Je vindt heel veel informatie over je zwangerschap en de tekenen van de bevalling en de bevalling zelf. Maar wat gebeurt er na een thuis bevalling? Als alles goed is gegaan, hoelang blijf je dan liggen? Of hoelang moet je blijven liggen? Eerst moet natuurlijk de placenta nog komen en al die tijd ligt je kindje op je borst? Wanneer wordt het kindje 'meegenomen' voor die score? Wanneer wordt het aangekleden? Wanneer ga je zelf douchen? Wanneer gaat het kindje voor het eerst aan de borst? Ben er wel benieuwd naar!
Hier na de geboorte lekker op de borst, totdat de placenta en alles komt. Daarna navelstreng doorknippen e.d. Hier was ze toen al even vlug gechecked, maar gewoon bij mij. Ook nog aan de borst e.d. voordat ik ging douchen. Ondertussen lekker bij mijn man in zijn armen. Hij mocht ze ook aankleden toen, hoefde ik niet perse te doen of bij te zijn Achteraf heeft het allemaal best een tijd geduurd dat lekker op bed liggen met haar. Maar dat had ik toen niet zo door haha.
weet niet hoe dat zit met een thuisbevalling maar in het ziekenhuis kreeg ik gelijk de kleine op de borst te liggen. ik moest blijven liggen totdat de vk helemaal klaar met me was. placenta eruit na 10 minuten daarna nog 3 hechtingen gekregen. voor die score halen ze je kindje niet van je lijf ze kijken zo naar je kindje terwijl je heerlijk aan het knuffelen bent. na een tijdje merkte ik dat ze wilde eten dus heb ik haar aangelegd pas toen dat gedaan was en ik het zelf wilde ruim een uur misschien nog wel langer, ben ik gaan douche met hulp en in die tijd hebben ze mijn dochter gewassen en aangekleed en gewogen en gemeten.
Na de bevalling heerlijk op bed blijven liggen met de kleine, placenta kwam vrij snel. Ze hebben mijn dochter gewoon naast mij op bed nagekeken en gewogen/gemeten en aangekleed. De kleine ook al heel snel aangelegd. Toen ik ging douchen hebben ze alles opgeruimd en het bed verschoond de kleine ff bij papa en ik kon zo vanuit de douche mijn bed weer in samen met de kleine en heb daar heerlijk de hele dag geknuffeld en de eerste kraamvisite ontvangen!
Bij iedere vlos verschillend en ook maar net wat je wensen zijn. Hier werd ze op mn buik gelegd en navelstreng door geknipt. Hierna even een snelle apkar?? Score. Na 15 min kwam de placenta eruit. Ik moest gehecht worden en dit heeft een uur geduurd. Al die tijd heeft ze op mn borst gelegen. Toen dit jlaar was hebben ze aan het voeteneinde de testjes gedaan, gewogen enz en aangekleed. Hierna ben ik gaan douchen en kon ik zo mn schone bed in.
Hier de kleine na de geboorte meteen op mn borst.. na 10 minuten placenta geboren ofzo. Vk begin na een half uur ofzo met hechten.. baby nog steeds op mn borst en meteen geprobeerd de borst te geven. Was een goede afleiding! Na hechten ging de vk naar beneden. Even bakkie doen en volgens mij heeft ze nog een kop soep gehad die we zouden gaan eten. Na 2 uur vanaf geboorte keek ze de baby na, wegen, enz. Al die tijd heeft hij bij me gelegen, zonder kleertjes, vers van de pers. Kraamhulp deed m zijn kleertjes toen aan. Nadat ik mn beschuitje op had, mocht ik even douchen. Daarna natuurlijk weer heerlijk kroelen, familie bellen en verwend worden. Zou nooit meer anders willen!
Direct na de bevalling werd hij op mijn borst gelegd en mocht mijn man de navelstreng door knippen. Ondertussen werd de placenta geboren en ik gecheckt en gehecht en gelijk geprobeerd hem te laten drinken. Daarna werden de testjes gewoon op het bed bij mij gedaan en werd hij met de hulp van papa aangekleed. Vervolgens nog even met hem gelegen en mijn ouders gebeld en een boterham gekregen en toen gaan douchen (douchen was rond 2245 en jk ben om 2113 bevallen) toen ik uit de douche kwam lag hij met kruik in het wiegje naast me en had ik een schoon bed. Was echt heel relaxed en chill allemaal.
Hier ook gelijk de kleine bij mij op de borst en die is ook gewoon blijven liggen tijdens de geboorte van de placenta en het hechten. Voor de apgarscore hoeft je kindje niet van je buik af als het goed gaat, dat kunnen ze ook beoordelen terwijl het kindje bij je ligt. Hier ondersteunde de kraamzorg ook bij het zoeken van de borst, dit gebeurde ook gewoon tijdens het hechten. En uiteindelijk na ruim een uur was ik gehecht, maar toen bleek dat de verloskundige niet overal zelf bij kon komen en moest ik als nog naar het ziekenhuis. Toen was het gedaan met de rust. Kindje werd van m'n buik afgeplukt, gewogen, gemeten, aangekleed en in de maxi cosi gezet. Ik heb ook niet meer gedoucht, maar we mochten als nog ons boeltje pakken en naar het ziekenhuis vertrekken. Heel jammer! Maar uiteindelijk waren we de volgende morgen als nog lekker thuis. Alleen de rust van de thuisbevalling ben je dan wel even kwijt, helaas... Ben er ook nog niet over uit wat ik bij de volgende bevalling wil.
Eerste in het ziekenhuis bevallen, bij de tweede thuis. En echt, bij een eventeel volgend kindje wil ik absoluut niet meer in het ziekenhuis bevallen (tenzij er medisch iets is natuurlijk ) Na de geboore meteen baby op de borst. Placenta kwam. Gehecht. Dat alles bij elkaar duurde volgens mij ruim een uur. Daarna werd de baby bij mij op bed nagekeken, gewogen en aangekleed. Toen mocht papa hem vasthouden terwijl de stagiaire van de kraamzorg mij hielp met douchen. Toen ik klaar was met douchen en terug de slaapkamer in kwam leek het alsof er geen bevalling had plaatsgevonden. De verloskundige en kraamzorg hadden alles opgeruimd, gepoetst en het bed verschoond. Papa, ik en baby konden lekker in bed kruipen terwijl de kraamzorg onze lunch ging maken
Ik herken dat! Ik was zo van overtuigd dat in een ziekenhuis bevallen het beste was. Thuisbevallingen snapte ik echt niet. Tot het gewoon door de snelheid een thuisbevalling werd.'Nu kies ik bewust voor thuisbevallen mits er natuurlijk geen medische indicaties vooraf of tijdebscde bevalling ontstaan (vruchtwater gepoept bijv)
Het gaat (mits jouw toestand het toelaat) zoals jij graag wilt. Ik ben nu zwanger van de derde en wil graag weer thuis bevallen. Ik wil ook de navelstreng uit laten kloppen en de baby lang bij me houden. Aankleden wil ik niet zo snel. Ik wil een hele natuurlijke bevalling en verloop. Een net geboren baby aan een 'vreemde' overlaten en laten aankleden vind ik niet fijn. Dus als ik uiteindelijk douche, zal mijn man huid op huid contact houden. Daarna zal ik de baby constant bij me dragen. Ik bespreek dit trouwens wel heel goed vooraf. Dan weten de verloskundige en kraamzorg wat ik graag wil.
Mijn tweede en derde zijn thuis geboren. Meteen na geboorte op mijn (blote) buik/borst gelegd. Doeken er overheen en mutsje op. Na ongeveer 5 min navelstreng doorgeknipt, placenta kwam spontaan zo ongeveer 7-10 min na geboorte. Baby lekker blijven liggen, ik ben beide keren gehecht met baby tegen me aan . Na het hechten geprobeerd aan te leggen (bij tweede lukte dat, de derde had nog geen interesse in borst). Mijn tweede heeft toen een half uur of zo aan de borst gelegen. Het wegen en (medisch) onderzoeken was bij beide dames ruim een uur na bevalling, denk ik. Ze zijn toen aangekleed en bij papa op de arm, terwijl ik ging douchen. Kraamzorg heeft toen opgeruimd, bed verschoond etc. Helaas was mijn tweede (onverwacht) zo zwaar dat ze naar ziekenhuis moest voor observatie van bloedsuikers, dus bij haar ben ik meteen na het douchen in auto moeten stappen , baby in autostoeltje mee. Twee (vreselijke ) dagen op kraamafdeling moeten blijven. Bij mijn derde mochten we wel thuis blijven, en na het douchen ben ik lekker fris in mijn bed gekropen en heb baby weer op mijn borst gelegd. Ik geloof dat ik zo de eerste dag heb doorgebracht , met wel telkens proberen aan te leggen (zij heeft eerste 24 uur niet gedronken, geen interesse in de borst). Vanwege de moeite die zij had om op temperatuur te blijven in het begin, heeft ze grootste deel van tijd direct huid-op-huid gehad (in luiertje op mijn blote borst en dan dekens/doeken er over heen). Ik had overigens geen geboorteplan, was niet echt mijn stijl.
Ik ben in het geboortecentrum bevallen en ik vond het heerlijk. Was ook meer als reden dat ik niet thuis kocht bevallen, vanwege een maisonettewoning waar de 'begaande' al de 2e verdieping was. En mocht ik met ambulance weg moeten, moest ik zelf al die trappen af. Mijn 1e keuze was wel thuis bevallen.. Geboortecentrum is heel huiselijk ingericht. En heb daar ook een nachtje geslapen; mijn vriend ook. Dochter lag na geboorte 1.5 uur bij me en daarna ben ik gaan douchen. Daarna ben ik uitgebreid gaan eten. Inmiddels wonen wij in een eengezinswoning. Ik mag nu thuis bevallen, maar we kiezen wss weer voor het geboortecentrum; mits we qua snelheid van de bevalling het niet kunnen halen o.i.d. 🙂