in het ziekenhuis hebben ze gezegd dat ik een ruggeprik kan krijgen. Ja zegt die arts dat is toch fijn als je kan bevallen zonder pijn? in eerdere verhalen lees ik altijd dat ziekenhuizen erg moeilijk doen over pijnbestrijding maar bij mij kwam het nu heel anders over, in eerste instantie dacht ik altijd van nee dat doe ik niet maar als ze het zo brengen heb ik toch wel zoiets van: hmm, lijkt me wel zo prettig zonder pijn. nadeel zou kunnen zijn dat je persweeen wat minder krachtig zijn, maar doordat je geen angst en vermoeidheid hebt kunnen ze juist weer wel heel krachtig zijn wat zouden jullie doen als het je aangeboden wordt?
Ik zou zeggen dat ik het in de eerste instantie absoluut niet wil. Maar het is wel fijn dat je weet dat het wel KAN als je het nodig is, en misschien is die wetenschap ook wel genoeg.
Na 22 uur niet lekkere weeen bleek dat ik opeens geen 9 maar 7 cm ontsluiting had en tijdens de weeen maar 6 :-s Omdat ik daarbij ook nog aan de wee-opwekkers moest, kreeg ik een ruggenprik aangeboden (vk zei zelf dat ze het niet echt meer 'menselijk' vond), nou ik was zoooo blij! Moest nog wel drie kwartier wachten maar toen ie uiteindelijk was gezet... heerlijk. Heb zo goed uit kunnen rusten eventjes. Daarna met die wee-opwekkers ging het ook erg snel. Voelde de weeen nog wel (ze mochten nog makkelijk 4 x zoveel prik geven zei de vk) maar ze waren eindelijk te verdragen. Daardoor was ik juist niet helemaal uitgeput tegen de tijd dat ik kon gaan persen (ondanks dit een half uur persweeen wegpuffen ) en met drie keer persen was ze er uiteindelijk. Mijn idee was ook om het zonder te doen maar joh wat was ik blij toen ze er mee kwamen. Je weet op dat moment zelf hoe veel pijn je hebt en of je het nog aan kan denk ik...
Ik zei vooraf ook dat ik dat niet wilde, en wilde ook thuis bevallen. Maar wat was ik er tijdens de bevalling blij mee zeg. Het is toch een heerlijk idee dat je tijdens je bevalling niet hoeft te gaan smeken om een ruggenprik als je het niet trekt? En als je bevalling goed verloopt, dan doe je het zonder ruggenprik.
Ik zou het niet willen, ik vind t nu al eng om te bevallen in t ziekenhuis, ik hoop dat een goede vriendin van me erbij is, die voor me op kan komen als ik wat labiel ben haha.
Je hoeft dit van tevoren niet te beslissen. Op het moment dat jij denkt dat je het nodig hebt, kun je er om vragen. Maar ik zou niet meteen aan de ruggeprik gaan, want wie weet is het zo gepiept!
ik wilde zelf geen ruggenprik hoeveel pijn ik op dat moment ook had,heb wel lachgas gekregen,was echt ZALIG ! ruggenprik zag ik niet zo zitten.. en al met al ben ik 2 uur tijd bevallen.. heerlijk maar wel te snel
Ik zou er ook niet meten naar vragen. Ik heb dan een makkelijke bevalling gehad maar ik wil het eerst zelf proberen zonder pijn bestrijding en kan alsnog vragen om een ruggeprik als ik zou denken dat ik het nodig zou hebben. Het is natuurlijk fijn om te weten dat het kan en mag maar ik zou het niet meteen willen. Alleen als ik het echt niet meer zou houden of als ik zelf totaal uitgeput zou zijn
Eigenlijk is het best gek vind ik want waarom zou je pijnleiden maar voor mij persoonlijk zit er een bepaalde gene op het vragen van een ruggeprik. Misschien dat ik dat alleen zo voel hoor maar toch. Met wat voor andere behandeling zou k nooit zeggen welnee ik kan het wel zonder verdoving. De gyn in het ziekenhuis waar ik ga bevallen zijn best pro ruggeprik vind ik ze vertelde ook bij de informatieavond dat je hem beter in een zo vroeg mogelijk stadium kan vragen omdat je er dan veel langer plezier van hebt. Ach ik zal wel zien wat ik beslis wanneer de kleine zich aanmeldt!
ik zou alleen maar blij zijn als je een arts hebt die er zelf over begint, dan weet je direct dat hij niet moeilijk zal doen als jij erom vraagt!
Zelfs als je een ruggeprik krijgt hoeft bevallen nog niet pijnloos te zijn. Ik heb er 1 gekregen vanwege onwijs erge rugweeen en weeopwekkers enzo. Op een gegeven moment kwamen de weeen er dwars doorheen. Heb toen wel wat extra gekregen, maar daar kwam het ook doorheen. En toen ik 10 cm ontsluiting had ging ie ook nog onverbiddelijk uit om op persdrang te wachten (en de rugweeen hielden niet op!).
rosao, precies zo ging het ook bij mijn bevalling! ruggenprik is idd niet per definitie een manier om pijnvrij te bevallen
Van te voren vond ik het niet nodig, maar toen had ik de bevalling nog niet meegemaakt. Tijdens de bevalling van 18 uur met maar weinig ontsluiting, smeekte ik er bijna om. Tegen de tijd dat ik het zou krijgen, was mijn ontsluiting al te ver om het te kunnen krijgen en kreeg ik pethidine (naar spul!). Maar bij de volgende zwangerschap vraag ik er van te voren om mocht ik het nodig vinden.
Ik ben na een niet vorderende ontsluiting ook bevallen met en ruggeprik en weeenopwekkers (werd sowieso al ingeleid ivm overtijd) Als het zo ver komt dat ik ingeleid moet worden deze keer, wil ik zeker weten een ruggeprik.
Na 24 uur weeën thuis had ik nog maar 1 cm ontsluiting. Het duurde enorm lang, mede omdat ze niet goed met haar hoofdje lag. Ik heb wel een ruggenprik gekregen toen ik naar het ziekenhuis moest. De voordelen zijn: je hebt geen pijn meer, je kunt ontspannen en kracht verzamelen voor het persen. De nadelen zijn: het zetten vond ik best eng (achteraf gezien dan, op het moment kon het me toen echt niets schelen). De pijn kan weer door de ruggenprik heen komen (zoals bij mij na een uur of 3). Je moet na het uitzetten van de ruggenprik ongeveer een uur wachten op persweeën. De pijn is dan weer in volle hevigheid terug en het kan zijn dat je die dan minder goed kunt opvangen, doordat je niet meer gewend bent aan de pijn. Verder kunnen de persweeën uitblijven (zoals bij mij) en de kans op een kunstverlossing of zelfs een keizersnee is dan erg groot. Als je zelf het gevoel hebt dat het niet nodig is, zou ik het zeker zonder doen! Als je de weeën echter niet kunt opvangen, zou ik het zeker wel doen!
Hey dames! Ik vind het heel interessant om dit te lezen aangezien ik in België woon en hier de vraag gesteld zou worden: waarom zou je zonder ruggenprik bevallen?! Als je er zelf nog niet naar vraagt, wordt het je wel aangeboden door de vk of gyn. Meer dan 50% (op sommige plaatsen 80-90%!) van de Belgische vrouwen 'kiest' voor epidurale. Ik ben niet volledig tégen epidurale maar vind wel dat vrouwen volledig op de hoogte moeten zijn van de voor- en (vooral) de nadelen. Bevalling gaat vaker stilvallen of vertragen, verdoving kan effect hebben op hartslag kindje net zoals langere uitdrijving waardoor je risico's creëert voor je kleintje. Risico dat je inwendig gekwetst wordt tijdens prik of een lek krijgt...(hoofdpijn, tintelingen, stuipen,...) enzovoort...en de stijging van kunstverlossingen welke ook altijd nadelig zijn voor je kleine wondertje! Maar ik denk dat wanneer je erg gespannen bent en de bevalling niet opschiet, een epidurale soms wel een betere uitkomst kan geven. Heel veel succes allemaal met jullie bevallingen je kan het!) of een dikke proficiat met jullie kleintjes!
Altijd ja zeggen! Je kunt dan tijdens de weeën aangeven wanneer je het wil en wie weet wil je het helemaal niet. Beter als ze er al rekening mee houden.... ik heb ruim twee uur liggen wachten, totdat ze eindelijk arriveerde... grrr..
Ik zou zeggen: Verdiep je er alvast in, bekijk de voor- en nadelen van een ruggeprik. En besluit op het moment dat de bevalling zich aandient. Het is in elk geval fijn om te weten dat je een ruggeprik kan krijgen als je het voor je gevoel niet meer trekt. Ik kan er verder niets over zeggen, heb geen ervaring met ruggeprikken. Ben gewoon lekker thuis bevallen, zonder verdovende middelen en ik moet eerlijk toegeven.... Het was niet pijnloos maar zeker wel te doen
ik wilde eerst pertinent niet, maar kon de weeen niet meer opvangen ivm heti nfuus. o wat was ik blij met de ruggenprik. ik kon die man die m zette wel zoenen! bij de 2e zeg ik weer JA!