Vervoer kleuters in auto

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kleinepien, 15 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Onze dochter (bijna 5, groep 1) heeft inmiddels wat uitstapjes gehad van school. De school regelt qua vervoer meestal dat er ouders met de auto rijden om de kinderen ergens naar toe te brengen en te halen.
    De eerste keer reed ik zelf ook mee, en zat er een klasgenootje (en diens moeder, want die ging ook als begeleider mee) bij ons in de auto. In de reserve autostoel.

    Nu zijn de kinderen afgelopen vrijdag naar het theater geweest, op ongeveer 15 minuten rijden van school. Ik kon zelf niet rijden, maar er waren gelukkig voldoende ouders die dat wel konden. Echter vroegen vriend en ik ons op de dag zelf ineens af: hoe doen ze dat dan? Hebben andere ouders ook reserve-autostoelen of -zitjes? Of heeft school die?
    Van dochter hoorden we later dat ze met nog wat andere kindjes bij de mama van *klasgenootje* in de auto had gezeten. Deze mama heeft toevallig 4 kinderen, dus ik kan me nog indenken dat die wel een aantal stoelen in de auto heeft staan. Maar er mocht ook iemand voorin, zei dochter. Een kind van 4/5 jaar dus.
    En een andere moeder had ook 4 kinderen in de auto. Dus sowieso eentje voorin.

    Ik ga komende vrijdag weer zelf rijden ivm koningsspelen, en heb aangegeven dat ik naast mijn eigen kind nog 1 extra mee kan nemen. Ik wil dat kinderen bij mij in de auto gewoon in een veilige stoel zitten, zolang dat wettelijk gezien verplicht is. En ik vraag me dus af of school hier überhaupt op controleert, of dat de kinderen afgelopen vrijdag gewoon hop, achterin in de gordel zijn gezet en rijden maar...

    Ben ik nu een enorme zeikmiep, of is het terecht dat ik me daar zorgen over maak?
     
    MaMa vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Heel terecht, was van de week ook een topic over.
    Mijn kinderen gaan onder geen beding mee zonder verhoger of stoel. En als ik rij zorg ik zelf voor verhogers en stoelen voor de kinderen die meerijden.

    De laatste keer dat we bij kleuterzoon een uitstapje hadden was hij de enige van de 22 met een verhoger. De rest zat alleen in de gordel.

    Probleem is dat voor incidenteel vervoer (zoals een uitje) een kind al vanaf 3 jaar in de gordel vervoerd mag worden. (Alleen voorin niet) dus school hoeft ook niks te controleren, het mag dus gewoon:(
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  3. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat als de rijouder geen extra stoel/zitverhoger in de auto heeft en je die als ouder ook niet zelf meegeeft dat je kind dan gewoon alleen in de riem gezet wordt. Reden voor mij om dus altijd zelf een zitverhoger mee te geven als er een schooluitje is.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  4. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Voorin mag normaal ook alleen maar je eigen kind in zijn eigen stoel. Vreemde kinderen onder de 1.35 mag niet.
    Stoeltjes die in de auto die moeten bij kleinere kinderengebruikt worden. Daar zet ik altijd de kleinste in en mijn eigen natuurlijk. Rest gewoon in de gordel. Zijn vaak ook maar korte ritjes van school uit bij ons iig.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier geeft school duidelijk aan dat ouders bv een verhoger moeten meenemen als ze dat willen, maar dat het bij incidenteel vervoer ook zonder mag. 99% kiest voor zonder.
     
  6. saro81

    saro81 Actief lid

    12 aug 2014
    221
    32
    28
    Ik heb toevallig net dezelfde vraag gesteld in de groepsapp van mijn dochters klas. Ze hebben binnenkort een uitje en aan ouders wordt gevraagd om te rijden. Ik vind het ook geen veilig idee om kinderen zonder autostoel te vervoeren. Laat staan kinderen van anderen...
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  7. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Klopt inderdaad, hier gaan alle kinderen op een stoelverhoger of autostoeltje in de auto. Ik wil geen enkel risico lopen en weet dat ook op een korte rit het verkeerd kan gaan.
    Mijn kinderen laat ik ook niet bij een ander in de auto zonder autostoel, ik zorg er dan voor dat die bij mijn kind is.
     
    tuc en kleinepien vinden dit leuk.
  8. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik ging er dus gewoon vanuit dat mensen aanboden om een x-aantal kinderen mee te nemen, omdat ze dat aantal verhogers in de auto hebben, net zoals ik dus zelf doe... :oops:
    Incidenteel (bijvoorbeeld als ze eens bij mijn vader of mijn schoonouders een stukje in de auto moet) zit dochter ook op een verhoger. Ik denk dat ik in het vervolg dus bij alles maar ofwel zelf mee rijd, of (als dat niet kan) een verhoger meegeef.

    Op de weg waar ze afgelopen vrijdag 2x over zijn gekomen, heb ik 3 jaar geleden zelf een auto-ongeluk gehad met dochter godzijdank veilig in haar stoeltje. Auto total-loss, ik flink wat kneuzingen en mijn elleboog kapot, maar zij had geen schrammetje.
    Je mag op die weg 60, maar mensen rijden er vaak harder. Ik reed toendertijd amper 55, want ging op de bocht af. Ik rij daar bijna dagelijks, en tóch ging het mis.
    Dus ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als je daar rijdt met 3 of 4 kleuters die alleen in de gordel zitten. :|:(
     
  9. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Ik ga er niet vanuit dat elke hulpouder evenveel autostoeltjes heeft als zitplaatsen. Zijn de uitzonderingen denk ik, vind dat je zelf dient mee te geven, tenzij je weet dat het niet nodig is. Dus bij schooluitjes/kinderfeestjes etc vraag ik het eerst na en neemt dochter meestal haar eigen zitverhoger mee (kan ze prima zelf aan denken/tillen). Een keer had ik het nagevraagd en zei kinderfeestje ouder nee niet nodig. Vervolgens bleek een andere ouder haar het laatste stukje naar huis te brengen en zat ze alsnog los in de gordel. Was maar klein stukje, maar vond het alsnog niet prettig.
     
  10. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Hier zijn de reacties van de ouders altijd wisselend. Ik geef dus altijd een verhoger mee. Er zijn namelijk ook ouders die het gezeur vinden voor een klein stukje. Prima, maar dan wel voor hun eigen kind en niet het mijne. En vaak zit ons zoontje wel in een stoel, als er een ouder rijdt die meerdere kinderen heeft. Ik geef liever voor niks de verhoger mee dan dat ik er later achterkom dat hij niet in een stoel is vervoerd.
     
  11. saro81

    saro81 Actief lid

    12 aug 2014
    221
    32
    28
    Los van de autostoeltjes en/of zitverhogers, hoe zit het met aansprakelijkheid? Het is een activiteit onder schooltijd. Is de school dan verantwoordelijk? Ik ga het op de school ook even navragen
     
  12. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Voorrin mag toch of niet? Hier zit zoontje vaak voorrin. :oops: wel met autostoel.

    Hier geeft de school aan dat elk kindje een autostoel of verhogen moet meenemen. Daar krijgen we meestal zelfs 2 berichten van dat je aan de autostoel moet denken.
    Zelf heb ik 1 verhoger extra in de auto voor als er een speelafspraakje naar ons komt.
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier moet iedereen bij een uitjeeen verhoger meenemen.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    School is hiervoor aansprakelijk, ook als ouders rijden.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier ook al een keer een topic over geopend, verbaas mij er ook echt over dat zoveel mensen er onverantwoordelijk mee omgaan. Alleen omdat het " mag".
     
  16. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Heb net een zitverhoger besteld omdat mijn zoontje van de week een uitje heeft en we moesten er zelf 1 meegeven.
     
  17. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief

    Dit, en ik geef ook altijd een stoelverhoger mee met uitjes maar lang niet iedereen doet dat. Op de uitnodiging van zoontje zijn partijtje had ik er ook bij gezet of ze een stoelverhoger mee wilden nemen.
    Ik ga er overigens ook niet van uit dat iedereen een x aantal stoelverhogers op voorraad heeft ;)
     
  18. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    nee, ik heb geen 3 extra zitverhogers in de auto liggen ofzo voor als er andere kinderen meegaan....
    Die kinderen gaan dus mee zonder stoeltje of de ouders moeten voor een stoeltje zorgen.
     
  19. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Als onze kleuters een uitje hebben, staat de gang altijd vol met stoeltjes. Kinderen nemen hun eigen stoeltje mee. Mocht het zo zijn dat ouders geen stoeltje hebben omdat ze zelf geen auto hebben, heeft school extra stoeltjes. Maar veel ouders hebben meer dan 1 kind en vaak zelf ook stoeltjes in de auto.
     
  20. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Binnenkort gaan hier de kleuters op schoolreisje, 3 kwartier in een bus, zonder verhoger maar wel met gordels.

    Hier gaan ze dus in auto of taxi ook zonder verhoger/stoeltje mee. Ik vond dat vooraf ondenkbaar, maar omdat iedereen het doet heb ik me erbij neergelegd. Kinderen gebruiken dan alleen het onderste, horizontale gedeelte vd autogordel; het verticale deel gaat achter de rug.
     

Deel Deze Pagina