Hoe geef je vroeggeboorte een plekje?

Discussie in 'Prematuur' gestart door annabel10, 2 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

maliro Niet meer actief

ik herken hier wel wat van. Mijn zoon gaat nu twee dagdelen naar de psz en over 3 maanden naar de basisschool. Ook moeilijk gedrag. Niet zozeer dat hij heel erg druk is qua gedrag maar wel in zijn hoofd. Rent ergens heen maar neemt onderweg drie keer een andere afslag omdat hij wat anders ziet. Valt dan over zijn eigen voeten heen. Medisch gezien is er niks mis met hem (ogen getest, reflexen getest) wat dit kan verklaren.
    En vooral thuis is hij ontzettend moeilijk. Erg gefrustreerd en continu ontploffingen, gegil, gekrijs, heel sneu voor hem en frustrerend voor mij. Hij kon bij de oppas best lief spelen (op afscheid nemen na, dat blijft moeilijk), zodra ik weer in beeld kwam, kwam alle opgebouwde spanning eruit. Zo ook als hij uit de psz komt. Hij is ook vroeg moe, een dag kost hem erg veel energie. Daarnaast claimt hij mij ontzettend. Ik kan niet eens zelfstandig naar de wc zonder dat hij ontploft. Als ik met zijn zusje bezig ben eist hij aandacht op, als hij speelt moet ik met hem meedoen, en zo zijn er nog vele voorbeelden.

ik heb een tijdje hulp gehad van een orthopedagoog (integrale vroeghulp) maar zij komt er ook niet uit. Aankomende week gaan we voor het eerst naar de kinderpsychiater. Nu heeft zl veel risicofactoren:
    zijn vroeggeboorte, een vader met vermoedelijk ADD en mijn broertje heeft lichtelijke PDD-NOS, dus van beide kanten erfelijk belast.
    ik hoop dat de kinderpsychiater ons kan helpen want ik ben inmiddels aan het einde van mijn latijn. En vraag me dan toch af in hoeverre zijn slechte start hierin een rol speelt. Hij is geboren met een hartstilstand (spoedks omdat hij op ctg ernstige ritmestoornissen had, maar hoe lang hij die heeft gehad weten we dus niet). Het moment van hartstilstand tot reanimatie is niet lang geweest, maar of hij er schade aan heeft overgehouden kon de neonatoloog niet met zekerheid zeggen. En die ritmestoornissen kwamen door mijn medicatie waar ik absoluut niet mee mocht stoppen. Zie daar het schuldgevoel.

De vroeggeboorte op zichzelf heb ik meestal niet meer zo'n moeite mee. Maar soms krijg je nog wel eens van die opmerkingen:"oooh hij is pas met 35 weken geboren? dat is niet echt prematuur. 28 weken, dat is pas prematuur". Uhm tsja daarom moest hij in de coeveuse, beademing, longrijping na de geboorte, cpap, etc. een late prematuur is toch een prematuur.

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Maliro, ik herken heel veel. Het claimen, het druk zijn in het hoofd,... eigenlijk het meeste wel (al kan ik nog redelijk rustig naar de wc). Ik merk dat negeren en doen alsof ik er niet ben, het beste werkt wat de rust betreft. Elke prikkel, inclusief mama, is genoeg om hem af te leiden. Komt bij dat D. ook fysiek steeds vaker erg druk is.

Hier gelijkaardige risicofactoren. vroeggeboorte, hersenvliesontstekingen, moeder met ADD, vader met diagnose asperger+adhd+hoogbegaafd en hoogbegaafde tante.

Ik had de zorgen een beetje van me afgezet maar we zien gewoon afwijkend gedrag en daar moeten we wel op letten. Ik ga binnenkort weer met de toekomstige school in gesprek en ben benieuwd wat zij te bieden hebben, ik ben bang namelijk dat de klassen te groot zullen zijn. Ik ga sowieso weer contact opnemen met de medisch psychologe om te kijken wat wij D. nog kunnen bieden en hoe we hem kunnen ondersteunen.

3. maliro

maliro Niet meer actief

heftig Lara, maar wel goed dat je er hulp bij zoekt. Alleen of met je partner kan erg zwaar zijn!
    mijn ex (vader van mijn kinderen), zijn moeder en kinderen van zijn zusje zijn ook hoofbegaafd. Bij mijn zoon denk ik dit niet alhoewel hij een jaar geleden al simpele woordjes las. Daar is hij mee gestopt en ik heb het verder niet gestimuleerd. Sinds een paar dagen wil hij weer van alle letters weten wat ze betekenen, teksten/slogans moeten gelezen worden, hij telt effectief 20. maar bij de kleipotjes wordt de rode klei alleen met rode vormpjes uitgedrukt, de blauwe alleen met de blauwe vormpjes, etc. Er valt zoveel en tegelijkertijd niks over te zeggen. Ben dus wel benieuwd wat de bevindingen van de psychiater zullen zijn.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ja, ik hoop dat hij/zij jullie een beetje op weg kan helpen, ik heb me vorig jaar in het ziekenhuis echt goed gehoord gevoeld. D. Is toen ook getest, scoorde op verbaal IQ hoog, performaal laaggemiddeld. Qua verschil tegen een V/P kloof aan, wat soms een teken is van ASS. We gaan hem waarschijnlijk laten hertesten. Ik hoef geen diagnose, wel wil ik weten wat voor school we uiteindelijk het beste kunnen kiezen,
    Jullie ook succes!

Deel Deze Pagina