Hoe glad gepureerd moeten de eerste groentenhapjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door merah, 14 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een maand of wat terug zijn wij begonnen met groentjehapjes.
    Begonnen met sperziebonen en aardappel.
    Nu heb ik ook een prakje gemaakt met wortel en rijst, maar dit wil ze absoluut niet hebben (gaat echt kokhalzen).
    Ik heb het zelf geproefd en het viel me op dat de structuur net iets minder glad is als de sperziebonen-prak. Er zitten nog net hele kleine korreltjes van de rijst in (geen hele rijstkorrel, maar stukjes).
    Mijn logica zegt: als ik rijst (of wat ook) eet dan kauw ik ook niet net zo lang door voor het pulp is, dus een klein beetje structuur kan toch geen kwaad?
    Maar misschien heb ik het mis?

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze nog steeds moet wennen aan de smaak, maar ik durf het nu bijna niet meer te geven omdat ik niet zeker weet of een 'net niet gladde prak' kwaad kan...

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Kwaad kan het niet. Maar het moet vaak wel even wennen.
    Glad met stukjes is gewoon raar eten voor een kindje.
    Beetje hetzelfde idee als je yoghurt met vruchten eet. Glad slik je door, stukjes kauw je op maar de combi is vreemd.
    Hier zelf alleen ervaring met grote stukken eten (rapleymethode) en vanaf 14 maanden eet ze meestal een prakje zelf met bestek. Vindt ze lekkerder dan alles los.

3. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Ik denk dat ze even moet wennen. Dochterlief at hier met ca 8-9 maanden de rijst goed. Daarvoor vond ze het maar een rare structuur in de mond terwijl ze al wel vrij snel stukjes at. Je zou het kunnen blijven proberen of anders de rijst gewoon over een x aantal weken weer eens proberen maar dan gewoon in zijn geheel.

4. babyproject

babyproject Niet meer actief

Het kan geen kwaad.

Er wordt wel aangeraden om te beginnen met alleen groenten... Dus zonder rijst, aardappel en pasta. Alleen groenten is ook makkelijker glad te maken.

Hapjes zijn hoe dan ook wennen voor een baby. De smaak, de structuur. Blijven aanbieden en proberen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom doe je rijst bij de wortel?
    Waarom probeer je haar niet gewoon zachtgekookte wortel te geven? Hele stukken om zelf te pakken en sabbelen, of geprakt?

Hier hebben ze nooit gladgepureerd gegeten.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is inderdaad aan te raden om de groenten puur te geven in het begin, totdat ze wat meerdere soorten heeft geproefd en eet. Dan kun je rustig aan aardappel/ rijst/ pasta toevoegen.
    Je kindje is dan ook alweer wat ouder en kan misschien beter overweg met die stukjes....
    Andere optie is inderdaad om haar gewoon een stuk gekookte/ gestoomde wortel in de hand te geven! Kan ze zelf proeven...

Vaak moet een kindje overigens 10-15x iets eten voordat ze gewend zijn aan de smaak/ structuur etc.

7. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik hou zelf nog altijd niet van de structuur van rijst ;)

Deel Deze Pagina