Heb een vraagje aan IUI-ers. Mijn vriend en ik zijn sinds kort bij een fertiliteitskliniek. Omdat het anderhalf uur rijden van ons is, vraag ik mij het volgende af: als onze fertiliteitsarts op een gegeven moment misschien begint over IUI, hoe zit het dan met de zaadjes? HEt is voor mijn vriend namelijk echt onmogelijk om direct naar de fertiliteitskliniek te gaan om te doneren wanneer het moet. Hij heeft een eigen zaak en kan gewoon niet weg, zeker als het niet gepland is. Wordt het dan ingevroren? Of kan dat niet? En omdat het anderhalf uur weg is, en wij wellicht 's avonds de IUI zouden hebben: het loopt bijna altijd een UUR (echt een uur) uit, dus dan kwakkie in het bakkie meenemen vanaf huis kan ook niet, dan is t zeker dood. Hoe zou het dan in ons geval gaan, een IUI? Kan iemand die er ervaring mee heeft me iets meer vertellen?
Naar mijn weten wordt bij IUI je follikelgroei gemeten en aan de hand daarvan de dag van inseminatie bepaald. Je weet dit dus altijd even van te voren. Het kan met ingevroren zaad (neem donoren als voorbeeld) maar vers is altijd beter. Elmo
ja maarrr.........eh......als wij anderhalf uur moeten rijden en dan nog een uur in de wachtkamer ben ik bang dat er geen eentje nog zijn kop overeind kan houden. Vriendlief zegt, dan moet ik maar met handdoeken op de ramen in de auto bij aankomst ergens mijn best doen......s wel raar en ook erg ongemakkelijk, maar de enige optie? Maar als we dan nog een uur moeten wachten, ist ook niet vers meer toch?
Bij ons is het zo: als je verderweg woont dan half uur / uur, dan "moet" je ter plaatse doneren / produceren zeg maar. Of je moet het warm houden (bijv. in een potje tussen je borsten). Het is even een gedoe maarja, je gaat niet ff een IUI'tje doen natuurlijk. Er komt meer bij kijken dan alleen insemineren.
Ter plaatse? Dus daar hebben ze meestal wel ruimtes voor? Vraag het me af, hopelijk is dat bij ons ook, tis niet echt een ziekenhuis maar meer woonkamer-like zeg maar..... zal t eens vragen. Bedankt voor je reactie!
In de kliniek waar wij zijn begonnen met de onderzoeken moest mijn man het helaas met het toilet doen (was alles behalve ideaal...). In het ziekenhuis waar we uiteindelijk onder behandeling zijn gegaan waren er keurige kamers voor. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Maar echt, misschien gaat het je nog tegenvallen, of je man dan, maar een fert. behandeling doe je er doorgaands niet "even" bij. Elmo
Maar Elmo, waardoor krijg je de indruk dat ik dat denk? We doen het er helemaal niet 'even bij'. Ik begrijp niet goed waarom dat zo op jou overkomt?
Nou, door de zin dat het onmogelijk is voor jouw partner om te doneren op "commando". Ik bedoel niet dat je het gevoelsmatig ziet als het erbij doen... maar praktisch gezien. Volgens mij hoeft het nooit ineens maar het kan voorkomen dat het de volgende dag bijv. moet. Ja, dan moet hij wel...anders is je ei weg. Elmo Ik bedoelde het overigens echt niet vervelend naar jou toe hoor!
Gelukkig, ik dacht al dat ik 'makkelijk' dacht over iui, en dat doe ik juist helemaal niet. Gelukkig maar dat je dat niet dacht. Vriendlief vindt echt super moeilijk, op commando. Ik kan hetme ook zo goed voorstellen, zo'n druk dat er achter zit. Aangezien hier al een keer een poging is mislukt door een verkeerde afspraak en een poging mislukt door een bekertje dat niet op tijd exact op de goede plek gehouden werd, is de faalangst vermoed ik wel wat toegenomen. Ik hoop dat ze daar een ruimte hebben voor zoiets, op de wc is ook wat zeg! Ik wil het gewoon eens overleggen met de fert.arts, wanneer hij een IUI bij ons zou gaan toepassen. We zijn nu 34 en 36, heb nogal het gevoel dat de tijd zo dringt.....rammelende eierstokken...
Ja, is ook een ontzettend lastige situatie hoor! Ik bedoelde dus ook echt de praktische zaken. Als er invriesmogelijkheid is, zou je dat zeker kunnen opperen. Invriezen, altijd proberen om vers te verkrijgen, lukt dit niet, dan ontdooien. Dit hebben ze bij ons ook gedaan. De reden was anders (echt heel weinig zaad) maar het idee is hetzelfde. Mijn man kan die knop gelukkig goed omzetten en vindt het zelf genant om het bekertje meteen in te leveren (is voor zijn gevoel TE gauw klaar zeg maar....hahah). Ik hoop dat jullie er uit komen, vast wel!
Als je IUI doet, moet het zaad eerst ook nog bewerkt worden voordat het ingebracht wordt. Het opwerken duurt meestal 1-2 uren. Als je binnen een uur op het lab kunt zijn, dan mag je thuis produceren. Anders moet je het ter plekke doen. Je weet vaak ongeveer twee dagen van tevoren wanneer de IUI plaatsvindt. Dit is inderdaad een heel gedoe met werk, maar helaas is dat niet anders. Mijn man moest meestal speciaal vrij nemen daarvoor. Zaad invriezen wordt eigenlijk niet gedaan om die redenen, iedereen zit daar immers mee als je in de mm zit. Je zult zelf behoorlijk flexibel moeten zijn, als je bezig bent met vruchtbaarheidsbehandelingen. Je bent nu eenmaal gebonden aan je cyclus, eisprong, inseminatie of punctie. Succes!