Ik vind het trouwens opvallend dat het hindoeisme en jodendom nog niet in de stemlijst zijn opgenomen.
Omdat ik dat niet ken, mis ik het ook niet en voel ik ook geen leegte. Denk dat je het vergelijken kan met iemand die wel broers en zusters heeft en die niet kan missen, en iemand die enigst kind is maar broers en zusters niet mist, omdat hij/zij die nooit heeft gehad. Vragen zoals 'waar kom ik vandaan?', met alle respect hoor, maar heb zo'n vermoeden dat mijn ouders daar iets mee te maken hebben. Dus daar denk ik eigenlijk ook verder niet over na.
hmm nee ik geloof niet in een god ( wel kathoiek gedoopt)maar voel geen leegte ofzo. Ik geloof in evolutieleer. We zijn ooit ontstaan uit iets heeel kleins ofzo denk ik. En als ik naar de apen kijk vind ik ze echt wat van ons weg hebben! Ik geloof niet in hel en hemel. Als ik in een hele diepe slaap ben weet ik ook niet waar ik ben. Zo stel ik me de dood voor. Voor ik werd geboren was er ook niks.. wist ik ook niet "waar"ik was. En waar ik vandaan kom? Uit mijn moeder Er zijn zoveel dingen gebeurd in mijn leven dat ik niet kan geloven dat iemand dit van boven stuurt. Toch kan ik begrijpen dat mensen in een God geloven en dat het mensen steun en houvast biedt.. ik ben er zelf te nuchter voor denk ik.
Wel leuk, zoveel mensen die paganisme / heidendom of hoe je het ook wil noemen aanhangen. Heb me er lang in verdiept, maar geloof nog steeds niet in de hogere macht ofzo. Maar toch, als je 's nachts bij volle maan of storm buitenloopt, voel je wel de krachten van de natuur.... Of gewoon, in een bos met de natuur om je heen.... Dat is echt mooi! Oude verhalen als de Kalavala vind ik ook geweldig om te lezen! @Tanja8: Nee, heb nooit het gevoel dat ik iets mis! Voor mij is over de zeedijk wandelen, effe mijn hoofd leegmaken en de dingen terug in perspectief zien wellicht zoiets als bidden voor een ander... Alhoewel ik dat niet kan beoordelen....
Dat is toch ook het doel van een forum, dat je vragen kan stellen en kan lezen hoe andere mensen erover denken Ik persoonlijk voel het als een bevrijding juist. Ik geloof wel in iets maar ik ben er nog niet uit in wat. Ik vind het erg mooi als mensen zoveel kracht en hoop uit hun geloof kunnen putten hoor maar ik vind alle "regels" en verplichtingen die je eigenlijk in ieder geloof hebt te benauwend. Ik denk bijv. als er een god is en hij/zij ziet dat ik mijn leven op een goede manier leef, dus geen foute dingen doe, lief ben voor mijn medemens en dier etc. dan zal hij/zij mij toch niet naar de hel sturen omdat ik niet in een (door mensen gebouwd gebouw) heb gebeden (even een voorbeeldje hoor). Ik ben trouwens opgevoed als Jehova's Getuige maar er bewust uitgestapt omdat ik ze hypocriet vind. Ik wil hiermee niemand voor het hoofd stoten maar voor een religie dat zo predikt over naastenliefde denk ik, practice what you preach! Zo is mijn vader 10 jaar ziek geweest en daarna overleden en in die 10 jaar is er 2 keer iemand op visite geweest vanuit de JG's en heeft iedereen mijn moeder en mij laten vallen. Vandaar dat ik daar niks aan heb gehad.
Neen voor mij is er iig geen leegte... ik heb genoeg dingen om mij heen waarin ik geloof, mezelf, m'n mannetje, alles wat ik zie, voel... Ik denk dat als ooit zou bewezen worden (met alle respect voor de mensen die gelovig zijn) dat er toch een god bestaat dan zou ik me pas heel raar voelen denk ik, denk dat ik ook ff ruzie met hem zou maken haha
Zwijg mij over Jehova's getuige... mijn groottante is getuige en zij en haar tweede man hebben haar stiefzoon het huis uitgezet omdat hij homo is. Een ander koppel dat mijn ma vroeger kende, hebben hun kind laten doodgaan omdat ze na een auto-ongeluk een pak bloed verloren had en bloedtransfusies nodig had, maar ja... GIJ ZULT GEEN BLOED VERGIETEN nemen zij heel letterlijk op...
Dat bedoel ik Kirby.... ik vind dat dus echt niet kunnen... Maar ja, dat soort dingen heb je met meerdere geloven. Ik heb in ieder geval de JG's die op mijn vaders crematie kwamen de deur gewezen. Ik heb ze gezegd dat ze 10 jaar de tijd hebben gehad om afscheid te nemen en dat het nu niet meer hoefde.
Ik zou dat ook helemaal niet kunnen. Gelukkig komt er nu in België normaal een wet die de dokters verplicht om minderjarigen in zulke situaties te behandelen, alsook een wet die moslims (moslima's mogen vaak niet behandeld worden door een mannelijke dokter) verplicht om hulp te aanvaarden van een mannelijke dokter in levensbedreigende situaties vb bevalling die met spoed moet gebeuren of zo...
christendom , ben baptischtisch/evangelisch opgevoed ...dat was het niet voor mij = is te heppy de peppy voor mij .... maar nederlandshervormd is het ook niet voor mij , ook geprobeerd , te stijf en te streng ... kan geen middenweg vinden
ik ben gewoon niet gelovig... maar die optie is er niet vreemd genoeg EDIT: Nope, ook geen leegte hier hoor Ja, als mn vriend er niet is.. maar ja.. als hij bij me is is het compleet voor mijn gevoel. Ik snap je idee, maar ik ben ook naar de kerk geweest en ben uiteindelijk niet meer gegaan omdat ik me niet kon vinden in hun ideeën enzo..(seriously, als ik een droom vertelde geloofden ze daadwerkelijk dat ik Jezus had gezien.. Toen had ik echt zoiets van, waarom, het is een droom, niets meer niets minder) Vragen die jij stelt van waarom ben ik hier en waar kom ik vandaan, zijn geen dingen die mij erg bezig houden. Ik leef meer in het hier en nu dan in het verre verleden of in het hiernamaals met alle filosofieën en heb je je doelen bereikt vragen van dien. Naar mijn inziens heb ik goed geleefd en heb ik mijn waarde hier bewezen als ik een goed leven heb gehad en goed ben geweest naar alles om mij heen. Als er een hemel is, dan geloof ik echt niet dat ALLEEN een bepaalde groep met een bepaalde geloofsovertuiging daarheen gaat. Als het bestaat, dan zal het denk ik zijn dat wanneer jij goed hebt geleefd en goed bent geweest naar je omgeving etc dat je daarin komt. Het gedicht van loca is zeker mooi trouwens.
Even een correctie: moslima's mogen in geval van spoed wel geholpen worden door een mannelijke arts. Indien er geen spoed is dient zij allereerst opzoek te gaan naar een vrouwelijke arts, indien deze er niet is (in desbetreffend medisch gebied) mag zij alsnog door een mannelijke arts geholpen worden. Dit is gewoon terug te vinden in de regelgeving van de Islam. Dat moslima's en hun mannen deze wens hebben en daar voorkeur voor uitspreken wil niet zeggen dat er geen ruimte is om in toestand van nood anders te handelen...en dat sommige moslims het ook in situaties van nood niet willen is een persoonlijke keus niet een beperking vanuit de Islam. Dat wilde ik even verduidelijken...
Zo kan ik het ook omschrijven. Maar niet dat ik een wicca ben, ik neig er ook niet naar verder. Maar ik geloof wel in de krachten van de natuur, ben meer voor alternatieve geneeswijzen in dan voor normale medische middelen, ik geoof dat alles wat er gebeurt op de wereld zo hoort te gaan met bijv. aardbevingen enz... Moeder natuur heeft overal zelf een antwoord op. En daar hoeven wij armzalige mensen verder niets aan te doen. Maar ik geloof daar en tegen ook wel weer in een hoger iets, ik heb ergens een gevoel dat er meer is, maar ik geloof daarentegen niet direct in een god.... Ik denk dat ik meer voor spiritualiteit ga want ik geloof wel weer in het abnormale, Tja moeilijk hoor, ik kan geen hokje vinden om mij in drukken
Het kan best dat het 'toegelaten' is van uit de islam zelf hoor... ik weet alleen dat er in korte tijd een paar gevallen waren geweest langshier waarin een mannelijke arts geen hulp mocht bieden en ze echt hemel en aarde moesten bewegen om een vrouwelijke arts daar op tijd te krijgen, en dat willen ze nu niet meer toelaten (wat ik ook snap) als je naar de spoeddienst in het ziekenhuis moet, moet je de arts van wacht aanvaarden of dat nu een vrouw of een man is... als ik ga moet ik ook niet naar een andere dokter vragen.
Bedoel je niet het paranormale? Vond het trouwens wel een leuke, dan geloof ik in het absurdisme! Ben niet gelovig verder.
Is echt niet alleen zo met de moslima's trouwens. Er zijn ook genoeg strenggelovigen vrouwen van bijv christenen e.d die nog altijd niet door een man wil worden aangeraakt, ook medisch gezien niet...