Hoe geef ik Losec aan 11 weken oude baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anieteke, 30 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Dat klopt hoor. Ik heb ook de Losec MUPS en die vallen uiteen in korreltjes. Dat is gewoon niet te doen met een fles of spuitje.

2. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Nee de mups zijn andere kleine balletjes, meer als zand, die niet zo ontzettend statisch zijn, helemaal niet hetzelfde als die grotere echt witte balletjes die uit de capsule komen. Slaat echt nergens op. De mups zijn prima in een spuit op te lossen en als de spuit leeg is kan je de resterende mups na 2 x optrekken met wat water en schudden gewoon toedienen.

De apo assistent hier zweerde ook bij de grote balletjes....nou mooi niet..had allang door dat ik die andere moest hebben.

M

3. Anieteke

Anieteke Actief lid

21 apr 2007
    301
    0
    0
    Aha, nou ik ga van de week maar weer eens langs de apotheek dan!

Bedankt weer!

4. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Nou ik krijg ook die kleine balletjes niet uit een spuitje. Heb zelfs een blaasspuit geprobeerd, maar dan stikte ze er bijna in. Het werd iedere keer zo'n gemedder en dan werd ze boos. Nu met een klein beetje rijstebloem en een scheutje diksap is het zelfs een feestje voor haar. Waarom dan nog kloten?

5. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    volgensmij wordt het in het ziekenhuis opgelost in natriumbicarbonaat vloeistof en dat zou wel eens kunnen dat het daardoor wel goed oplost. (maar ja, daar heb je in de thuissituatie natuurlijk niets aan) En helaas, ik kan het niet voor je uitzoeken aangezien ik nog met verlof ben........

gr.
    wup

6. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Wat een onzin :rolleyes:
    Ze kunnen gewoon de losec mups bestellen.
    Ik weet dat de apo in het dorp naast ons ook heel moeilijk doet over originele medicijnen. Hij levert ze gewoon niet af.
    De patienten moeten het maar doen met wat hij heeft :x

Wij zijn niet zo lastig ;) 8)

7. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hi
    heb vandaag ook Losec voorgeschreven gekregen en hoorde de arts over die balletjes in een capsule..
    Dus ik heel wijs bij de apotheek gevraagd of ze het ook in een andere vorm hadden toevallig? 'Nee, zegt de assistente.' Nou, ik dacht toch.. Dus zij gechecked met de apotheker, en heb inderdaad de mups gekregenom op te lossen in wat water in een spuitje.

Zie ook nu pas dat er dus ook een drankvorm van is. Heb nog een herhalingsrecept, dus even kijken hoe dit gaat, en eventueel kunnen we bij de volgende ronde dan dus voor de drank gaan..

Hoe doen jullie kindjes het op de Losec? Hier met Zantac kreeg ze nu de maximale hoeveelheid voor haar gewicht, en was ik nog niet 100% tevreden, toen we net begonnen ermee ging het namelijk veel beter.
    Ben erg benieuwd hoe het nu dan met Losec zal gaan. Werkt dat wel meteen? Op de bijsluiter staat dat het enkele dagen kan duren voor het werkt..?! Hoop eigenlijk van niet dat het zo lang duurt, straks is het weer twee dagen circus hier :(

8. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Hier werkt het vrijwel meteen. Ik heb al twee keer geprobeerd om te stoppen. Op het moment dat ik door heb dat het niet gaat geef ik weer. Dan is het meteen goed.
    Nova krijgt maar 1 keer per twee dagen 10 mg en daar doet ze het goed op.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hier met de losec ook binnen een dag resultaat ongeveer
    en binnen 3 dagen.. had ze nergens meer last van

dus zeer tevreden mama hier

10. Anieteke

Anieteke Actief lid

21 apr 2007
    301
    0
    0
    Het resultaat is hier nog steeds erg magertjes: wel slaapt ze nu door van 8 tot 7 zonder voedingen!

Hebben jullie kindjes ook eerst heftige diarree gekregen van de Losec? Nu al 11 dagen hier...
    En ze heeft er nog steeds krampen van (of van de motilium dat kan ook).

Dus overdag is ze nog vaak onrustig.

11. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Dat met die diaree vind ik wel erg, met dit weer en al 11 dagen. Ik zou toch proberen de motilium te stoppen aangezien het niets aan het maagzuur doet. Kijken of de diaree dan stopt. Je moet toch iets proberen? je kan het altijd weer beginnen na 3 dagen als dat het niet is. Misschien is het de suiker die in de motilium zit waar ze niet tegen kan. Kan zelf slecht tegen sobitol en dat soort suikers.

Maarja, ik ben ook geen arts. Ik weet alleen dat Zantac en/of Losec alleen al voldoende hielp hier.

Succes, M

12. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Anne had toen ze Zantac kreeg na een paar dagen vervolgens zo'n beetje 3 weken diarree.... Daarna werd het weer normaal. Voor even, want nu krijgt ze sinds gisteren Losec en moet zeggen, vanochtend wel weer een dunne luier. Even kijken hoe dat gaat lopen, zou me niet verbzen als ze er weer even aan moet wennen.

Heb toen met die diarree op advies van de KA wel een paar keer ORS gegeven. Misschien is dat wel een idee met dit weer. ORS vult zouten, mineralen en glucose snel aan, verder kan het geen kwaad. In overleg met Nutricia heb ik de ORS overigens ook weer ingedikt met Nutriton, want het is ook vloeistof he, het liep er anders zo weer uit.
    Heb de ORS oplossing met Nutriton ook weer een beetje warm gemaakt, toen dronk ze het wel goed.
    Je mag het namelijk niet met voeding mengen, en koud drinken doet ze niet.

13. Saskia78

hm volgens mij is diarree ook geen officiele bijwerking
    maar dat moet je gewoon even opzoeken in de bijsluiter :)

en makkelijkste is om gewoon degene te bellen die het heeft voorgeschreven lijkt me.

dit is inderdaad geen weer voor diarree

oh btw. kleine tip mbt ors... doe het niet door je fles heen
    want het gaat om de specifieke hoeveelheden zout/suiker erin
    dus enkel volgens de gebruiksaanwijzing klaarmaken :)

14. Anieteke

Anieteke Actief lid

21 apr 2007
    301
    0
    0
    Diegene die het voorgeschreven had, zei dat het niet van de Losec kon zijn, maar de huisarts zegt weer van wel...

:( :( :( :(

Vandaag had ze maar 5 broeken en ook niet zoveel meer, dus misschien is het dus toch gewenning...

Wel nog steeds krampen helaas...

15. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    die diaree kan toch van de motilium krijgen..dat si er toch voor om de voeding sneller te laten opnemen en euhm..verwerken zeg maar..Dus uit t maagje, hop t darmgebeuren in :)

Misschien JBPM erbij geven bij de voeding? Dan is de voeding iets dikker en misschien de ontlasting ook

al weet iki dat het errrug lastig is om dit op orde te krijgen..
    dan weer verstopt dan weer diarree..gedoe!

maar 11 dagen is wel erg lang..idd eens ors proberen anders?

16. Anieteke

Anieteke Actief lid

21 apr 2007
    301
    0
    0
    Ze krijgt ook al JBPM door de voeding.

Wat ons begint op te vallen, is dat ze veel rustiger is, als we de motilium een keertje overslaan :rolleyes:

Even kijken hoe het gaat als ik het eens om en om toe ga dienen...dus maar 2 x per dag i.p.v. 4x...

En dan kijken of ze dan natuurlijk niet weer meer gaat spugen...

Groetjes en bedankt weer!

Anita

17. Saskia78

eh.. JBP-meel werkt JUIST laxerend!

niet doen dus

als je het dikker wil maken kan je het beter met rijstebloem doen.. dat werkt juist niet laxerend

18. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Fleur werdt ook direct drukker van de motilium, dat is de inlvoed die het heeft op het zenuwstelsel, daarom moeten artsen erg oppassen met de hoeveelheid die ze voorschrijven bij babies. Ik zou er gewoon mee stoppen. Het is gewoon een middel tegen misselijkheid, om de maaginhoud sneller naar de darmen te helpen zodat de melk dus niet omhoog kan komen. Maar ik vond het allemaal veel medicijnen....2 x per dag 1 ml zantac (later losec) en 3 keer per dag 2 ml motilium. ik had echt zoiets van laat maar die motilium...voor elke voeding zoveel medicijn kan niet goed zijn.

Maar je moet het zelf weten. Als ze rustiger is zonder de motilium dan zou ik het echt minderen.

Nou succes maar weer.

(anti motilium) Marijn ;)

19. Anieteke

Anieteke Actief lid

21 apr 2007
    301
    0
    0
    Hè hè, eindelijk voor elkaar dat ik de Mups heb gekregen! Zucht...ze moesten het bestellen, dat was het hele euvel...

En de diarree is ook over hoor! Was dus toch gewenning aan de losec.

Nu straks die Mups via een spuitje proberen, dan krijgt ze tenminste eens een keertje alles binnen ;)

20. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Gelukkig dat de diarree over is, inderdaad dus toch gewenning. Toen we van de Zantac naar de <Losec gingen, hebben we er maar een dagje last van gehad gelukkig.

De vraag is of ze het nu wel binnen houdt ;)
    Onze meid vindt het heeel vies namelijk, en probeert t er snel met haar tong weer uit te werken. Er gaat dus nog wel eens wat naast hier. Maar het werkt nog prima, dus vast geen probleem.

Wij geven het altijd samen, manlief houdt haar vast op schoot, en ik heb dan in de ene hand het spuitje en in de andere hand de fles, en dan spuit ik een beetje in haar mond, en dan direct de fles erachteraan.. en dan nog 2x ofzo.

Maar ze begint t spelletje inmiddels wel een beetje door te krijgen..

Ik kwam vandaag bij de apotheek de nieuwe dosis mups halen, bij mn eigen apotheek, want de vorige keer had ik ze van de apotheek bij het ziekenhuis. Kreeg ik eerst een kruisverhoor waarom ik per se de originele, de mups dus moest hebben. Dus ik het verhaal verteld van de capsules met de balletjes (erg wijs, info van hier haha). En hoe ik dat dan gaf, dus uitgelegd hoe en wat met het spuitje.
    Werd toen de assistente het ging inpakken toch nog even de apotheker erbij gehaald, en stonden ze samen achterin te smiespelen; "ze vonden het wel een heftig medicijn voor zo'n klein baby'tje.. tsja, wel voorgeschreven door de KA... Zegt ook niet alles... Hoe geeft ze dat dan... "

Dus toen ze me het kwam geven, liet ik wel merken dat ik dat gesprek had opgevangen en heb gezegd dat het volgens mij gewoon een vrij gebruikelijke medicatie is voor reflux.
    Ze doet het in ieder geval hartstikke goed nu op de Losec, nu, dus ben blij toe!

Deel Deze Pagina