Hoe ging het wennen bij jullie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yummy, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Hoi,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de eerste keren wennen op de basisschool bij jullie ging? Wat werd er gezegd/gedaan door de juf en werd je kindje in het diepe gegooid?

Onze start voordat de school begon ging al niet heel fijn (we werden drie week lang niet gebeld terwijl er elke keer gezegd werd "ja de juf belt vanmiddag nog") en nu onze zoon vandaag voor de derde keer aan het wennen is (en tevens de laatste keer, vanaf volgende week donderdag gaat hij naar school) heb ik er nog steeds geen fijn gevoel bij.

Er was eigenlijk maar heel weinig aandacht voor onze zoon en hij wordt behoorlijk in het diepe gegooid en ik vroeg me af of dit normaal is.
    De school staat hier in de stad erg goed aangeschreven dus ik twijfel ergens of ik misschien een zeur ben :) en nog moet wennen haha.

2. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons mogen ze 10 dagdelen (natuurlijk liever minder :) ) wennen. De juffen nemen ze een beetje mee op sleeptouw en de eerste echte dag mogen ze naast de juf zitten. Er wordt ook gekeken bij welke andere kinderen een nieuwe kan zitten met werkjes en dergelijke. Ze worden heel leuk opgevangen. Verschilt wel per juf hoe ze ermee omgaan als je kind verdrietig is als mama weg gaat.

3. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Mijn zoontje is 5 ochtenden wezen wennen en ons werd ook weinig verteld maar dit komt omdat hij direct na de zomervakantie ging wennen.

Na de eerste wenochtend ben ik nog even met de juf de klas ingegaan om de verdere wendagen af te spreken en verder is mij dus niks verteld.

Dus toen hij een keer spelletjesmiddag had wist ik dus niet wat dat inhield en elk kind kwam met speelgoed naar school en mijn zoontje niet. Ja hoe moet ik dat in vredesnaam weten als ik nooit een fatsoenelijk intakegesprek hebt gehad met de juf.

Nu heb ik na 3 weken school wel een kort gesprekje gehad over hoe hij het doet en hoe het ging en daar heb ik het een en ander te horen gekregen.

Hij zit nu 2 maanden op school en merk dat je er vanzelf wel in meegaat als ze langer op school zitten. Wij krijgen ook elke week een nieuwsbrief mee of als er iets gemeld wordt staat het opgeschreven op de deur van de klas.

Maar het gaat fantastisch op school mijn zoontje heeft het erg naar zijn zin, is sociaal en neemt regelmatig vriendjes of vriendinnetjes mee naar huis of gaat daar spelen.

Dus het komt vanzelf goed al is het best spannend allemaal.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje is 1 ochtend wezen wennen voor de zomervakantie. En daarna na de zomer volle bak meedraaien. Ze waren met 4-5 nieuwe kindjes, en die zaten tussen de andere kleuters in. Ze draaiden gewoon mee. Als ze hulp nodig hadden was er wel een juf of grote kleuter. Maar zolang ze zichzelf redden, dan liet juf ze lekker de kleuterklas ontdekken..

Wij als ouders hadden in de 3e week een bijeenkomst waarin alles verteld werd over de klas. Maar de basisdingen stonden wel in de schoolgids op de website.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Het was hier inderdaad ook wel wennen voor ons als ouders. Vanuit het kdv ben je gewend om elke dag te horen te krijgen hoe het ging, maar op school werkt dat helaas niet zo. Hier mogen ze 2 weken voor de vierde verjaardag de ochtenden meedraaien om te wennen. Wij kregen ook eigenlijk verder geen informatie over hoe het ging of over speelgoedmiddag.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Eerst met juf afgesproken wanneer dochter kwam wennen en hoe ik het wilde plannen (elke week 1 vaste dag of gewoon 5 dagen voor haar verjaardag al starten). Ook een infobrief over de regels, wat er verwacht werd en wat dochter moest weten.

De 1ste dag werd dochter welkom geheten op het mededelingenbord naast de deur.

Ik ben nog even gebleven tot de juf begon, dochter vond het alleen maar erg leuk dat ze eindelijk mocht beginnen op school. Ik vond het ietsjes minder leuk.

`s middags met ophalen kwam de juf meteen vertellen dat het heel goed was gegaan en ze had een fotocollage gemaakt van de 1ste schooldag (met commentaar van dochter erop: ik vond het heel leuk op school, morgen kom ik weer, maar ik ben nog 3 jaar).

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Precies hetzelfde. Alleen is zoon 2 weken later gestart ivm vakantie... Er zat 2 maanden tussen "wennen" en start

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

2 ochtenden gewend, en daarna gewoon meegedraaid.

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Haha dit was niet waarom ik het vroeg ;), maar meer hoe het wennen werd vormgegeven zeg maar.

Wij hebben gisteren besloten om na de afgelopen wendagen toch na te denken over een eventuele andere school. Er zijn in de afgelopen 3 wendagen (en de periode van het maken van de afspraak) dingen gebeurd waar wij écht niet blij mee zijn en vooral zijn vaste juf heeft op ons een erg slechte indruk gemaakt. Nu kunnen we een gesprek aangaan (en dat doen we waarschijnlijk ook), maar we hebben gewoon echt geen goed gevoel bij de school en zien het eigenlijk helemaal niet meer zitten.

Bedankt voor alle reacties!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm lastig dat je dan nu last minute wat anders moet gaan zoeken... Maarja als je er nu al geen fijn gevoel bij hebt....

Hier mocht ze ruim een maand vantevoren 2 dagdelen per week komen wennen.
    1x bij de ene juf, 1x bij de andere juf.
    Geen idee hoe het precies in de klas ging...
    Maar nu is mijn dochter oudste en hoor ik een stuk meer over de "kleintjes".

Bijvoorbeeld dat ze zich nog niet aan de regels van de klas hoeven te houden tijdens het werken. En ook dat ze dus zelf mogen kiezen omdat ze nog niet in een groepje zitten.
    Is een werkje vol... Mag je er als wennende kleuter toch bij komen zitten.

Ook met wc, gym, buiten spelen, in de kring zitten... Worden ze veel geholpen door de kleuters die het allemaal al weten.

Ook toen Anne absoluut niet wilde blijven werd ze door 4 kindjes naar d'r stoel gepraat en dat het allemaal niet erg was als je moest huilen.
    Uiteindelijk mocht ze bij juf op schoot overigens.

Heel gemoedelijk en lief vond ik.
    En zelf doet ze het nu met net zoveel plezier bij de kleintjes die er nu bij komen.

Deel Deze Pagina