@ Noatje.... Dat zijn gelijk de antwoorden op de vragen die aaaaaaaaaaaaaltijd gesteld worden.... Soms word ik daar wel een beetje moe van!
Je kan het niemand kwalijk nemen, dat ze dat denken, ik kan me echt heel goed voorstellen dat iemand niet gelooft. Als je iemand niet kent, waarom zou je er dan in geloven?
ik zat van de week een docu over een of andere bijbelse kwestie te kijken. Een aantal onderwerpen zijn stof tot nadenken en veel mensen willen onderzoeken of het echt kan/bestaat. Maar een van de mensen zei: ik hoef het niet te onderzoeken of te bewijzen, alleen maar te geloven. Daar heb ik dus niks mee. dan kun je net zo goed geloven in zeemeerminnen en elfjes. "Je kunt niet bewijzen dat ze er zijn maar ik geloof het en daar gaat het om." Nee ik wil het zien en voelen hahaha
Ja das bij veel mensen eigenlijk zo toch, eerst zien (of voelen) dan geloven. Ik eigenlijk ook wel, ben ook niet altijd gelovig geweest, pas toen ik 15 was ben ik bekeerd. Nooit iets van God gevoeld daarvoor, maar das nu wel anders, (omdat ik er nu voor open sta) maak zoveel mooie dingen mee, zoveel wonderen, dat ik het niet meer kan ontkennen ook alzou ik willen.
Zo ken ik ook nog een stukje... Een man besluit te gaan varen in een bootje terwijl er storm is voorspeld... Het bootje slaat om en de man ligt in het water... Maar geen paniek denkt hij... de Heer komt mij redden! Even later komt er een boot aan... En de kapitein zegt... hier grijp het touw! Nee zegt de man in het water... dat is niet nodig! De Heer komt mij redden! Zo kwamen er toch 2 boten om de man uit het water te halen, maar ook deze keren schreeuwde de man in het water: Nee niet nodig! De Heer komt mij redden! En na een tijdje verdronk de man. Hij kwam voor God te staan en hij vroeg boos aan God: Waarom hebt u mij laten verdrinken.... Ik vertrouwde u!?! Ik ben 3x langsgeweest om je te redden... maar je wou mijn hulp niet! Wat ik hiermee ook wil zeggen is dat mensen vertrouwen moeten hebben, maar God ook moeten willen zien! God gebruikt mensen in Zijn Koninkrijk... Hij gebruikt mensen om andere mensen te helpen! Alleen wij moeten het wel willen zien... Ons ervoor open willen stellen... Anders zullen we het nooit zien... En God even een hartig woordje toespreken over de ellende in de wereld is denk ik ook niet zo handig... God heeft ons nl. een eigen wil gegeven en de een wil nog meer macht dan de ander en gebruiken allerlei middelen om dit te bereiken... Ja zelfs het Geloof... En dit staat ook in de bijbel dat dat zal gebeuren.. En we zien het dus ook overal om ons heen... Maar God zal je erop wijzen dat niet Hij de oorzaak is van alle ellende maar wijzelf! De pot verwijt de ketel he.... God zal je laten zien dat je Hem in het verkeerde ziet... want God is er nl. om ons te steunen in verdriet dat we moeten doorstaan... God stuurt mensen om te helpen! Neem bijvoorbeeld de twin-towers... Het was niet Gods idee om maar even 2 vliegtuigen door 2 torens te boren... Dat heeft God verdriet gedaan... Maaaaaaaaaaar..... hij was er wel om te helpen! Hij heeft brandweermannen gestuurd... politie, ambulances... overige hulpverlening... mensen die eten kwamen brengen en drinken en dekens... Mensen die er waren om met de mensen te spreken en naar ze te luisteren! Daar was God... en God sloeg zijn arm om de mensen heen en mensen konden bij hem terecht met gebeden en hij gaf ze de Kracht en de warmte en het vertrouwen om door te gaan! Maar dit geloof ik... en ik hoop altijd wel dat ik meer mensen tot Hem kan brengen... Maar ik dwing niemand... Het is een ieders eigen keus en die respecteer ik... Ik hoop alleen dat mijn keus ook gerespecteerd wordt...
ik wil vragen aan de atheisten, waarom vinden jullie dat het atheisme een geloof genoemd mag worden aangezien je niet gelooft? ik zelf denk dat het meer een levensovertuiging is toch of heb ik het mis?
Daarvoor zou je denk ik de definitie van geloof moeten pakken en die van levensovertuiging en dan kijken waar de grenzen liggen.. Want het Geloof op zich kan je natuurlijk ook als levensovertuiging zien...
Omdat ik GELOOF dat er niets is. Jij geloofd dat er wel iets is. Mag ik het woord ik geloof dan niet gebruiken? Daar heeft niemand toch het alleenrecht op of wel? Tis een normaal woord hoor. Ik zeg ook wel eens; ik geloof dat we te laat komen als jij je brood niet op eet (tegen mijn dochter) mag ik dan dat woord niet gebruiken? Ik geloof dat er niets is. Klaar, das mijn mening. Dat iemand dat wel geloofd, ze gaan hun gang maar, als ze mij er maar niet mee lastig vallen.
Juist! Er is NIETS maar dan ook NIETS bewezen! Er is ooit een boek geschreven en verhalen verteld over god en jezus en mensen nemen dat aan, puur omdat ze WILLEN dat er MEER is. Maar er zijn ook boeken over elfjes, heksen, feeën, trollen, kabouters en wat nog meer.......maar geloven we daarin? nee, want dat is niet bewezen dat ze bestaan. Maar van god ook niet! IK DENK dat mensen vroeger dit alles hebben verzonnen, puur omdat ze iets nodig hebben, mensen zijn van nature nieuwsgierig en moeten overal een betekenis aan geven. Daarbij heeft de kerk (in bijvoorbeeld de middeleeuwen) natuurlijk een aardige duit in het zakje gedaan door met god, jezus en de hel te smijten om iedereen bang te maken, hen veel geld af te troggelen en zo controle over de mens te hebben. Ik geloof NIETS tot het bewezen is dat iets bestaat. Zo geloof ik ook niet in zeemeerminnen.....maar misschien bestaan ze wel......word ik een zeemeermin als ik doodga en word de opper-zeemeermin boos op mij omdat ik nooit in haar geloofd heb mijn hele leven lang....ja, zo kan ik nog wel doorgaan. In mijn ogen is de bijbel of wat voor geloof dan ook een verhaal, verzonnen in de oudheid om mensen in het gareel te houden. Daarbij begrijp ik het ook niet dat gelovigen zich zo snel niet gerespecteerd voelen en beledigd. Als ik zeg dat ik geloof in zeemeerminnen, respecteren jullie dat dan ook? Daarbij klopt het in mijn ogen niet, neem bijvoorbeeld het verhaal over de hel. De duivel. Als jij iets fout gedaan hebt in je leven ga je daarheen. Dus een Hitler zit daar nu en word gigantisch gestraft door de duivel. MAAR waarom zou de duivel zo iemand straffen? De duivel houd toch van foute mensen, van moorden etc? Als hitler binnen zou komen, zou hij hem een high five geven en zeggen; goed gedaan jochie! En ze zouden gezellig samen gaan pokeren.......ja toch? 2 duivels bij 1....de duivel zou hem geweldig vinden, dus niet straffen! Dus dat klopt al niet. Dan nog 1 voorbeeldje (kan nog wel uren doorgaan): als ik niet gedoopt word, ga ik naar de hel. Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets vreselijks gedaan, maar ik ga toch naar de hel? Mijn kind is niet gedoopt, stel ze word vanmiddag aangereden en is dood. Ze gaat naar de hel? Want ze is niet gedoopt! Ja kom nou ff...............................en zo zijn er nog 100den dingen die niet kloppen! Zolang er niets bewezen is, vind ik niet dat je je er beledigd door kunt voelen. JIJ geloofd in iets wat niet bewezen is, dus daarom in mijn ogen niet bestaat, das niet mijn "fout". Nogmaals: mijn mening en ieder zijn eigen ding. Als je blij bent met je geloof, lekker doen.
mamkitty, zo denk ik er ook over hoor! ik denk dat als je heel diep gelooft, het je moeilijk kan voorstellen dat iemand iets anders gelooft. maar dat is andersom precies zo. ik vind het wel jammer dat mensen beledigt kunnen zijn als je iets anders gelooft, of dat mensen zich aangevallen voelen. zouden ze dan toch onzeker zijn erover? want anders zou zoiets je toch niks kunnen schelen?
Ik denk altijd zo; hoe kun je beledigd zijn over iets wat niet bestaat? (want in mijn ogen bestaat iets niet, zolang het niet wetenschappelijk bewezen is). Zou wat zijn als iemand hier zegt dat kabouters niet bestaan, dat dat iets voor kids is, dat ik er bovenop ga omdat ik er wel in geloof...
Wishgirl: Onze profeet Mohammed. vrede zij met hem, heeft ook gezegd: 'Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast'.
Ehm, mamakitty, misschien moet je eerst de bijbel lezen voordat je allemaal rare dingen daarover gaat verkondigen. Over de doop bijvoorbeeld. Wie zegt dat je naar de hel gaat, als je niet gedoopt bent? De bijbel iig niet, terwijl jij nu wel doet alsof dat zo is. En ja, als je atheist bent, dan geloof je ook. Maar ik heb te weinig geloof om atheist te zijn, want dan moet je ook heel veel dingen maar aannemen. De evolutietheorie bijvoorbeeld. Om dát te geloven heb je pas veel geloof nodig.
Mamakitty het waren mijn woorden dat ik me kan voorstellen dat iemand niet gelooft, maar ik geloof wel, niet omdat ik meer zou willen, maar omdat ik het ervaar. God heeft zich laten zien aan mij en daarom geloof ik, omdat ik hem nu ken. Maar kan me echt wel voorstellen dat iemand niet gelooft, dat bedoelde ik met mijn tekst net. En over de duivel, de duivel houdt niet van mensen, ook al doen ze foute dingen, hij haat ze, zet ze juist aan tot foute dingen. Denk maar niet dat als hitler in de hel is,dat het een feestje voor hem is, de duivel lacht wel, die denkt, yes weer een ziel bedonderd. Dopen is niet de weg naar de hemel, Jezus is de weg naar de hemel. En wat ik begrepen heb, is dat kinderen die overlijden altijd naar de hemel gaan. En veel mensen vinden het vreselijk dat anderen over hun geloof vertellen, maar je kan het ook zien als een daad van liefde, diegene houdt zoveel van je, dat diegene wilt dat je ook Jezus leert kennen en de erfenis daarvan. Maar ben het er wel mee eens dat dwingen absuluut niet de manier is. Maar ik ben niet beledigt, weet niet of je mij bedoelde net? Want ik begrijp juist heel goed dat er meerdere geloven/overtuigingen zijn.
@Duma juist omdat er zoveel geloven zijn is er zoveel ellende waarom omdat iedereen wat anders gelooft, wat de een gelooft is volgens de ander volstrekt onzin. het ene geloof (relatie) mag niets beginnen met het andere geloof want hun meningen en opvattingen komen niet overeen.(even heel simpel en kort door de bocht gezegd) voorbeeldje kijk naar de 1e kruistocht van vroeger waarin de paus zijn volgelingen opriep het op te nemen tegen de verdorven moslims. en dan maar roepen dat het geloof geen oorzaak is van ellende, het is zelfs het begin van alle ellende geweest omdat de moslims niet toe lieten dat de dat de christenen en joden hun eigen geloof hadden, dus vertel niet dat het geloof geen ellende heeft gebracht terwijl het juist het geloof is geweest wat het begin van alle ellende is geweest.wat dat betreft heb ik goed opgelet op school en heb ik van kinds af aan al met de paplepel ingegoten gekregen dat het beter is geen geloof te hebben omdat die alleen maar voor ellende heeft gezorgd.
eigenlijk vind ik dat ik me helemaal niet hoef te verantwoorden als ik iets niet geloof. ik kan me voorstellen dat als je intens gelooft, je verdrietig kan zijn als iemand dat níet gelooft wat jij gelooft omdat je iedereen dat geluk ook toewenst. maar dat mensen er boos of beledigd over zijn dat begrijp ik niet. en dat over de hel wat Duma schrijft... wij hadden van die refo-meidjes in de straat wonen die mij uitscholden. ik ging niet naar de kerk DUS ik ging naar de hel. Ik wist niet wat een kerkdienst was of wat de hel was, maar zij blijkbaar wel. Waar haalden zij dat dan vandaan?
Wie zegt dat over de duivel? De bijbel? Andere gelovigen? Hoe weten jullie dat? Is er wel eens iemand naar de hel geweest, gepraat met de duivel en het verder verteld op aarde? Kijk, dat bedoel ik dus, er word iets verteld en men neemt het maar aan. Zonder bewijs! Maar hij heeft zich laten zien aan jou? Hoe dan? In een droom zeker... Ik kan ook dromen over elfjes. Snap je een beetje wat ik bedoel?