kolfrecht eindigt + flesweigeraar

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MaMa, 22 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Heidi ik heb weer wat hulp nodig, mijn recht om te kolven duurt niet lang meer en ben erg bang voor hoe het dadelijk gaat lopen..
    Mijn zoontje weigert hardnekkig de fles ondanks alles wat geprobeerd is uit een tuitbeker lukt het nog niet goed en voor een bekertje heft hij geen geduld. Pap lust hij niet..
    Hij krijgt nu met moeite 3x60ml binnen op een goede dag is het hoogste wat gehaald werd 300ml totaal
    Gelukkig Werk ik maar twee dagen nu, als ik dadelijk niet meer mag kolven ben ik bang dat m'n productie terug loopt, dan krijgt hij ook een probleem op niet-ewerkdagen
    Wat kan ik het beste doen??

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je kindje is inmiddels 7 maanden. Je hebt dus nog zo'n dikke anderhalve maand voor je kolfrecht afloopt. Ik zie verschillende dingen waar je mee aan de slag kunt gaan:

- Overleg met je leidinggevende. Echt, door aan te geven met welke zorg je rondloopt en een voorstel neer te leggen kun je zoveel bereiken. Geef aan dat je aan het werk bent met oefenen met flesjes etc. Dat je graag je vol wilt kunnen inzetten. En dat je verwacht iets meer tijd nodig te hebben. Kijk goed wat mogelijk is. Werkgevers hebben liever dat je open kaart speelt en willen graag weten wat speelt bij hun werknemers. Liever dat je zelf met een plan of voorstel komt dan dat je je zo gestrest voelt en straks overspannen raakt.
    Dus: hoe moeilijk het ook mag lijken: in gesprek gaan is de eerste optie.

- start met vaste voeding. Door de vaste voeding (fruit, groenten, misschien al een stukje brood) zo te plannen komt je kindje in combinatie met de 60 cc die hij wel neemt de dag goed door. Je kindje komt heus niet te kort, wanneer het in de vroege ochtend en begin van de avond weer bij jou kan drinken!

- Kijk of je naar een verhouding kunt komen waarop je op vaste momenten kolft: ook op niet-werkdagen. Zo houd je je productie op een aantal voedingen in stand. En kijk of je die momenten vast kunt houden op werkdagen.

- reverse cycle nursing: dit is eigenlijk 'omgekeerd voeden': niet wanneer het voedingstijd is, maar wanneer mama er is. Veel kindjes doen dit wanneer ze alles weigeren of minimaal innemen op het dagverblijf. Vaak zie je dat ze gaan clusteren in de avond of samen slapen 's nachts: door de nabijheid blijft voeding in stand, door het onbeperkt toegang hebben tot de borst ('s nachts) krijgen ze voldoende binnen.

Zoek een combinatie uit bovenstaande opties en ik weet zeker dat je samen met je kindje verder kunt met borstvoeding geven!
    Succes!

3. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
  4. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ha Heidi

Dank voor je antwoord, zo te lezen ben ik in elk geval goed bezig.
    Hij slaapt al naast me (kan dus pakken wanneer hij wil)
    Vaste voeding krijgt hij inderdaad, noodgedwongen vroeger mee gestart dan op voorhand gepland want werk al vanaf dat hij 4 maanden is en hij had toen echt niet genoeg aan een klein beetje melk op een dag (en nee honger doet hem niet motiveren die fles wel te pakken zoals sommige mensen sugereren)

We zitten nu op 2 eetlepels fruit in de ochtend.
    Een hele boterham zonder korst overgoten met mama'smelk in de middag
    in de avond 1eetlepel groente met 1 eetlepel aardappel
    Tussendoor bieden we babyliga/rijstewafel/soepstengel/ontbijtkoek aan maar hier weet hij nog niet veel raad mee.
    Meer als 2 eetlepels eet hij overigens ook niet op zelf niet als het zn lievelings fruit/groente is

Je 16 tips hebben we inderdaad allemaal geprobeerdmaar zelfs al zit er watanders in de fles dan nog wil hij hem niet..
    We hebben zo beetje allé flessen die er betaan geloof ik dus daar zit het hem ook niet in.
    Heb ook niet langer de verwachting dat we hem van het flesweigeren af gaan krijgen, hoop meer dat we het uit kunnen zingen tot hij groot genoeg is om uit een beker te drinken.

Ik zal inderdaad met mn baas in overleg, wellicht mag ik mijn half uur pauze tussen de middag op splitsen in 2x een kwartier. Dan ga ik van 3 x kolven op ee dag niet ineens naar maar 1 keer. scheelt toch weer.

Denk wel dat dadelijk inderdaad de meeste voedingen in de nacht gaan vallen. Niet echt bevorderlijk voor mijn nachtrust dus..

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Inderdaad goed bezig. En als ik kijk naar wat je kindje al eet komt hij heus niets te kort.
    Mijn jongste heeft ook nooit fles gewild, geen speen, niets in het mondje. Hij was een echte nachtdrinker. Ach, we zijn op tijd gestart met een tuitbeker van tupperware: geen anti-lek, gewoon een lekkende tuitbeker. Ging prima.

Veel succes, ook hier komen jullie door en dan gaat het lekker rustig verder!

Deel Deze Pagina