zijn omdat ik goed een half jaar terug dezelfde ingreep heb gehad... Ik had deze laatste keer cytotec gehad om de miskraam op te wekken, wat op zich heel goed ging. Bij cytotec is alleen de kans dat de miskraam volledig gaat zijn, zo'n 70-80%. Aangezien ik bij mijn eerste, spontane, miskraam al niet schoon was nadien en dus nog curettage nodig had, was het ook niet zo raar dat ik nu ook niet schoon was. Wees je er wel van bewust dat een curettage, net als afwachten of de miskraam opwekken met medicatie, ook complicaties met zich mee kan brengen. De kans op complicaties is uiteindelijk bij alledrie de opties ongeveer even groot, er is wat dat betreft niet echt een optie die er als beste uitspringt... Als je wat zoekt met de zoekfunctie, kom je wel uit optopics waar voor- en nadelen genoemd worden. Sterkte!
Bedankt voor al jullie informatie. En voor jullie ook sterkte met het verlies. Ik ben er nu een stuk rustiger onder. Nu zal ik de rest nog even vragen aan mijn gyn.
Ik zou ook, zoals Rozemarijke zegt, je andere opties overdenken. Ik heb beide keren ook 3 weken gebloed voordat het uit zichzelf wegging, en de tweede keer uiteindelijk een curettage. Maar je hoeft niet direct zo snel nadat je erachter bent gekomen dat het niet goed is gegaan een curettage te doen hoor! Je kunt wachten tot de MK uit zichzelf op gang komt, je kunt cytotec nemen, cytotec met mifygene, of toch een curettage. Allemaal afhankelijk van je eigen gemoedstoestand en waar jij je goed bij voelt. Voel je dus niet gedwongen om iets te doen omdat dat de optie is die de gyn je voorstelt. Je mag ook altijd even wachten als je het rustig een plekje wilt geven.
@ Jel Een curettage blijft vervelend, maar een pil of afwachten ook. Zelf heb ik het vorig jaar september gehad. Op maandag MA 10w vastgesteld en op donderdag al curettage gehad. Bij mij was het onder algehele narcose. Op de OK. Ingreep ging goed. Moest er om 08.00 u zijn. Om 12.00 u geholpen en om 17.00 u was ik thuis. Ik was erg duizelig en daarom moest ik zo lang blijven. Omdat ik narcose ging mocht ik 12 u voor de ingreep niet meer eten. Maar goed, alsof ik ook maar een hap naar binnen kon krijgen. Na de curettage heb ik lang bloedverlies gehad, maar dat lag aan mijn eigen lichaam. Na 21 dagen ongi gekregen en toen was alles weer normaal. Wel pas na 8 mnd weer zwanger geworden. Terwijl we het elke maand actief probeerde. Bij mij heeft de verwerking ook tot aan de uitgerekende datum geduurd. Daarna had ik pas rust en werd ik zwanger! Succes!
Ik heb hem inmiddels gehad en het is allemaal heel goed gegaan. Die narcose waar ik zo tegen op zag stelde niks voor en ik heb werkelijk niks meegekregen. Ik heb nog 1 dag gevloeid en heb ook geen buikpijn gehad. Ik kon eigenlijk alles gelijk weer. Ik hoop wel dat ik snel weer zwanger mag zijn, ik trek het anders niet meer... We hadden al lang sinds januari papa en mama moeten zijn en dat kindje leeft niet meer!
jeetje wat een heftige verhalen... heeel veel sterkte Jel ! en hoop zo op een plakbeeb voor jullie..!