Hoe gezond conditie opbouwen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik wil graag meer conditie hebben, want ik ben bij het sporten veel te snel buiten adem en heel duizelig.

Wie kan mij adviseren hoe ik op een gezonde manier meer conditie krijg?

2. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik zou zeggen, betere begeleiding bij t sporten voor je conditie.

En duizeligheid kan verschillende oorzaken hebben.
    Drink je wel genoeg, en eet je ook voordat je ga?
    Voor, tijdens en na t sporten elke keer een 0,5 liter water drinken helpt vaak al.
    Ook meteen eten na t sporten is verstandig, en dan vooral noten of een banaan bijvoorbeeld.

Anders echt sporten onder begeleiding, en alles voorleggen aan een instructeur.
    Kan zijn dat je dan een heel ander programma aangemeten krijg.
    Succes in ieder geval!

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Dank je voor je reactie brabbel!
    Ik wil liever niet naar de sportschool, want ik vind het veel te duur en wil ook niet 4x per week sporten.
    Maar waar vind je anders begeleiding? Zal eens googlen!

4. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    start to run van de belgische evy downloaden en op je mp3 zetten! zij bouwt langzaam de lessen op!

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Wat is nou beter voor je gezondheid/conditie?

2 keer per week een lesje sportschool / zwemmen

of hardlopen?

6. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Hier zweer ik ook bij! Dit zijn mp3 bestanden, die zet je op je mp3 speler. Middels een x-aantal lessen leer je hoe je uiteindelijk 5 km kan hardlopen (of, als je er niet genoeg van kan krijgen, 10 km). Is erg leuk om te doen, er zit muziek bij en Evy vertelt tussen de muziek door waar je op moet letten en moedigt je aan.

Hier is een link naar de bestanden: Start to Run mp3 hardlopen met Evy

't Kost niks en hardlopen is heel erg goed voor je conditie.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Gewoon goed conditie opbouwen kan ook door elke dag een stuk te wandelen, en dan op goed hoog tempo. Net als met fietsen, drie keer in de week minstens een half uur op flink tempo fietsen.

Als je gaat hardlopen, koop dan echt goede schoenen, ga naar een speciaalzaak en laat daar je voeten doormeten. Want hardlopen is best zwaar voor je enkels en knieën (en rug).
    Mensen denken wel eens, ik koop geen dure schoenen want als ik hardlopen niet leuk vind dat heb ik die dure schoenen gekocht. Maar op slechte schoenen loopt het niet fijn. Je kan dus het beste daarin investeren als je wil hardlopen

Een hele goede manier om snel conditie én spierkracht op te bouwen is zwemmen. Als je een paar keer per week baantjes gaat trekken, zal je al snel merken dat je conditie omhoog schiet.

Overigens, wees wel bewust dat je verschillende soorten condities hebt. Je kan bijv een hele goede fietsconditie hebben maar een slechte hardloopconditie. Je kan bijv goed zijn in duursporten, maar soms past een intervalsport of een krachtsport beter bij je.

8. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Bedankt Napoleon.
    Ik doe weleens aan aquasporten en vind jogging heel leuk. Misschien is het ook al voldoende als ik dit 2 keer per week doe ipv 1 keer?

En ipv hardlopen dan een avond te gaan wandelen?

9. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Ik heb idd ook Evy gedownload en ben daar vandaag mee begonnen. Voel weer spieren die ik heel lang niet heb gevoeld. De eerste les was makkelijk vol te houden. Morgen hoef ik niet en dan vrijdag de 2e les. Ze maakt alles heel duidelijk, ik vind het erg fijn en denk dat ik hierdoor ook wel een goede conditie ga krijgen.

Als je gaat hardlopen, zou ik om de dag/3 x per week proberen te gaan .Zo hou je er enige regelmaat in.
    Succes!

10. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik heb ooit gehoord, dat van alle sporten zwemmen de meest "complete" workout is omdat je alle spieren gebruikt, en door t water niet te veel kan belasten.
    Of dit waar is weet ik ook niet, maar ik zou dan toch ook voor zwemmen gaan, heerlijk ontspannend!

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik doe al aan aquajogging 1x per week!

12. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Misschien baantjes zwemmen erbij? ;)

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja precies, ik moet gewoon zorgen dat ik 3 keer per week iets actiefs doe...

Deel Deze Pagina