Hoi meiden, Ik had een vraag waarvan ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik begin op mijn werk steeds meer last te krijgen van mijn rug. Ben al andere dinesten gaan draaien. Maar helaas helpt het minder als gehoopt. Nou denk ik niet dat mijn baas moeilijk zal doen hoor.. Maar hoe moet je het regelen om officieel voor bijv 50% de ziektewet in te gaan?
afspraak maken met de bedrijfsarts, hij kan je verhaal aanhoren en inschatten dat je 50% moet gaan werken. als je op je werk aangeeft een afspraak te willen met de bedrijfsarts omdat het nu erg moeilijk wordt en je wilt voorkomen dat je volledig ziekgemeld wordt dan kan een bedrijfsarts je daarin steunen. ik ben nu ook 50% ziekgemeld op aanraden van de bedrijfsarts. ik heb eerst een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt en toen is dit advies naar de leidinggevende gegaan. die heeft het vervolgens weer doorgegeven aan het UWV. als het zwangerschapsgerelateerd is dan is je werkgever verzekerd en vergoed het UWV je loon. op die manier kan hij met dat geld vervanging regelen en verliest hij er financieel niks aan.
Er was onlangs nog iemand die dat vroeg: inderdaad, naar de bedrijfsarts. Ze kunnen je gedeeltelijk ziekmelden en krijgen het dan fijn vergoed omdat je zwanger bent. Ik ben ook ziekgemeld. Al vanaf 6 weken zwangerschap. Toen werkte ik gemiddeld 2 uur per week, inmiddels zit ik op 6 uur gemiddeld per week. Denk dat dit mijn max is tot en met de bevalling hoe het er nu uitziet. Sterkte!! Want het is niet leuk om te moeten toegeven aan wat je lichaam van je verlangt. En voel je vooral niet schuldig Dat heb ik gehad, maar is echt niet nodig!
Helemaal eens met bovenstaande adviezen! En met zwangere vrouwen zijn ze vaak vrij soepel, het is net wat jij aangeeft. Als je het niet aankunt dan dient de werkgever hierop te anticiperen. Die andere diensten helpen niet, dus moeten er andere maatregelen genomen worden en overleg met de bedrijfsarts is dan de juiste weg. Succes!
Thanks voor jullie advies. Zal het gelijk even gaan regelen dan om afspraak met bedrijfsarts te krijgen..