Het is vast en zeker al de zoveelste doorslaapvraag op dit forum, maar goed. Mijn meisje is nu 3 1/2 maand oud. Toen ze een week of 8 oud was begon ze langzaam door te slapen. Op een gegeven moment maakte ze nachten van 23.00 tot 7.00. Heerlijk dus. Maar toen werd ze ziek en kwam ze 's nachts weer. Op zich geen probleem, dus gaf ik haar gewoon de borst. Helaas is het vanaf toen (ze is al lang weer beter) niet meer over gegaan. Het lijkt meer een gewoonte. Iedere nacht wordt ze na 4, hooguit na 5, uurtjes wakker. Echt honger lijkt ze niet te hebben. Ik geef haar dan een flesje (ben inmiddels gestopt met de bv) van 90 cc. Ik heb haar al laten huilen, maar als ze een half uurtje huilt en dan begint te krijsen, hou ik dat ook niet lang vol. Heeft er iemand tips? Langzaamaan wordt het vermoeiend. Zeker tijdens mijn werkdagen. Of moet ik gewoon geduld hebben? Groetjes Kim
Ik zou zeggen: geduld hebben. Maar ik ben dan ook van mening dat een baby prima zelf aan kan geven waar hij of zij behoefte aan heeft. Wat ik wil doe: 's nachts is het niet gezellig. Als mijn zoontje wakker wordt en wil drinken: prima. Maar het is donker en stil. Er wordt niet gekletst en niet gespeeld. Er is ook niks leuks om naar te kijken. Ons zoontje zal dus niet komen voor de gezelligheid, maar alleen vanwege honger. Ons zoontje heeft eerst bij ons op de kamer geslapen, maar slaapt sinds een week op zijn eigen kamertje. Ik moet eerlijk zeggen, dat hij nu beter slaapt. Misschien omdat hij ons niet hoort, maar het zou ook kunnen komen doordat het op zijn kamertje wat warmer is. Misschien is de temperatuur dus ook iets om naar te kijken. Het is nu natuurlijk toch wat frisser 's nachts! Verder zijn de tips van het cb (die ik genegeerd heb ): - Laatste voeding dikker maken (hoewel ik me afvraag of dat zin heeft, als een kindje niet van honger wakker wordt.) Eventueel gecombineerd met een speen met een niet al te groot gaatje, zodat ze zich moe drinken. - Niet uit bed halen of voeden, maar alleen een speentje geven en in bed troosten. (Ik kreeg dan de tip om dit door mijn man te laten doen, omdat ik nog wel bv geef en dus een soort wandelend buffet ben. ) Verder weet ik eigenlijk niet meer precies welke tips ze gaf, want ik was toch al niet van plan er iets mee te doen. En ik ben blij dat ik afgewacht heb: ik kreeg deze tips voor hij twee maanden oud was. Inmiddels is hij sinds 1,5 - 2 weken steeds langer gaan slapen. Laatst zelfs een nacht van 8,5 uur. Whoehoe!
Ben ik de enige moeder die het kind een klein boekje of speeltje in bed geeft? Soms is ze even wakker, gaat dan even spelen en valt vanzelf weer in slaap. Compleet het tegenovergestelde als mijn voorganger dus. En ja, hier altijd een klein lampje aan.
3.45 uur, hier zit ik weer De speen pakt ze niet, al vaker geprobeerd. En ze is pas 3 1/2 maand, dus spelen gaat ze ook nog niet dan. Mijn oudste dochter van bijna twee heeft ook altijd een boekje mee naar bed. Zij leest ook altijd haar knuffels even voor voordat ze gaat slapen. Voor haar is het licht ook aan op de gang.
Hier ook nog geen doorslapertje, maar hij komt echt puur voor de voeding. Ik heb al een aantal keer geprobeerd om hem knuffeltjes of kusjes te geven als hij opstond (ik mistte hem dan). Maar hij duwde mij dan echt weg en huilde tot hij zijn voeding kreeg, waarna hij als een blok weer in slaap viel. Dus ik geef hem gewoon borstvoeding 's nachts. Ja, het is vermoeiend, maar ooit zal hij deze niet meer nodig hebben. En misschien heeft hij het van zijn moeder. Ik heb 's nachts ook altijd dorst en er gaat altijd een halve liter of liter in bij mij 's nachts.
Pff sorry, maar je dochter is 3,5 maand oud. Gewoon erin mee gaan is mijn advies. Ze gaat doorslapen als ze er aan toe is, niet als mama het graag wil. Mijn dochter slaapt nu pas sinds 5 nachten door, maar het zou me niets verbazen als dat straks ineens weer afgelopen is. Het gaat zoals het gaat.
ja maar een baby van 3,5 maand.. die vind dat hele boekje vaak niet eens s´nachts of die denkt niet van ´nou ga dan maar even spelen´maar begint vaak meteen te huilen..
Julian is rond die tijd ook ineens meer wakker geworden. Tussen 19.30 en 5.00 uur pakte hij een speentje. Om 5 uur haalde ik hem eruit voor een voeding. Daarna sliep ij lekker verder bij ons in bed. Nu met 5 maanden is de 5 uur voeding verschoven ( rond 4,5 maand) naar 6.30 a 7.00 uur en slaapt hij weer helemaal door. Soms komt hij nog heel even in de nacht. Maar dat is omdat hij een speentje wil. Ik zou midden in de nacht geen voeding geven. Toch speen proberen. Wij zijn ook weleens een hele nacht speen wezen geven.
Soms is het wel erg makkelijk te zeggen, gewoon er in meegaan. Vooral als je ook nog een ander kleintje hebt lopen kan dat erg vermoeiend zijn. Tijd om tussendoor te slapen is er dan niet. Ik ben erg gezegend met een uitslapende peuter anders zou ik wel erg brak zijn.
Ben je er niet het snelst weer in je bed als je haar gewoon drinken geeft? Een nachtvoeding met 3 maanden is echt geen gewenning hoor, waarschijnlijk heeft ze gewoon honger.
Zoals ik het lees, is het inderdaad gewoonte maar goed dat is via de computer op afstand. Ik hanteer een paar uitgangsprincipes: - voldoende eten tussen 7:00 - 19:00 / 23:00 - beperkt slaap tussen 7:00 en 19:00 - de gelegenheid krijgen om weer zelf in slaap te vallen (dus ff mopperen mag) - tot 6 maanden zo prikkelarm mogelijk in de kamer (licht, speeltjes etc) - goede temperatuur in de kamer (niet te warm / te koud)
Bosi, mijn dochter sliep overdag niet (nu wel gelukkig) dus ik kon ook niet plat. Ze was snachts 2 tot 3 uur klaarwakker en dan vaak rond half 7 weer wakker sochtends. Ja blij was ik niet, maar wat moet je dan?? In mijn ogen kan een kindje van 3 maanden best een nachtvoeding nodig hebben. Ook als het eerder wel doorgeslapen heeft. Vaak is dat ook nog eens het makkelijkst voor de moeder, om te voeden.
Ga er denk ik maar gewoon in mee. Vannacht heb ik haar om half vier een flesje van 90cc gegeven, waarna ze meteen verder sliep tot negen uur. Ik lig er dan in een kwartiertje weer in. Lijkt met toch het slimst. Ik weet ook heus wel dat ze pas 3 1/2 maand is, en tuurlijk geef ik haar met alle liefde een voeding 's nachts, als ze dan nog nodig heeft. Maar omdat ze toch af en toe wel doorslaapt had ik gehoopt op de "gouden tip" De gedachte dat ook zij vast wel gaat doorslapen maakt het wat makkelijker
Hier goede ervaringen met de babyslaapgids. Het principe: Je kind moet minimaal 3 maanden oud zijn en 4,5 kg wegen. In 3 nachten kan je kind doorslapen. (dat is het principe, bij ons duurde het iets langer) nacht 1: baby huilt. je gaat ernaar toe, kijkt of hij verschoond moet worden, anders speentje geven, of aai over de bol, en weer weg gaan. niks zeggen, geen licht aan etc. begint hij weer te huilen ga je naar 5-7 minuten weer terug. Dit doe je de hele nacht. Dus 5-7 minuten laten huilen en dan speentje/aai over de bol. Dag 2: hetzelfde, de eerste keer huilen, meteen kijken daarna na 10 -12 minuten. Dag 3 hetzelfde en dan na 20 minuten. Het liefst door je man, want een baby ziet jou als diegene die eten bij heeft, vooral bij bv. Vooral niet oppakken, als hij verschoond moet worden, in bed doen. Hier heeft dit goed geholpen. Is te downloaden op internet. Verder staan er hele goede tips bij. succes
Ik zou toch ook de nachtvoeding geven. Wanneer je kindje 4 maanden is zou je over kunnen gaan naar een avondpapje s als laatste voeding. Ik bedoel het niet verkeerd maar ik denk dat het een kwestie is van jezelf erbij neerleggen. En daarmee bedoel ik dat je er nog een tijdje mee aan moet rommelen. De ene keer krijgt ie dan wel nog eten en de andere keer slapen ze misschien door. Maar hoop voor je dat het gauw overgaat in de nacht doorslapen want daar word je zelf ook gezelliger van
vergeet niet dat je kindje (nu nog zo jong) sprongetjes meemaakt...met 3 mnd en 4 mnd...kind krijgt groeispurten...regeldagen.. en dergelijke... Dat je kindje nog snachts komt is alleen mar heeel normaal...en als ie echt doorslaapt is dat meestal mazzel voor de ouders zoonlief regelt het altijd zelf....soms komt ie ineens weer...tankt bij..en ineens na aantal dgn slaapt ie weer door... Productie dip heeft hier ook wel es meegespeeld,...maargeod jij geeft nu flesjes...