Hallo iedereen. Ik weet dat je zuinig moet zijn met leverpastei enzo omdat er veel vitamine a in zit.maar mag je dan ook geen boter op brood waar vitamine a in zit?! Ik eet dat namelijk al zolang ik zwanger ben elke dag een paar boterhammen.en ik at net Breaker van friesche flag en daar zat het ook in maar dan Beta caroteen :S wist ik echt niet. alvast bedankt voor jullie antwoorden
Het lijkt mij dat je wel gewoon boter op je brood mag hoor! Ik dacht altijd dat je orgaanvlees (lever dus ook) beter kon laten staan omdat er veel afvalstoffen in zitten die je lichaam dan extra moet verwerken, terwijl het al zoveel te doen heeft..
Vitamine A zit in heel veel voedingsmiddelen en dit hoef je niet allemaal te laten staan hoor! In bijvoorbeeld lever zit heel veel vitamine A, vandaar dat je het beter kan laten staan. Zolang je verder 'normaal' eet en geen vitaminedrankjes drinkt zoals vitaminesiroop oid mag je verder alles eten hoor.
beta-caroteen mag je wel hebben. Dit zit ook in de zwangerschapsvitamines. Je lichaam kan beta-caroteen zelf omzetten in vit. A, als dat nodig is (als ik het goed zeg/schrijf). gr.
Ik heb toevallig vorige week een artikel gelezen (weet niet meer waar/waarin) waarin stond dat een zwangere vrouw 1000 microgram vit A per dag mag. En dat de meesten van ons zelfs te weinig binnenkrijgen omdat we allemaal zo bang zijn dat we teveel binnen krijgen... (Ik waarschijnlijk ook hoor! ) Dus je zou even op de verpakking van je boter kunnen kijken hoeveel daarin zit.
Ik zou het niet weten, eventjes op de verpakking kijken dus Ik weet van de multivitaminensiroop van de Albert Heijn dat daar wel veel vitamine A in zit. Dit is een soort roosvicee (en ligt bij de babyvoeding in het schap).