WOW, wat een bedragen! Maar ik zie ook dat het heel goedkoop kan. Wij willen graag trouwen in 2012, maar wanneer is nog niet bekend. Wel willen we niet te veel geld aan het trouwen uitgeven, maar wel aan het feest. Ik lees even mee voor verdere tips!
Hoi hoi, Wij hebben een geregistreerd partnerschap gedaan toen ik zwanger was en dat was gratis. Even met de getuigen wat gedronken, maar verder niets. Dit was puur en alleen zodat we allemaal dezelfde achternaam zouden hebben. Nu heeft mijn man (dat is ie dan namelijk al) mij ten huwelijk gevraagd en gaan we echt trouwen. We trouwen in Nederland gratis (het hoeft alleen nog maar omgezet te worden in een huwelijk, je hoeft dan geen getuigen meer) en daarna gaan we met een groep naar bali om daar te trouwen. Daar trouwen is niet duur. We zijn voor de hele dag met alles erop en eraan maar 1000 euro kwijt. Maar je tickets en een maand lang vakantie erbij natuurlijk. Je huwelijksreis zit er dan natuurlijk wel gelijk bij!
Wij hebben eerst een geregistreerd partnerschap gehad. Dat was gratis. (Nou ja, je hebt een paar documenten nodig, geboorteakte enzo. Daar moet je wel wat voor betalen, maar dat is allemaal niet het meeste.) We hadden er ook geen speciale kleding voor gekocht ofzo. Geen ringen, geen trouwboekje etc. Wij hebben er toen trouwens wel voor gekozen om onze ouders en broers uit te nodigen. We waren in totaal met zijn 8-en en hebben er een leuk dagje van gemaakt. Koffie met gebak in een brasserie, thuis gelunchd met lekkere broodjes en 's avonds uit eten. Geen idee meer hoeveel we daaraan kwijt waren. Dat uitje was trouwens niet alleen voor het partnerschap, maar ook om ze te bedanken voor hun hulp bij de verjuizing. Uit eten enzo hoef je niet te doen natuurlijk. En als je zoiets wel doet, kun je de kosten natuurlijk zelf redelijk in de hand houden. Later zijn we alsnog getrouwd omdat we toen wel toe waren aan het feestje. Overigens hebben we het toen nog niet heel groot gemaakt hoor! Wat we wel hadden: - complete ceremonie in het stadhuis - trouwjurk en trouwpak - ringen - ong. 20 personen voor lunch, koffie en diner - ong. 55 gasten bij het feest - uitnodigingen, bedanktkaartjes Hieraan waren we iets meer dan 4.500 euro kwijt en we hebben inderdaad ongeveer de helft teruggekregen. Overigens hebben we dat geld niet gebruikt om de trouwdag te betalen. We hebebn daarvoor echt leuke dingen gekocht voor onszelf. Vooral grote dingen voor in huis + voor de baby.
Je kan het net zo duur maken als je wilt. Ik hou bijv niet van z'n groot zuipfestijn en daarom hadden we besloten om met een kleine groep mensen het feest te houden in onze tuin. We hebben best een grote tuin. Zelf muziek samengesteld, drank en bedankjes zelfgekocht en inelkaar geflanst. Het buffet en koffietafel laten doen incl aankleding van de tuin. En niet te vergeten een hele mooie taart. Wel hebben we een professionele fotograaf ingehuurd. En niet bezuinigd op de trouwjurk en trouwpak. Een "vriend" van ons wilde heel graag foto's maken, maar ik was daar een beetje huiverig "vriendschap kan stuk gaan" Dat is het inmiddels ook gebeurt en helaas was hij getuige van me man. Ik moet je wel zeggen dat ik blij ben met het groep mensen die we hadden uitgenodigd. Bijna iedereen zie ik nog (bijhalve me schoonmoeder en die vriend met aanhang) want dat was ook een van de redenen om geen groot feest te houden. We hebben echt super genoten en we waren tussen de 5000 en 7000 euro kwijt. Maar wij hebben een geweldige dag gehad!! Om nooit te vergeten.
ik zie dat ik de uitnodigingen en bedankkaartjes achteraf nog vergeten te melden ben... kwam nog zo 200 euro boven op dus... fotoalbum hebben we zelf gemaakt op hema.nl en de foto's zijn gemaakt door een zeer talentvol schoonzusje..
Onze trouwfeest was heel groot. Wij hadden 600 gasten. Brabanthallen is afgehuurd door me schoonvader ook betaald ( was 11.000 euro ) de zaal limosine eten drinken en nootjes etc inclusief. onze fotos en video kosten 600 euro Muziek is verzorgd door een orkest 650 euro Mijn jurk was 1400 euro is betaald door me hubbie En ik heb zijn pak gekocht voor 500 euro Mijn haar en visagie 250 euro ( was een prof) + haarverlenging Uitnodigingen kosten 100 euro in turkije laten maken is heel erg goedkoop ringen 450 euro
Wij zijn voor inalles totaal nog geen 2000 euro kwijt geweest. we hadden een bruiloft met alles erop en eraan. Je moet alleen goed om je heen kijken en zelf indenken hoe hoog je eisen eraan zijn. Zo hebben wij ons feest in een dorpshuis gehouden en een chinees het eten laten verzorgen. Succes met de planning!!!
Wij trouwen op 4 oktober gratis, en over 1 of 2 jaar willen we het groot overdoen met alles erop en eraan. Ik wil nu graag trouwen voordat de kleine komt, zodat alles goed is geregeld, en dat ik dezelfde achternaam als mijn gezinnetje draag.