vragen over geplande keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door honeyy, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hee meiden! We zijn pas in ronde 1 voor een brusje maar heb toch wat vraagjes hier over;Vorig jaar juni heb ik een herseninfarct gehad. Nou had ik aan mijn neuroloog gevraagd of ik weer zwanger mag worden ook door medicatie enz. Dat mag! Alleen ben ik bang voor de bevalling. (bij E. Duurde het maar 2.5 uur) niet de bevalling zelf maar het persen. Druk op mn hoofd, bang voor herhaling etc. De neuroloog gaf aan dat 't evt met geplande keizersnee zou kunnen / mogen. Maar daar heb ik wat (domme?) vragen over; als de baby geboren word Krijg je hem / haar niet op je borst? Hoelang duurd 't voordat je weer gehecht etc bent? 'T lijkt me zo jammer als dat uren duurd. Hoe zit het met verdoving? Is dat ruggenprik of plaatstelijk? Het duurd nog wel even maar Blijf er maar over denken :) Liefs Xx

2. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik heb 2 keizersnedes gehad, 1x spoed en 1x gepland. Bij mij in eth ZH kreeg je de baby na de geboorte wel even te zien, maar werd ze daarna meegenomen door de kinderarts voor controle. Mijn man is meegegaan. Intussen ben ik gehecht. Het hechten duurt ongeveer 20-30 minuten. Bij de oudste was het vrijdagavodn en mocht ik daarna meteen naar de kamer. Bij de jongste was het woensdagmiddag en moest ik naar de uitslaapkamer tot ik gevoel in mijn benen kreeg.
    In beide gevallen was ik na uiterlijk een uur op de kamer! Daarna kan je kleine op/aan de borst, als je dat wilt.
    De verdoving is en ruggeprik (spinaal bij een geplande ks) en dan voel je niks vanaf je middel.
    Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel!

3. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee Honeyy! Ik heb een geplande kz gehad ivm laagliggende placenta. Bij mij is het alleen niet zo verlopen als gepland, dus hoe het standaard is, kan ik je niet vertellen. Wij moesten ons op de geplande datum om zeven uur sochtends in het ziekenhuis melden. We wisten vooraf niet hoe laat we aan de beurt waren. Gelukkig stonden we als tweede van die dag gepland. Op de kamer waar ik moest wachten, kreeg ik als eerste het katheter. Daarna werd ik in bed naar de ruimte gereden waar ik het infuus kreeg. Vervolgens stond de ruggenprik op het programma, maar daar ging het mis. De anesthesist kreeg de ruggenprik niet gezet en na veelvuldig misprikken, werd er besloten dat ik algehele narcose kreeg. Onze zoon is uiteindelijk om 10.07 geboren. Zelf moest ik na de operatie naar de verkoeverkamer, mijn man ging met onze zoon mee naar de kinderarts, die alle controles deed. Uiteindelijk heeft het nog wel even geduurd voordat ik echt bij was en m'n zoon voor het eerst kon zien. Op de verkoever hebben ze wel direct toen het mogelijk was geprobeerd om m'n zoon aan te leggen omdat ik borstvoeding wilde geven. De borstvoeding is uiteindelijk goed op gang gekomen en met ons gaat het heel goed! Die algehele narcose was jammer, maar onze zoon is gezond en alles zog erop en eraan, daar gaat het om!

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier een geplande KS gehad wegens stuitligging en een hartvormige baarmoeder dus natuurlijk bevallen was te risicovol.

Met 34 weken hebben we de datum gepland (tussen de 39 en de 40 weken doen ze dat het liefste). Uiteindelijk een week eerder geworden ivm complicaties maar gewoon op de 'geplande ks manier'.

Nuchter blijven, sochtends melden, katheter er in en toen het moment daar was op de OK een ruggeprik gekregen en een minuut of 10 later was mijn dochter daar! Hele rare gewaarwording maar zooooo mooi. Kijk er heel positief op terug.

Mijn meisje ging eerst mee naar de kinderarts (vond ik een heel fijn idee, was zo bang dat er iets met haar was dat het borstliggen me gestolen kon worden) en daarna mocht ze even bij mijn gezicht en heb ik haar geaaid. Vervolgens werd ik gehecht en naar de verkoeverkamer. Binnen 45min was ik weer op de kamer waar mijn dochter huid op huid met papa lag. Daarna kwam ze op mijn borst en daar heeft ze meteen gedronken bij me.

Het zal een aparte ervaring zijn zeker na een natuurlijke bevalling maar ik kijk er heel positief op terug (ook het herstel ging hier super snel trouwens).

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier 1x spoed en 2x geplande ks.
    De geplande was de dag voor de ks melden voor intakegesprek.
    De volgende dag vroeg en nuchter komen.
    Naar de wachtruimte van de ok.
    In de ok werd de katheter gezet en de ruggeprik.
    Die ging niet zoals het hoort, maar uiteindelijk zat die.
    Toen de kleine geboren werd laten ze het even zien en werd het daarna op de ok door de kinderarts nagekeken, alles goed doen ze het kind in een doek en krijgt papa het kindje en mag weer bij je komen zitten tijdens het hechten.
    Daarna naar de verkoever en als ze vinden dat je goed bijgekomen bent enzo dan naar je kamer met beeb en al en de beeb mag op de verkoever gewoon bij je liggen en aan de borst aanleggen.

Zo ging het hier zo'n beetje ;)

6. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Mijn geplande ks :
    Toen ze eruit kwam mocht ik haar 2 seconde zien dat ze zeg maar omhoog kwam, toen direct mee met de verpleging,papa mocht ook mee.

Na ong 5 minuten kwamen ze bij me terug, toen mochten onze gezichtjes tegen elkaar en heb ik haar een kusje kunnen geven
    hechten , en uitslaapkamer
    na ongeveer 1,5 uur was ik weer op de kamer en daar mocht ze direct op mijn borst liggen.

de ruggeprik vond ik niet vervelend, de cathether deed wel echt veel pijn, maar ja dat is 15 min. als de ruggeprik begint te werken voel je dat ook niet meer

7. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik vond de katheter erg onplezierig gevoel (een beetje tegennatuurlijk), maar niet pijnlijk.

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hier net 2 dagen geleden een geplande ks gehad, ging zo ongeveer hetzelfde als bij de meiden hierboven.
    Katheter werd geplaatst na de ruggeprik en heb daar helemaal geen last van, ze komen hem zometeen verwijderen, ben benieuwd hoe t dan aanvoelt ;)
    Zowel ik als m'n uk hadden wat complicaties tijdens de ks en m'n ukkie moest daardoor naar de couveuse afdeling. Ik dacht dus dat t echt een hele tijd zou duren voor ik hem zou zien. Maar toen ik eenmaal gehecht was ( na ongeveer drie kwartier ) en m'n bloeddruk weer stabiel was werd ik met bed en al d'r couveuse afdeling opgereden waar ik hem gelijk mocht aanleggen!
    Hier in t zh is t dus gewoon dat je echt zsm weer bij je uk bent, ook al zijn er wat complicaties!
    Nu gaat t overigens weer helemaal goed hoor en liggen we lekker saampjes op een kamertje :)

Deel Deze Pagina