Hallo, Ik ben negen weken zwanger en ik ben in de tussentijd al hard op zoek naar een baan. Momenteel zit ik in het tweede jaar van mijn studie. Hier ga ik mee stoppen vanwege de zwangerschap, aangezien we besloten hebben het kindje te houden en we beide al een diploma gehaald hebben. Ik vraag me alleen af wanneer je dit kenbaar moet maken aan je werkgever. Volgende week woensdag heb ik een sollicitatiegesprek. Ik heb mezelf voorgenomen om het tijdens het eerste gesprek nog niet kenbaar te maken, maar ik weet nog niet wat ik ga doen als ik aangenomen ben. De eerste acht weken bestaan uit de proeftijd. Wettelijk gezien is het niet toegestaan om een werknemer te ontslaan op grond van zwangerschap, maar tijdens de proeftijd kan je er gewoon uitgegooid worden. De werkgever verzint waarschijnlijk gewoon een andere reden, zoals toch niet geschikt zijn etc. Het probleem is, dat als ik aangenomen word ik dit ook niet nog acht-negen weken kan verzwijgen. Tegen deze tijd ben ik rond de achttien weken en ik kan me niet voorstellen dat je dan nog niets van de zwangerschap ziet. Daarnaast zal de werkgever me dan gaan verwijten dat ik mijn zwangerschap bewust achter heb gehouden. Iemand, advies?
Officieel hoef je het pas 4 tot 6 weken van te voren te melden aan je werkgever maar dat lijkt me in jou situatie niet slim. Ik snap je gevoel maar ik zou gewoon eerlijk zijn in je gesprek. Anders ben je aangenomen en als je het verteld ben je niet eerlijk geweest en ontslaan ze je misschien. Als je nu open kaart speelt en je jezelf bent en goede motivaties hebt om daar te werken hoeft je zwangerschap niet in de weg te zitten voor een eventuele baan. Maar dat is mijn mening. Ook heb je een zwangerschapsverklaring nodig van je werkgever om verlof te krijgen. Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Bedankt, ik zie er erg tegenop! Morgen is het eerste gesprek en deze ga ik nog even afwachten. Als ik aangenomen word ga ik er toch maar een melding van maken. Eerlijkheid duurt het langst!
Succes morgen. Je noemt trouwens een proeftijd van 8 weken Is het dan direct een vaste aanstelling of mag er bij "jullie" CAO van de normale proeftijd van een maand worden afgeweken (bij tijdelijk contract) Zie ook Hoe lang duurt een proeftijd? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
horeca mag in ieder geval 2 maanden maar weet niet wat voor beroep je doet. Tja lastig te beoordelen voor je maar heb je deze baan hard nodig anders toch even stilhouden. Je hebt het recht om het nog niet te vertellen.Daarbij zit je nu nog in de fase dat het mis kan gaan.