Hoi allemaal, Ik zie zoveel mooie plaatjes en lees veel goede ideeën over houdingen tijdens de weeen en de bevalling. Maar ik ben bang dat voor mij staan, op hand en knieën zitten ed geen optie is. We hebben een bevalbad in de kamer straks. Zijn er meer mama's die ervaring hebben met deze kwestie? Ik zie er erg tegenop, vorige bevalling kreeg in een ruggeprik en kon ik alleen maar liggen waardoor het niet echt vlot ging (36 uur)... Dus! Positieve verhalen gezocht!
Mn bekkenfysio gaf als tips; zelf je benen omhoog houden tijdens het persen, lukt dat niet probeer dan je hakken goed tegen je billen aan te zetten. Als anderen je benen vast houden tijdens t persen is het al snel dat het niet synchroon is en dus wat scheef. Verder beval in d3 houding die voor jou het prettigst is. Eerste week na de bevalling zo min mogelijk trap lopen/veel mogelijk rusten en zo snel mogelijk starten met bekkenbodemoefeningen. Eerste 6 weken nog de "leefregels" van bekkeninstabiliteit vast houden en alles rustig opbouwen. Ik hoop binnen nu en een paar weken te bevallen, dan kan ik vertellen hoe t in de praktijk ging.
Wat vervelend dat je zo'n last hebt van je bekken. Ik heb ook veel last gehad (nou ja, gehad, ik ben nooit hersteld) en ben net als jij de eerste keer met ruggeprik bevallen. Bij de tweede wilde ik dat niet. Ik heb een waterbevalling gehad in het zkh. Ik zal niet zeggen dat het geen pijn deed aan mijn bekken, maar ik kon mij wel makkelijker bewegen. Ik ben gewoon op mijn rug bevallen en dat ging prima. Het water werkte ontspannend en verwekend dus ben er redelijk zonder scheuren uitgekomen. Ik wil je aanraden om eens acupunctuur te proberen. Dit heeft mijn bekken veel goed gedaan. Sterkte en succes!
Goed dat je in bad gaat bevallen, dan is t echt prima uit te houden! Probeer alvast houdingen uit zodat je ervaart hoe dat is en zo bouw je vertrouwen op! Komt goed
Denk dat je inderdaad zelf moet aangeven in welke houding je wilt bevallen en hoe. Alhoewel je natuurlijk nu nog niet weet wat voor weeën je gaat krijgen. Ben met een ruggenprik bevallen en zou t de volgende keer zo weer doen. Duurde hier 8 uur. Wel flink uitgescheurd. Dus als jij in bad wilt bevallen in een bepaalde houding moet jij dat doen. Waar jij je t prettigst bij voelt.
Vorige zwangerschap ook bekkenklachten en in bad bevallen. Doordat het water je gewicht grotendeels draagt is bijna elke houding goed aan te nemen in bad. Ook het bewegen naar een andere houding ging goed. Het warme water werkte bij mij erg ontspannend en verlichtte de pijn aan mijn bekken ook enigszins.
Thanks! Eergisteren bij de VK te horen gekregen dat t ziekenhuis belde omdat het bad toch niet mee mag. Dat was even een domper! Veel gehuild omdat we toch graag in het ziekenhuis willen zijn wanneer de baby komt. Nu besloten me te verdiepen in ademtechnieken en hypnobirthing enzo. Kijken of ik daar positiviteit en kracht uit kan halen... T zal hoe dan ook een uitdaging worden. Sjonge wat heb ik veel gehuild die dag dat de VK het zei.
Nou moe daar zou ik idd ook heel verdrietig om zijn! Is een ander zkh een optie? Of een kraamhotel? Ik mocht in het zkh in bad alleen de weeën opvangen, maar ja ik kreeg ineens persdrang en toen was hij er na 2 minuten al daar hoopte ik al op dus teamwerk met mijn baby
Jep! Hebben we direct onderzocht Vlinder. Maar alle ziekenhuizen in de buurt hebben een beleid waar geen bad welkom is. In de kraamsuite van het ziekenhuis is wel een wat ruimer bad, daar zal ik nog wel in kunnen zitten, maar wanneer de baby komt zal ik uit bad moeten. Nice die teamwork met je beeb! Haha, goed verhaal voor later!
En thuis bevallen is echt geen optie? Ik zou daar zelf liever voor kiezen, zelfs met mijn medische indicatie. Zwanger raken, zijn en blijven ben ik niet zo goed in maar bevallen is een eitje (nou ja ik krijg wel grote 'eitjes' en het deed heus pijn maar geen complicaties).
Het is zeker een optie... alleen voelen we ons toch beter bij het ziekenhuis, medische zorg dichtbij. Ik kan nogal eens rare fratsen uithalen opeens. Dus die overweging hebben we gemaakt. Nu zo goed mogelijk voorwaards!
Dan denk ik dat je sowieso zeker baat gaat hebben bij hypnobirthing.Het helpt je vertrouwen te krijgen in jouw lijf en dat van je kindje. Daar heb je geen bad voor nodig en het kan ook prima in het zkh. En hopelijk kun je er wel lekker lang onder de douche alle beetjes helpen
Ja! Mn schoonzus zei 'stop met vertrouwen op een bad en ga op jezelf vertrouwen!' Nou... dat ga ik dus doen. (Wat klinkt ik stoeeeer... haha!)
Een hele wijze opmerking van je schoonzus! You can go it! Tjakkaaa! En meer van dat haha. Kijk op het moment zelf zul je heus wat kwetsbare momenten hebben, maar die ga je ook in bad hebben. Ik weet nog goed dat ik echt de neiging moest onderdrukken om aan mijn man te vragen mij op te tillen en naar huis te gaan. Want ik had er geen zin meer in Tja, het moet er echt uit Maar als je in je lijf vertrouwt, dan loop jij (of rollend met de rolstoel) apetrots het zkh uit met het mooiste babytje ooit. Het geeft echt een gevoel van empowerment om een gevoel van controle te hebben over je bevalling. Dus vertrouw en just do it! (en schelden mag heus )