Hoe gaat IUI?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Eevie82, Apr 22, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

Jun 2, 2018
    892
    1,186
    93
    Female
    Ik heb groen licht gekregen (maar nu in de wacht) voor IUI-D. Natuurlijk heb ik gelezen hoe een IUI in z’n werk gaat maar ik ben benieuwd naar ervaringen én eventueel ook na hoeveel behandelingen je zwanger was (met donorzaad). En ook of het bijvoorbeeld nodig is om na de behandeling nog even te blijven liggen, of het donorzaad misschien ook weer uit de baarmoeder loopt...ik heb geen idee en doe natuurlijk graag zoveel mogelijk om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Want ik begrijp dat die kansen met IUI niet zo heel hoog liggen. Ik hoor het graag! En veel sterkte voor iedereen die moet wachten op het weer opstarten van de behandelingen.

2. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

Dec 14, 2017
    17,007
    9,931
    113
    Female
    Postbezorgster
    Wij hebben 7x iui gehad met donorzaad, helaas mlesten wij door voor IVF omdat we niet zwanger raajte door iui.
    Je gaat liggen in de stoel, dan brengen ze de eendenbek in, en dan het slangetje met het sperma. Dit is eigelijk pijnloos, maar kan vervelend aanvoelen.
    Ik moest wel een kwartiertjes telkens blijven liggen met mn knieën opgetrokken en voeten plat op de stoel zeg maar.
    Het sperma loopt er niet uit, want t word direct in je baarmoeder gespoten :)
    Je mag ook direct plassen etc, de zaadjes zitten al waar ze moeten zijn :)
    Veel succes! Ik hoop dat je gauw zwanger raakt!

Eevie82 likes this.
  3. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

Jan 22, 2009
    588
    183
    43
    Female
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Geen ervaring met donorzaad, maar mij is de eerste IUI erg meegevallen. Inderdaad eendenbek in, slangetje met het zaad erbij. Tegen mij werd gezegd dat ik gelijk op mocht staan, hoefde niet te blijven liggen. Ben die ronde ook zwanger geraakt, helaas wederom geeindigd in een vmk. Nu inderdaad wachten tot we weer mogen starten. Succes met de IUI als je mag starten binnenkort !

Eevie82 likes this.
  4. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

Nov 24, 2018
    752
    422
    63
    Female
    Ik heb 2x iui gehad en beide keren zwanger.
    Blijkbaar goede match met de donor.
    Na de iui moest ik even blijven loggen en daarna mocht ik gewoon alles doen. Ook lekker ern achtbaan in enz. Dan afwachten. Kan wel wat krampen krijgen.

Eevie82 likes this.
  5. PippiMoustache

PippiMoustache Fanatiek lid

Jul 16, 2018
    1,819
    1,710
    113
    Female
    Ik heb 8 x IUI met donorzaad gehad. 2e x was het raak, maar helaas een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Daarna duurde het wat langer, maar inmiddels een gezonde dochter uit de 8e poging. Zoals de andere dames al schrijven is het zo gebeurd. Eendenbek, inseminatie, klaar. Je mag even blijven liggen als je dat fijn vindt, maar uit onderzoek blijkt dat dat niet de kans op succes verhoogt.
    De kansen met IUI zijn ongeveer 25% per poging. Dat is meer dan op de natuurlijke manier, waar het ongeveer 10/15% per poging succesvol is.
    Heel veel succes!

Eevie82 likes this.
  6. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

Jun 2, 2018
    892
    1,186
    93
    Female
    Bedankt voor jullie reacties! Ik vermoed ook dat de IUI op zichzelf niet zoveel voorstelt (fysiek gezien dan). Ik heb 4x een hysteroscopie gehad en dat was wel even andere koek. Of je moet/mag blijven liggen is dus verschillend, okee. Ik dacht dat de succesrate ongeveer 10% was, maar dat is misschien in het geval van onverklaarde subfertiliteit. Van het percentage dat @PippiMoustache noemt word ik wel weer vrolijker! Ook al weet ik dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst. En sowieso een tweede lijntje op de test geen garantie op een baby :( Ik hoop ook dat het snel lukt om blijvend zwanger te zijn :D

PippiMoustache likes this.
  7. Boedah

Boedah Niet meer actief

Wat de vorige dames al vertellen inderdaad. Ik moest wel altijd even blijven liggen.

bij mij wisselde het heel erg per poging, soms voelde ik er niks van na afloop, de andere keer had ik gigantische krampen.

ik ben er nooit zwanger mee geworden, maar bij ons is het dan ook onbegrepen waarom het niet lukt.

8. Iemand1991

Iemand1991 Bekend lid

Apr 25, 2019
    911
    991
    93
    Female
    Wij gaan ook starten. We zijn al 2 jaar bezig zonder een zwangerschap. Ik moet hormonen prikken om een dubbele eisprong te stimuleren. Ik vind dat nog het spannends van allemaal. Gewoon het feit dat je het zelf moet doen. Vrijdag een afspraak om het prikken te oefenen..

Eevie82 likes this.
  9. duimelijntjee

Apr 24, 2019
    96
    83
    18
    Female
    Wij mogen ook gaan starten wanneer corona dat toe laat. Het prikken vind ik ook enorm spannend, hoe ga ik er mee om en heb je echt zo'n last van die hormonen? Hier moet ik nog even wachten op afspraken in het ziekenhuis helaas.

Eevie82 likes this.
  10. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

Jun 2, 2018
    892
    1,186
    93
    Female
    Succes met het prikken van hormonen @Iemand1991 en @duimelijntjee Voor nu mag ik IUI in mijn eigen cyclus doen en...ik mag bellen bij een positieve ovulatietest! Die verwacht ik over een weekje ongeveer, superspannend!!

11. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Hier geen ervaring met donorzaad, maar enkel met icsi-kwaliteit zaad dus eigenlijk te weinig voor IUI. Bij de jongste 4x IUI gehad, bij de 2e x zwanger maar buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Daarna doorgegaan voor icsi en uiteindelijk zwanger geraakt van een escape-iui tegen alle statistieken in. Nu hadden we 1 poging IUI gehad en hadden een pauze ingelast en wederom tegen de statistieken in spontaan zwanger geraakt (terwijl we ook nu al een jaar probeerde voor de 1e IUI). Wat ik ermee wil zeggen is dat de percentages gemiddelde zijn je hebt de uitzonderingen zoals wij bij zitten en helaas ook de andere kant op.
    Qua behandeling zelf, de 1e 2x bij de jongste moesten we een kwartiertje blijven liggen, de andere keren was dat bij haar eigen keus, hoefde niet mocht wel. De keer dat het raak was niet gedaan.
    Bij de poging nu hoefde het niet meer en kregen we ook de mogelijkheid niet om het wel te doen. Het verhoogd de kans niet aldus de wetenschap, is puur tussen de oren aldus de arts hier.
    Verwacht dat het qua donorzaad verder niet heel anders zal zijn.

Eevie82 likes this.
  12. Nora001

Nora001 Bekend lid

Jan 22, 2019
    507
    303
    63
    Female
    Ik heb ook een paar iui gehad met donorzaad. In eigen cyclus, dus met medicatie geen ervaring. Alleen de eerste keer pregnyl.
    Eerste traject was ik de 3e poging zwanger, goed verlopen.
    Daarna voor nog een kindje gegaan, 2e keer zwanger, van een tweeling, nu zit ik op 22 weken.
    De iui valt mee, eigenlijk sta je binnen 5 minuten weer buiten en hoef je helemaal niks bijzonders te doen.
    Het emotionele gedeelte en wachtweken kunnen pittig zijn. En dan heb ik er nog niet eens veel gehad. Elke dag duurt een eeuwigheid. Daarnaast zijn zwangerschapssymptomen en menstruatiesymptomen zo bizar vergelijkbaar. Je googled je suf (uh, hoe spel je dat?). Aangezien je alleen bent, heb je iemand die met je mee gaat of er van af weet waar je je ei bij kwijt kan?

Eevie82 likes this.
  13. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

Jun 2, 2018
    892
    1,186
    93
    Female
    Ik moet altijd wel lachen om “je ei kwijt kunnen” nu ik er zo hard naar op zoek ben :roflmao: Maar zeker, er zijn drie goede vriendinnen op de hoogte en ook mee naar de afspraken geweest (niet allemaal tegelijk). Hopelijk morgen positieve lh-test en dan bellen! Bedankt voor jullie adviezen, ik ga het heel snel zelf ervaren :)

Chanbee and Maev like this.
  14. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

Jun 2, 2018
    892
    1,186
    93
    Female
    En ik heb gelukkig een psycholoog/coach waar ik heel veel aan heb. Leek me beter aan mezelf te werken vóórdat er eventueel/hopelijk een baby is. Vervelende dingen uit het verleden, onzekerheden over de toekomst en ook over stress met de wachtweken doorkomen enzo. Kan het iedereen aanraden.

15. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Wij hebben nu 7 IUI-D pogingen gehad. Na de derde poging was ik zwanger, maar dit bleek een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Nu staan we (net zoals de meesten) op pauze en hopen binnenkort weer door te mogen. We doen nog 2 IUI’s en stappen daarna over op IVF. Ik hoef voor de IUI niet aan de hormonen. Het is in natuurlijke cyclus.

Voor de inseminatie mag ik even niet plassen, de blaas moet gevuld zijn. Met gevulde blaas gaat het allemaal makkelijker. Bij de laatste had ik even een misrekening wat betreft plassen en ging ik dus met een vrij lege blaas. Ik voelde duidelijk dat het heel anders voelde. Ongemakkelijker.

De inseminatie zelf is zo gepiept. Eendenbek, slangetje van de ‘spermaspuit’ erin (haha sorry kon even geen ander woord ervoor bedenken) en als alles op zijn plek zit, kunnen de zaadjes erin.
    Het doet in principe geen pijn. De eendenbek is wat onprettig.

Na de inseminatie hoef ik nooit te blijven liggen. Het schijnt helemaal geen meerwaarde te hebben om wel te blijven liggen. Het kan lijken alsof je al het zojuist ingespoten zaad weer verliest, maar dit is niet zo. Je kan wat afscheiding verliezen. Maar doordat je in je meest vruchtbare periode zit, heb je sowieso meer afscheiding.

Mocht je vragen hebben, pb gerust!

16. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Even compleet off-topic... Maar jouw post geeft mij moed❤️ Ik ‘hik’ een beetje op tegen poging 8 en 9. Meer omdat ze voor mijn gevoel alleen ‘voor de vorm’ zijn, voor we overstappen op ivf. Maar jullie verhaal geeft moed❤️

17. Believe89

Believe89 Actief lid

Apr 25, 2020
    163
    68
    28
    Female
    Wij zijn voorlopig nog niet bij dit traject beland, over 2 weken pas een eerste zaadanalyse, maar ben me wel vast aan het oriënteren op mogelijke behandelingen zoals iui.

Vind het nog best opvallend, 3 dames hierboven met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Toeval dat juist zij hier reageren of is de kans erop groter bij een iui (vraag ik me gewoon even af omdat het me dus opgevallen is, niet vervelend bedoeld :oops:)?

Miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap lijkt me vreselijk om mee te maken- blijdschap om eindelijk zwanger te zijn en dat die droom in 1x in elkaar stort.. :( hoop het zelf nooit te ondervinden, sterkte voor iedereen die dat wel heeft meegemaakt!

18. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Hier is het echt pure pech geweest. Zoals ik al schreef, de eileider waarin het zat was al niet goed doorgankelijk. Dit had op de natuurlijke weg ook kunnen gebeuren...

heel veel succes met de onderzoeken!

Believe89 likes this.
  19. PippiMoustache

Jul 16, 2018
    1,819
    1,710
    113
    Female
    Vrouwen met slecht doorgankelijke eileiders worden over het algemeen moeilijker zwanger en krijgen dus eerder een vruchtbaarheidsbegandeling zoals IUI. Je krijgt dus niet sneller een buitenbaarmoederlijke zwangerschap door de behandeling, maar juist doordat je eileiders niet goed doorgankelijk zijn en het eitje dus blijft steken. Maar zo kan het wel lijken alsof het vaker gebeurt bij IUI.

20. PippiMoustache

Jul 16, 2018
    1,819
    1,710
    113
    Female
    Kan me helemaal voorstellen. Ik had er ook geen geloof meer in. Ik had na de 6e poging wel een hsg-foto, misschien dat dat nog iets goed heeft gedaan. Ik begrijp dat de twee pogingen na een hsg een ietsje grotere kans op succes hebben. Maar het sucked om zo lang te moeten wachten. Heel veel succes, ik hoop dat jullie snel weer mogen starten en dat het dan raak is!

Lisa280887 likes this.

Share This Page