Spaarplan opzetten, hoe doen jullie dit?

Discussion in 'De lounge' started by lillyenco, Sep 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

Oct 5, 2009
    4,080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    hey meiden,

Sinds 2 maanden werk ik weer fulltime. ik ben van 20 naar 40 uur gegaan en heb dus ook het dubbele aan salaris.

Nu merk ik dat we de achterstallige dingen die we voorheen van mijn 20-urige salaris niet konden doen aan het inhalen zijn, zoals nieuwe luxaflex, kledingkast, midweekje NL. Prima natuurlijk, maar het geld gaat eruit als water, en waarom... gewoon omdat het weer een keer kan...:cool:

Nu gaan we over 15 maanden trouwen en moeten we echt gaan sparen, hier in de buurt zijn de lokaties toch wel erg prijzig ( omgeving arnhem).

Ik heb iets meer kosten dan 2 maanden geleden, namelijk een hbo studie begonnen a 159 euro in de maand en ik moet de hond onderbrengen bij een uitlaatdienst wat me (nu nog) 124 euro in de maand kost, dat wordt waarschijnlijk 77 euro pm. Maar dat zijn toch kosten die we eerder niet hadden.

Ik zie op dit moment echt mijn huwelijk in het water vallen haha.
    Hoe doen jullie sparen? Ik las een stuk op internet, het bedrag wat je wilt hebben op de datum delen door het aantal maanden en dat weer delen door de dagen. Je geeft vaak ongemerkt toch geld uit dagelijks ( blikje cola ofzo) . ik zal uitkomen op oingeveer 11 euro per dag.

2. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,081
    2,893
    113
    Direct na het salaris storten een bepaald deel naar je spaarrekening zetten en daar dan niet meer aankomen?

En je moet idd even kijken wat je ongeveer aan bedrag wilt hebben straks en dat door de overgebleven maanden delen en dan dat deel per maand wegzetten (als dat haalbaar is natuurlijk).

3. mroos

mroos Niet meer actief

Maandelijkse inkomsten en uitgaven naast elkaar zetten (+100 voor onvoorziene kosten ofzo), dan een reeel bedrag voor boodschappen, reeel bedrag voor andere dingen en wat je overhoudt kan je sparen. Als dat bijvoorbeeld 350 euro is, meteen apart zetten als je salaris er is, en gewoon niet meer aankomen!

4. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

Oct 5, 2009
    4,080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    ja eigenlijk moet het aan het begin van de maand, maar omdat we een tijd krap zaten blijf ik maar bang dat we niet rond gaan komen maandelijks... ( heb welleens elk dubbeltje om moeten draaien om boodschappen te doen)

5. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

een spaarpotje kopen en daar alle kleingeld in gooien die je in je beurs hebt steeds? het zal misschien niet een vetpot zijn maar het is altijd wat!

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,282
    6,195
    113
    wij sparen andersom :)
    Wij maken een bepaald bedrag over naar onze studieschuld direct de dag dat ons salaris gestort wordt. Dat kunnen we gewoonweg niet uitgeven.
    Dus als jij datzelfde doet, maar dan naar een spaarrekening, kom je een heel eind denk ik.
    Maar je moet wel het bedrag kunnen missen. Dus alle uitgaven op een rijtje en dan bekijken wat je kan missen.
    En dan is het: wat heb ik over voor die trouwdag? Dus niet meer dat blikje cola kopen, of lunchen buiten de deur, of een leuk dagje naa de efteling ofzo. Wil je dat nog wel? Dan wordt natuurlijk het bedrag wat je kan sparen minder.

Succes!

7. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,081
    2,893
    113
    Als je het aan het einde van de maand wilt gaan doen lukt het echt niet hoor ;) Ik ben heel goed in sparen en zuinig leven maar als ik echt voor zo'n doel wil sparen zet ik aan het begin van de maand een deel weg, anders denk ik: ach.. die paar tientjes staan toch nog op mn rekening, kan nog wel. Je maakt gewoon op wat je hebt heel snel.

En van je spaarrekening kan je altijd toch nog iets terugboeken mocht je echt niet in je eerste levensvoorzieningen kunnen voorzien toch?

Je moet idd wel duidelijk hebben wat je maandelijkse uitgaven zijn en wat je dus over kan houden.

8. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,827
    4,200
    113
    Maak een heel goed overzicht van je inkomsten en uitgave.
    stel aan de hand daarvan voor jezelf een reeel spaarbedrag vast en stort dat direct als je salaris gestort word naar de spaar.
    Zo gaat het hier ook want het maakt niet uit of er 500 of 1500 euro over is, alles wat op die rekening staat gaat op.....

9. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

Jun 6, 2009
    2,046
    0
    0
    Wij sparen ook een vast bedrag per maand, dit wordt automatisch elke maand naar de spaarrekening gestort.

(vooraf hebben we een berekening gemaakt, welk deel we kunnen missen, en dat sparen we in de maand..)

Share This Page